عراق:شرق موصل آزاد شد

طالب شغاتی رئیس دستگاه مبارزه با تروریسم عراق اعلام کرد که نیروهای عراقی به طور کامل شرق موصل را از تصرف شبه‌نظامیان گروه داعش آزاد کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شغاتی چهارشنبه 18 دسامبر در جمع خبرنگاران گفت که شرق رودخانه دجله اکنون به طور کامل در کنترل نیروهای عراقی است.

پیش از این ارتش عراق اعلام کرده بود که نیروهایش در حال پاکسازی آخرین مناطق در شمال شرق موصل هستند که در تصرف داعش قرار داشتند.

شامگاه سه‌شنبه حیدر العبادی نخست وزیر عراق در نطق تلویزیونی هفتگی خود اعلام کرده بود که نیروهای عراقی بخش اعظم شرق موصل را از تصرف داعش آزاد کرده و عملیات خود را در بخش غربی شهر آغاز کردند.

العبادی اما توضیح بیشتری درباره عملیات نیروهای عراقی ارائه نداد.

العبادی در نطقش که از تلویزیون رسمی عراق پخش شد گفت: «داعش بیشتر بسترهای آبی و منطقه‌ای خود را از دست داده است».

در همین حال فرمانده عملیات لشکر دوم دستگاه مبارزه با تروریسم عراق اعلام کرد که نیروهایش چهار محله جدید را در بخش شرق موصل به کنترل خود در آورده و تنها یک محله برای آزاد سازی کامل این بخش مانده است.

دستگاه مبارزه با تروریسم عراق سه‌شنبه 17 ژانویه اعلام کرده بود که نیروهایش با کنترل کامل پل‌‎های موصل که بر روی رود دجله ساخته شده‌‌اند، پیشروی مهمی در جنگ با گروه دولت اسلامی موسوم به داعش به دست آورده‌اند.

رود دجله، بخش شرقی موصل را از بخش غربی آن جدا می‌کند. نیروهای عراقی از چند ماه پیش عملیاتی برای آزاد سازی شهر موصل آغاز کرده‌اند که از تابستان 2014، در تصرف شبه‌نظامیان داعش قرار دارد. آن‌ها تا کنون موفق شده‌اند بیش از 90 درصد از شرق موصل را آزاد کنند.

نیروهای عراقی روز سه‌شنبه موفق شدند محله‌های الجزائر، النعمانیه، العطشانه و السویس را از تصرف داعش آزاد کرده و به منطقه باستانی موصل در بخش شرقی شهر برسند. آن‌ها همچنین محله‌های سنحاریب و الزراعه را آزاد کرده و مسجد بزرگ شهر را که پیشتر «مسجد صدام» نام داشت، به کنترل خود درآوردند.العربیه

اینرا هم بخوانید

تنش وخط و نشان کشیدن باندهای حکومتی در جریان بررسی اعتبارنامه‌ نمایندگان در مجلس دوازدهم

رسانه های رژیم گزارش داده اند در جریان بررسی اعتبازنامه نمایندگان مجلس حکومت، بین باندهای …