عفو بین‌الملل: جمشید شارمهد با خطر اعدام روبرو است

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌‌ای در روز دوشنبه گفت جمشید شارمهد، شهروند دوتابعیتی ایرانی آلمانی، در پی یک محاکمه «به شدت ناعادلانه» و به اتهام «افساد فی الارض» در خطر محکوم شدن به اعدام قرار دارد.

این سازمان بین المللی حقوق بشری می‌گوید مقامات جمهوری اسلامی آقای شارمهد را به زور ناپدید کردند و در حال شکنجه او هستند.

بیانیه سازمان عفو بین الملل اعلام کرده است که جمشید شارمهد ژوئیه ۲۰۲۲ به طور خودسرانه بازداشت شد و در سلول انفرادی نگهداری می شود. عفو بین الملل می‌گوید اما مقامات از افشای مکان او برای خانواده اش خودداری می کنند.

جمشید شارمهد، ۶۷ ساله در ششمین جلسه دادگاه اتهامات وارد شده به خود را رد کرد.

خبرگزاری میزان، ارگان رسانه‌ای قوه قضاییه، گزارش داد که ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده جمشید شارمهد روز سه‌شنبه چهارم مرداد در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد.

قاضی صلواتی در شرح اتهامات نسبت داده شده به آقای شارمهد، به مواردی از جمله «هدایت و رهبری گروه تندر»، «طراحی و هدایت اقدامات تروریستی»، «بمب‌گذاری در حسینیه شیراز»، «بمب‌گذاری در دهانه تونل سد سیوند شیراز»، «طراحی ترور مسئولان»، و «انفجار کفش‌داری» مقبره آیت‌الله خمینی اشاره کرد.

پیشتر در روز شنبه هفته جاری، گروهی از ایرانیان مقیم فرانکفورت آلمان در مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی ایران برای اعتراض به روند دستگیری و محاکمه جمشید شارمهد تجمع کردند.

مینا احدی سخنگوی کمیته بین‌المللی علیه اعدام و سنگسار در گفتگو با صدای آمریکا هدف از این تشکل اعتراضی را توجه افکار عمومی به روند پرونده جمشید شارمهد و چگونگی بازداشت او توصیف کرد.

جمشید شارمهد، بنا بر برخی گزارش‌ها در سال ۱۳۹۹ حین یک سفر، توسط عوامل امنیتی جمهوری اسلامی در دبی ربوده و با انتقال به ایران، زندانی شد و از آن زمان تحت فشارهای شدید در سلول انفرادی به سر می‌برد.

VOA

اینرا هم بخوانید

ایوب غیبی‌پور از بازداشت‌شدگان اعتراضات ١٤٠١ به ۱۱ سال حبس و تبعید به زندان کرمان محکوم شد

ایوب غیبی‌پور، شهروند معترض اهل اهواز و از بازداشت‌شدگان جنبش زن، زندگی، آزادی به ۱۱ سال …