عفو بین‌الملل قتل تظاهر کنندگان عراقی را به شدت محکوم کرد

سازمان عفو بین الملل روز جمعه 1 نوامبر 2019 در گزارشی تکان دهنده از قتل‌های «وحشتناک» در عراق خبر داد.

این سازمان در گزارشی مفصل که از شواهد، دلایل و تحقیقات میدانی به دست آمده است، گفته است، تحقیقات نشان می‌دهد که معترضان عراقی با اسلحه‌ای بسیار خطرناک و «کشنده» مورد هدف قرار گرفته‌اند.

نیروهای امنیتی و شبه نظامیانی که در قتل تظاهر کنندگان دست داشتند از گلوله‌های به ظاهر اشک آور اما کشنده استفاده کردند. آنها با شلیک گلوله‌های اشک‌آور اما کشنده به سوی جمجمه افراد تظاهر کننده آنها را به قتل می‌رسانند.

سازمان عفو بین الملل با تاکید بر اینکه این نوع گلوله‌ها تاکنون در هیچ جای دنیا مورد استفاده قرار نگرفته است، تاکید کرده که این نوع گلوله برای قتل تظاهر کنندگان مورد استفاده قرار گرفته و با هدف متفرق کردن آنها.

این نهاد بین المللی گفته است اغلب قربانیان که تاکنون به بیش از 300 نفر رسیده‌اند بوسیله این گلوله‌ها که به جمجمه آنها اصابت کرده است کشته شدند. این گلوله‌ها به طور مستقیم سمت تظاهرکنندگان شلیک شده تا آنها را بکشند و نه پراکنده کند.

نوع گلوله که به ظاهر گاز اشک‌اور است اما در واقع کشنده و وارد جمجمه یا جسم انسان می‌شود

سازمان عفوبین الملل از مقامات عراقی و پلیس و نیروهای این کشور خواسته است بلافاصله شلیک این نوع گلوله های کشنده و بی سابقه علیه معترضان را متوقف کنند.«معترضان با گلوله‌های شبیه گلوله اشک‌آور که وارد جمجمه آنها شده کشته شدند»

طبق تحقیات عفو بین الملل این نوع گلوله‌ها که به صورت بمب‌های کوچک به سوی تظاهر کنندگان شلیک می شود، تاکنون دهها نفر را از پای درآورده است.

عفو بین الملل در گزلرش خود به مصاحبه با شاهدان عینی و مدارک و تصاویری که از مراکز پزشک قانونی از قربانیان گرفته شده استناد کرده است. این سازمان برای بررسی دقیق این گزارش با متخصصان پزشکی در بیمارستان‌های بغداد نیز مصاحبه کرده و گزارش خود را بر مبنای داده‌های علمی و مشاهدات عینی تهیه کرده است . در گزارش آمده است نیروهای امنیتی عراق از 25 اکتبر از این نوع گلوله‌ها علیه معترضان استفاده کرده‌اند.

شواهد عینی در بیمارستان‌های بغداد

تیم سازمان عفوبین الملل گفته است شواهد و مدارک ویدئویی از قربانیان و زخمی شدگان در نزدیکی میدان تحریر بغداد را مشاهده کرده است و این دلایل و شواهد را تجزیه و تحلیل کرده است.

کارشناس نظامی انواع قوطی‌های گاز اشک آور که مانند بمب‌های کوچک هستند را مشاهده کردند این نوع گلوله‌های کشنده از بلغارستان و صربستان به عراق آورده شده است.

عف بین الملل گفته است این نوع اسلحه به ظاهر اشک آور اما هر گلوله آن ده برابر گلوله گاز اشک‌آور وزن دارد و در اصابت به افراد وارد جمجمه آنها می‌شود و بلافاصله به قتل می‌رسند به خصوص اگر از فاصله نزدیک به افراد شلیک شود.

این نهاد بین المللی این نوع قتل‌ها را یک جنایت «هولناک» توصیف کرده و گفته است عدم پاسخگویی در مورد قتل‌های غیر مجاز و مجروح کردن افراد غیر نظامی توسط نیروهای امنیتی یک جرم و جنایت به شمار می رود و عاملان این جنایت‌ها نمی‌توانند مصون از مجازات باشند. عفو بین الملل خواستار تحقیقات سریع ، بی‌طرفانه و مؤثر و همچنین پیگرد قانونی افراد مسئول در این قتل‌ها شده است.العربیه

اینرا هم بخوانید

«پیامک تهدید» حراست دانشگاه تربیت مدرس برای دانشجویان عضو یک کانال تلگرامی

حراست دانشگاه تربیت مدرس تهران «با ارسال پیامک تهدیدآمیز» از دانشجویان خواست از گروه «یکی …