عقب نشینی دولت شیلی در مقابل اعتراضات میلیونی مردم

به دستور رئیس جمهور شیلی نیمه شب یکشنبه ۲۷ اکتبر وضعیت فوق العاده در این کشور ملغی شد. اعلام حالت فوق العاده و منع رفت و آمد شبانه و حضور نظامیان در خیابانها واکنش دولت شیلی به اعتراضاتی بود که بیش از ده روز است حاکمیت سرمایه داری در این کشور را به چالش کشیده است. آخرین گزارشات حاکی از این است که اعتراضات مردم همچنان ادامه دارد.

اعتراضات در شیلی یعنی جایی که به آزمایشگاه اجرای سیاستهای نئو لیبرالی معروف شده است، از اعتراضات دانشجویان و محصلین دبیرستانی به افزایش قیمت بلیط مترو شروع شد. اما این اعتراضات بسرعت بخشهای مختلف مردم را در برگرفت. چرا که مردم از افزایش هزینه های زندگی، افزایش قیمت آب و برق و خدمات درمانی، وضع بد مدارس و نابرابرهای اجتماعی در این کشور بستوه آمده اند. یک زن جوان معلم مهد کودک می گوید: “ما تا خرخره در قرض هستیم. آب و برق گران شده است، وضعیت مدارس خوب نیست، هزینه درمان بالا رفته است و پولی که ما در می آوریم کفاف این همه هزینه را نمی دهد.”
علاوه براین باید به پایین بودن حداقل مزد و حقوق بازنشستگی نیزاشاره کرد که زندگی مردم را به ورطه دست و پنجه نرم کردن با فقر کشانده است. مسئله مردم در جریان این اعتراضات کل حاکمیت بورژوایی در این کشور است. در یک نظر سنجی بیش از ۷۰ درصد از مردم شیلی گفته اند که دولت این کشورنماینده یک اقلیت کوچک و یک الیت معین است. رئیس جمهور شیلی خود یکی از بزرگترین میلیاردرهای دنیا است.

دولت شیلی برای سرکوب معترضیان به نیروهای نظامی و ارتش و همچنین اعلام وضعیت فوق العاده متوسل شد. پرده ها کنار رفت و “دمکراسی تثبت شده شیلی” چهره واقعی خود را نشان داد. حضور نظامیان در خیابانها و دستگیری و مقابله خشونت آمیز نیروهای نظامی با مردم معترض یادآور دوران دیکتاتوری نظامی پینوشه بود که اینبار به جای اینکه مردم را مرعوب کند باعث خشم و اعتراض بیشتر آنها شد. روز جمعه ۲۵ اکتبر نزدیک به یک میلیون نفر در سانتیاگو پایتخت شیلی دست به اعتراض زدند. رئیس جمهوری اعلام کرد که “پیام مردم” را شنیده است و از آنها عذر خواهی کرد. چند روز بعد “سباستین پینیه‌را”، رئیس جمهور شیلی، به ترمیم اعضای دولت پرداخت تا خود را از معرض خشم مردم معترض کنار ببرد. غافل از اینکه مردم شیلی خواهان کناره گیری او نیز هستند.

پیرو این عقب نشینی ها بود که دولت مسئله افزایش قیمت مترو را کنسل کرد و یک پاکت به اصطلاح اصلاحاتی ارائه داد که به موجب ان حداقل حقوق ۲۰ درصد افزایش می یابد. این بسته همچنین شامل توقف افزایش تعرفه برق و پیشنهاد قانونی برای تامین هزینه‌های پزشکی گران‌قیمت از سوی دولت است.

درد مردم شیلی منزلت انسانی و یک زندگی بهتر است. خواست و آرزویی که در چرخه نظام سرمایه داری و یک تازی بازار آزاد هر چه بیشتر دست نیافتنی تر شده است. مردم شیلی به جنب و جوش آمده اند که سرنوشت خود را به دست بگیرند و خارج ار منافع سودپرستانه سرمایه داری زندگی بهتری را برای خود رقم زنند.

۶ آبان ۱۳۹۸
۲۸ اکتبر ۲۰۱۹

اینرا هم بخوانید

اعدام ابزار سرکوب جامعه و جنگ با فقرا! گفتگو با حسن صالحی سخنگوی کمیته بین المللی علیه اعدام

انترناسیونال: مدتی پیش شماری از زندانیان قزلحصار نامه ای منتشر کردند و اعلام کردند روزهای سه …