عراق،آمریکا عملیات علیه داعش را از سر گرفت

نیروهای آمریکایی مستقر در عراق پس از چند روز توقف، عملیات نظامی علیه داعش و برنامه آموزش ارتش عراق را از سر گرفته اند.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع نظامی آمریکایی گزارش کرده است که روز گذشته، نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در عراق عملیات مشترک با نیروهای عراقی علیه مراکز بقایای اعضای دولت داعش در عراق را پس از چند روز وقفه بار دیگر به اجرا گذاشتند. براساس این گزارش، وزارت دفاع آمریکا مایل است عملیات پاکسازی مناطق تحت تصرف داعش ادامه یابد.

فرماندهان نظامی آمریکای یازده روز پیش عملیات نظامی و آموزشی خود در عراق را به حالت تعلیق درآوردند. این تصمیم چند روز پس از حمله گروهی از شبه‌نظامیان حشد الشعبی تحت حمایت ایران به سفارت آمریکا در بغداد و پس از آن، کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس، توسط آمریکاییان در خاک عراق اتخاذ شد.

همزمان با تصمیم آمریکاییان به تعلیق فعالیت نظامی در عراق، پارلمان عراق با تصویب یک قطعنامه غیر الزام آور از دولت خواست که توافق‌های نظامی با ایالات متحده را لغو و نیروهای آمریکایی را از عراق اخراج کند. دولت عراق حمله به قاسم سلیمانی را نقض حاکمیت این کشور توصیف و به آن اعتراض کرده بود.

ولت آمریکا این درخواست را رد کرده و گفته است که در حال حاضر تصمیم ندارد واحدهای نظامی خود را از عراق خارج کند. تعداد نظامیان آمریکایی در عراق به بیش از پنجهزار نفر می‌رسد که در عملیات علیه داعش و همچنین آموزش ارتش عراق شرکت دارند.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که اکثر نمایندگان غیرشیعه پارلمان عراق در جلسه مذاکره و رای گیری در مورد قطعنامه خروج نظامی آمریکا شرکت نداشتند و بسیاری از کسانی هم که با شرکت در این جلسه شرکت کردند تحت فشار و از بیم گروه‌های شبه‌نظامی برخلاف میل خود به این قطعنامه رای دادند.

دور روز پیش وزیر خارجه آمریکا گفت که رهبران عراق از جمله بسیاری از رهبران و سیاستمداران شیعه این کشور “به طور خصوصی” به آمریکا گفته‌اند که مایل به خروج نیروهای آمریکایی از عراق نیستند. به گفته وی، این گروه از مقامات عراقی معتقدند که ادامه حضور آمریکا برای ایجاد یک ارتش مستقل و نیرومند “و تحکیم حق حاکمیت و استقلال عراق که خواسته اکثریت مردم آن کشور است ضرورت دارد.”

چند روز پیش گزارش شد که نخست وزیر عراق در گفتگو با وزیر خارجه آمریکا از او خواسته است هیئتی را برای مذاکره پیرامون تعیین جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی به عراق بفرستد. با اینهمه، برخی از منابع آمریکایی گفته‌اند که نخست وزیر عراق نیز به آمریکا تفهیم کرده است که قلبا مایل به خروج نیروهای آمریکایی نیست.

رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده بود که اگر دولت عراق نسبت به آمریکاییان “بی‌حرمتی” کند، تحریم‌های سختی را علیه آن کشور به اجرا خواهد گذاشت. برخی از منابع آمریکایی گفتند که چنین تحریمی شامل مسدود کردن بعضی حساب های بانکی عراق در آمریکا نیز خواهد شد.

در پی سقوط چند شهر مهم عراق به دست نیروهای دولت اسلامی – داعش – و پیشروی این گروه در خاک عراق، یک ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده جهت مقابله با این گروه در عراق تشکیل شد. برخی از کشورهای عضو این ائتلاف در عملیات نظامی علیه داعش در سوریه نیز مشارکت داشتند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

«پیامک تهدید» حراست دانشگاه تربیت مدرس برای دانشجویان عضو یک کانال تلگرامی

حراست دانشگاه تربیت مدرس تهران «با ارسال پیامک تهدیدآمیز» از دانشجویان خواست از گروه «یکی …