طی پنج ماه گذشته ۹۴ هزار نفر در یمن آواره شده‌اند

دفتر امور پناهندگان سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۲۲ خرداد اعلام کرد که از ماه ژانویه تاکنون بیش از ۹۴ هزار نفر در نقاط مختلف یمن آواره و مجبور شده محل سکونت خود را ترک کنند.

این تازه‌ترین آمار از پیامدهای جنگ داخلی است که طی سال‌های اخیر فقیرترین کشور جهان عرب را به ویرانی کشانده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دفتر امور پناهندگان سازمان ملل متحد در توئیتی نوشت: «تحت تاثیر تداوم جنگ در یمن آوارگی و بی‌خانمانی مردم این کشور ادامه دارد.»

ین نهاد اعلام کرد که رقم ۹۴ هزار نفر شامل حداقل ۱۵ هزار خانوار می‌شود که از اول ماه ژانویه تا ۶ ژوئن آواره شده‌اند و از این رقم فقط حدود پنج هزار و ۲۰۰ نفر توانسته‌اند به خانه‌های خود بازگردند.

جنگ داخلی یمن در بهار ۲۰۱۵ و با دخالت ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در حمایت از دولت رسمی این کشور در برابر حملات شورشیان حوثی آغاز شد. حوثی‌ها از اواسط سال ۲۰۱۴ حملات خود را آغاز کرده و توانستند بخش گسترده‌ای از خاک یمن از جمله صنعا، پایتخت و بندر عدن را تصرف کنند. تحت تاثیر پیشروی حوثی‌ها دولت یمن به رهبری عبد ربه منصور هادی مجبور شد به عربستان سعودی بگریزد.

در طول جنگ داخلی یمن بیش از ۱۰۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند. سازمان ملل وضعیت یمن را وخیم‌ترین بحران بشری جهان اعلام کرده است. میلیون‌ها نفر با خطر گرسنگی روبرو هستند و نهادهای بشردوست و امدادگر بارها در مورد شیوع بیماری‌های خطرناک در این کشور هشدار داده اند.

در چنین شرایطی یمن به دلیل تخریب شبکه بهداشت کشور و محدودیت‌هایی که برای کمک‌های خارجی وجود دارد به زحمت می‌تواند با شیوع ویروس کرونا مقابله کند.

دولت یمن اعلام کرده که تاکنون ۵۶۴ مورد ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شده و ۱۳۰ نفر نیز جان خود را به دلیل ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ از دست داده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید به احتمال زیاد تعداد مبتلایان به ویروس بسیار بیشتر از این رقم است. ریچارد برنان، مسئول امور اضطراری این نهاد در منطقه گفت بر اساس اطلاعاتی که از نهادهای پزشکی و مراجع بهزیستی در یمن دریافت کرده تعداد مبتلایان چندین هزار نفر و تعداد درگذشتگان نیز حداقل چند صد نفر است.

رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

عفو بین‌الملل: جمهوری اسلامی به «جنگ علیه زنان» ایران پایان دهد و حجاب اجباری را لغو کند

سازمان عفو بین‌الملل از جمهوری اسلامی خواست با لغو قوانین حجاب اجباری، به مجازات زنان …