عفو بین‌الملل: بازگشت گشت ارشاد تلاشی مذبوحانه است، اما جامعه بین‌الملل دست روی دست نگذارد

سازمان عفو بین‌الملل با ابراز نگرانی از تشدید «روش‌های ظالمانه پلیسی و سرکوب» از سوی نهادهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی، از جامعه بین‌المللی خواست در کنار زنان و دختران ایرانی که «در زیر ظلم و ستم فزاینده هستند»، بایستد.

این سازمان که از بریتانیا فعالیت می‌کند، بیانیه روز چهارم مرداد خود را در واکنش به بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌های کشور، یک سال پس از اعتراضات گسترده به‌دنبال مرگ مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی، منتشر کرد.

به نوشته عفو بین‌الملل، تشدید سرکوب در زمینه حجاب تحمیلی از «بی‌توجهی تأسف‌بار» مقامات ایران به کرامت انسانی و حقوق زنان و دختران، نقض حریم فردی و پایمال کردن آزادی بیان، عقیده و مذهب نشان دارد.بازگشت نیروهای گشت ارشاد به خیابان‌ها «تلاش مذبوحانه» مقامات جمهوری اسلامی برای تثبیت دوباره سلطه و قدرت خود بر زنانی است که علیه «دهه‌ها ستم و نابرابری» در اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» مشارکت کردند.

آگنس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل، گفت سرکوب‌های جدید به دلیل استفاده نهادهای حکومت ایران از فناوری‌های نظارت جمعی «تشدید شده است».

سازمان عفو بین‌الملل با استناد به ویدئوهای منتشرشده در فضای مجازی اعلام کرده که تعرض‌های خشونت‌آمیز در خیابان‌های شهرها علیه زنان و دختران در روزهای گذشته دوباره افزایش یافته و در مواردی افرادی که درصدد کمک به زنان بودند، هدف گاز اشک‌آور مأموران انتظامی قرار گرفتند.

بیانیه این سازمان داده‌های نیروی انتظامی را یادآوری کرده که در فاصله دو ماه در بهار امسال نزدیک به یک میلیون پیام اخطار برای زنان به ادعای عدم رعایت حجاب اجباری در خودرو ارسال کرده، ۲ هزار خود را متوقف و بیش از ۴ هزار «تکرار تخلف» را به نهادهای قضایی ارجاع داده است.

عفو بین‌الملل افزود که لایحه موسوم به «حجاب و عفاف» که در بهار امسال به مجلس ارائه شد، تلاشی برای تدوین و تشدید سرکوب است و مواردی شامل جریمه نقدی، توقیف خودرو، منع رانندگی، کسر حقوق و مزایای استخدامی و حتی اخراج از محل کار و منع دسترسی به خدمات بانکی را برای زنان و دخترانی که حجاب تحمیلی را رعایت نکنند، درنظر گرفته است.

این سازمان تأکید کرده که در این وضعیت، جامعه بین‌المللی نباید دست به روی دست بگذارد و واکنش دولت‌ها تنها به صدور بیانیه یا مداخله دیپلماتیک محدود نباشد، بلکه باید شامل پیگیری راه‌کارهای قانونی برای پاسخ‌گو کردن مقامات ایران در خصوص «نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر زنان و دختران» باشد.عفو بین‌الملل از دولت‌ها خواسته با حمایت از زنان و دخترانی که حقوق آن‌ها پایمال شده، «اطمینان حاصل کنند» که این افراد به سرعت و به صورت امن پناهنده شده و «تحت هیچ شرایطی» به ایران برگردانده نمی‌شوند.

اینرا هم بخوانید

سود۳.۶۰۰ میلیارد یوروی بدهی بابک زنجانی. بدهی وی چقدر است؟

وب سایت حکومتی آفتاب نیوز:پول دریافتی از بابک زنجانی واقعاً وارد کشور شده است؟سود ۳.۶۰۰ …