تا دیکتاتور روه کاره قیام ادامه داره!

این یکی از شعارهایی بود که مردم کرج در اعتراضات خیابانی خود در نهم مرداد ماه سر دادند. معنی این شعار فقط این نیست که مبازرات مردم تا سرنگونی جمهوری اسلامی بطور مستمر ادامه خواهد داشت. معنای این شعار این هم هست که مردم تصمیم گرفته اند قیام کنند تا در مقام حل کننده معضلات و مشکلاتی که بدان دچار هستند، قرار گیرند.

 

مردم به درست دیده اند که حاکمیت هیچ علاجی برای مشکلات متعدد آنها از جمله گرانی و بیکاری و کم آبی و کم برقی و حقوق های معوقعه و دستمزدهای چند برابر زیر فقر و ناامنی شغلی و غیره ندارد و تنها در فکر ابقای حاکمیت خود و مشتی اقلیت مفتخور است. مردم به خوبی می دانند که جمهوری اسلامی بانی اصلی بسیاری از مشکلات آنهاست. حاکمان، مسئولیتی در قبال این وضع اسفبار اقتصادی بعهده نمی گیرند و با رجز خوانی و حرف های پوچ و مهمل کاسه “صبر” مردم را به محک آزمایش می گذارند.

 

مردم در اعتراضات روزمره خود دارند به نقد عملی جمهوری اسلامی می پردازند و او را عملا کنار می گذارند. اتوریته و اقتدار حکومت دارد فرو می ریزد. کل قدرت سیاسی از بام بیت رهبری به کف خیابان ها پرت شده است. مردم دارند متقاعد می شوند در اموری دخالت کنند که قبلا از آن منع می شدند. وقتی از قیام صحبت می شود مرتجعین و حکومت از “هرج و مرج” حرف می زنند. ولی قیام پاسخ مردمی است که می خواهند با بزیرکشیدن کسانی که بر آنها حکومت می کردند و زندگی شان را به خاک سیاه نشاندند، اوضاع را به نفع خود تغییر دهند. این خود محصول سازمایافتگی مردم  و اراده مشترک آنها برای اداره امور جامعه است. جمهوری اسلامی چه با ملایمت و چه با زبان سرکوب از پس این مردم بر نخواهد آمد. استیصال و درماندگی جمهوری اسلامی نشانه قدرت مردم است. و قدرت مردم با قیام پیروزمند و اعمال اراده متشکل خود آنها می تواند خواسته های مردم را عملی کند.

حسن صالحی

اینرا هم بخوانید

به یاد فرامرز اصلانی– حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۶۸۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …