عفو بین‌الملل به رئیسی: عربشاهی، آریانی و کشاورز را آزاد کنید

فو بین‌الملل روز دوشنبه ۱۷ تیر در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضایه ایران به «بازداشت غیرقانونی» منیره عربشاهی، یاسمن آریانی و مژگان کشاورز اعتراض کرده و خواهان آزادی فوری آنها شده‌است.

عفو بین‌الملل در مقدمه نامه می‌نویسد «این سه فعال حقوق زنان از آوریل ۲۰۱۹/فروردین ۱۳۹۸ بدون دسترسی به وکیل در بازداشت هستند. آنها در ارتباط با ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد بازداشت شده‌اند. در این ویدئو که به مناسبت روز جهانی زن ضبط شده این سه نفر بدون روسری مشغول توزیع گل بین مسافران زن مترو تهران و گفت‌وگو در مورد امیدواری آنها به کسب حقوق زنان در ایران مشاهده می‌شوند.»

عفو بین‌الملل می‌افزاید «آنها صرفا به خاطر اعتراض مسالمت‌آمیز به قوانین تبعیض‌آمیز حجاب در ایران بازداشت شده‌اند. بازداشت آنها بخشی از سرکوب و دستگیری‌های گسترده فعالان حقوق زن و معترضان به حجاب اجباری است که از ژانویه ۲۰۱۸ آغاز شده است.»

در این نامه یادآوری می‌شود که یاسمن آریانی پس از دستگيری در روز ۱۰ آوریل/۲۱ فروردین، ۹ روز در مرکز بازداشت وزرا در سلول انفرادی زندانی بود. در این مدت او بدون دسترسی به وکیل مورد بازجویی‌های شدیدی قرار گرفت. او تحت فشار قرار گرفت تا «اعتراف» کند که «گروه‌های اپوزسیون» در خارج او را به فعالیت حقوق بشری «تحریک» کرده‌اند و بپذیرد که از فعالیت‌های خود «پشیمان» است.

عفو بین‌المللی در ادامه این نامه می‌نویسد: «این سه فعال حقوق زنان روز ۲۶ ژوئن (ششم تیرماه) به زندان شهر ری و برای تفهیم اتهام به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران منتقل شدند. به آنها حق برخورداری از وکیل داده نشد و قاضی به آنها گفت فقط هنگام اعتراض به حکم می‌توانند وکیل بگیرند.»

این نامه می‌افزاید که قاضی دادگاه با آنها «بدرفتاری» کرده و به آنها گفته است، کاری می‌کنیم که عذاب بکشید.

اتهامات این سه تن «تجمع و هماهنگی با هدف اقدام علیه امنیت ملی» ،« تبلیغ علیه نظام» و «ترویج و تشویق فساد و فحشا از طریق ترویج بی‌حجابی» عنوان شده است.

یاسمن آریانی به «توهین به مقدسات» نیز متهم شده و حمایت منیره عربشاهی از حقوق کارگران نیز به عنوان یک «جرم» دیگر عنوان شده است.

عفو بین‌المللی در پایان این نامه از رئیس قوه قضایه ایران می‌خواهد که این سه نفر را بلادرنگ و بدون هیچ قید و شرطی آزاد کند: «ما در عین حال از شما می‌خواهیم به برخوردهای کیفری با فعالان حقوق زنان، از جمله کسانی که به شکل صلح‌آمیز به حجاب اجباری عتراض می‌کنند پایان داده و قوانین مربوط به حجاب اجباری را لغو کنید.»

عفو بین‌المللی در بیانیه‌ای که همراه با این نامه منتشر شده فشرده‌ای از موارد دیگر برخورد نهادهای انتظامی و قضایی ایران با معترضان به حجاب را برشمرده و برای ابراز حمایت از سه فعال زندانی حقوق زنان فراخوان داده است.

این سازمان فرادولتی می‌گوید «مجرم شناختن زنان و دخترانی که حاضر نیستند حجاب داشته باشند یکی از شدیدترین اشکال تبعیض است. حجاب اجباری ناقض حقوق متعددی از جمله حق برابری، حق آزادی و حق ابراز نظر و اعتقاد است. قانون حجاب اجباری زنان و دختران را تحقیر کرده و آنها را از حرمت و ارزش فردی محروم می‌کند».رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

تجمعات معلمان در تهران و چندین شهر برگزار شد. بازداشت سه معلم در تهران. تصاویر

روز١٣ اردیبهشت طبق فراخوان قبلی معلمان در چندین شهر دست به تجمعات اعتراضی زدند در …