عفو بین‌الملل: نیروهای ترکیه مسئول بربرمنشی در عفرین هستند

رادیو آلمان:عفو بین‌الملل: نیروهای ترکیه مسئول بربرمنشی در عفرین هستند

تحقیقات عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که نیروهای وابسته به ترکیه بیرحمانه‌ترین جنایت‌ها را در شهر کردنشین عفرین در شمال سوریه مرتکب شده‌اند. این سازمان حقوق بشری دولت ترکیه را برای این تجاوزات مسئول می‌شناسد.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید تحقیقات نشان می‌دهد که نیروهای شبه نظامی وابسته به دولت ترکیه بدترین تجاوزات را در عفرین انجام داده‌اند، شامل: چپاول اموال مردم، بازداشت‌های خودسرانه، ربودن و شکنجه افراد و…

بیشتر خشونت‌ها به دست افراد مسلح سوری صورت گرفته است که گوش به فرمان دولت ترکیه بوده و از سوی نظامیان ترکیه تجهیز شده‌اند. برخی از افراد شبه‌نظامی، با تصرف مدارس، از ادامه تحصیل هزاران کودک جلوگیری کرده‌اند.

 

به نظر همکاران سازمان امنستی (عفو بین‌الملل)، این کشور ترکیه است که این ناحیه از شمال سوریه را به تصرف خود در آورده و برای امنیت و نظم این منطقه مسئولیت دارد، اما به هیچوجه به وظیفه خود عمل نمی‌کند.

بی تفاوتی ترکیه در قبال جنایات عفرین

در ژانویه ۲۰۱۸ نیروهای تحت حمایت ترکیه به مواضع کردهای عفرین حمله کردند و توانستند این منطقه را تصرف کنند. دهها هزار نفر از مردم منطقه فراری و آواره شدند، که بسیاری از آنها از اقلیت‌های مذهبی بودند.

هدف اصلی ترکیه مبارزه با رزمندگان چپ‌گرای “یگان‌های مدافع خلق” است که آنها را با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) متحد می‌داند.

بسیاری از عملیات جنایتکارانه در عفرین و پیرامون آن توسط شبه‌نظامیان سوری صورت می‌گیرد، اما به نظر “عفو بین‌الملل”، ترکیه که حاکم اصلی این منطقه است، نمی‌تواند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند و با بی‌تفاوتی نظاره‌گر این جنایت‌ها باشد.

ترکیه مصمم است در منطقه بماند و هزاران فراری و آواره را در آنجا اسکان داده است.

سازمان حقوق بشر “عفو بین‌الملل” جنایت‌ها و تخلفات فراوانی را به دولت ترکیه گزارش کرده، اما مقام‌های مسئول ترکیه تا کنون درباره موارد متعدد نقض حقوق بشر در عفرین واکنشی نشان نداده‌اند.

اینرا هم بخوانید

۲۸ صفحه اینستاگرامی «هنجارشکن» در کیش مسدود شد

فرمانده انتظامی ویژه و پایگاه دریابانی جزیره کیش گفته است: در راستای اجرای طرح نور …