فدراسیون جهانی شطرنج به طور رسمی شطرنج ایران را تعلیق کرد

رادیو فردا:فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) به دلیل عدم انجام تعهدات، نام ایران را از رنکینگ جهانی این رشته ورزشی خارج کرده است.

فدراسیون ایران از بهمن ۱۳۹۵ و به دلیل میزبانی رقابت‌های زنان جهان در تهران به فیده بدهکار بود.

تهدید به تعلیق در چند نوبت صورت گرفت و ایران نیز تاکید می‌کرد که مذاکرات برای تقسیط بدهی، رضایت‌بخش بوده است.

آخرین رقم پرداختی فدراسیون شطرنج ایران ۶۰ هزار دلار بود و پس از آن اقدامی برای تسویه کامل صورت نگرفت. ۱۲۰ هزار دلار از بدهی ایران باقی ماند و مهلت فدراسیون جهانی نیز به پایان رسید.

خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشته است: «فیده، شطرنج ایران را تعلیق و نامش را از رنکینگ جهانی خارج کرد تا نشان دهد در این خصوص شوخی ندارد».

بنابر این گزارش، مذاکرات فدراسیون ایران با حامی مالی که قرار بود این بدهی را بپردازد، تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده و تا زمانی که پولی به فدراسیون جهانی پرداخت نشود، تعلیق ایران ادامه خواهد داشت.

پیشتر مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش ‌گفته بود میزبانی مسابقات جهانی شطرنج در ایران از اثرات برجام است.

این وزارتخانه تفاهم‌نامه میزبانی را با فدراسیون جهانی امضا کرده بود اما حاضر به تامین رقم بدهی نشد. ایران موظف بود اسفند پارسال این رقم را به طور کامل تسویه کند.

آنچه «میزبانی آبرومندانه» رقابت‌های جهانی عنوان شده بود، به زعم رسانه‌های ورزشی با توجه به شانه خالی کردن از بار تعهدات، تبدیل به آبروریزی بین‌المللی شده است.

در جریان برگزاری مسابقات جهانی شطرنج زنان در ایران، محمدرضا داورزنی معاون وزیر ورزش در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا این میزبانی را «ثبت رکوردی از توانمندی ایران» برای برگزاری مهم‌ترین رقابت‌های جهانی عنوان کرده بود.

با وجود انتشار خبر در رسانه‌های رسمی ایران، فدراسیون شطرنج و وزارت ورزش جمهوری اسلامی ایران تاکنون واکنشی به تعلیق فعالیت‌های شطرنج ایران در عرصه بین‌المللی نشان نداده‌اند.

در رده‌بندی کشورهای عضو فیده، ایران در جایگاه سی و دوم بود اما حالا با مراجعه به این رتبه‌بندی، در بین ۱۵۵ کشوری که حضور دارند، نام ایران دیده نمی‌شود. رتبه ایران هم نصیب اسلوونی شده است.


گزارش مهر :دود ۱۲۰ هزار دلار به چشم ورزش ایران/ هم شطرنج تعلیق شد هم پرچمدار

بدهی شطرنج ایران به فدراسیون جهانی بالاخره کار دست این رشته داد و موجب ایجاد آتشی شد که دود آن به چشم ورزش کشور هم خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار مهر، شطرنج که هیچ وقت جایی در فهرست بازی های المپیک نداشته و از بازی های آسیایی هم حذف شده است، تنها در بازی های داخل سالن آسیا می تواند در کاروان اعزامی ایران جایی داشته باشد. دوره جدید این بازی ها دو هفته دیگر در عشق آباد ترکمنستان آغاز می شود اما با اوضاعی که پیش آمده،اعزام نمایندگان این رشته ملغی خواهد شد.

فدراسیون شطرنج بابت میزبانی مسابقات قهرمانی زنان جهان ١٨٠ هزار دلار به فدراسیون جهانی بدهکار بود، به خاطر این بدهی فدراسیون جهانی سه ماه پیش ایران را در آستانه تعلیق قرار داد اما با پادرمیانی نایب رئیس ایرانی فیده، این خطرآن زمان از بیخ گوش ایران گذشت اما در نهایت گریبان شطرنج ایران را گرفت.

فدراسیون شطرنج ایران طی دو مهلت دوماهه و دو هفته ای که از فیده برای تسویه حساب گرفته بود، نتوانست به طور کامل استفاده کند. این فدراسیون تنها با کمک وزارت ورزش یک سوم بدهی خود را پرداخت کرد اما پرداخت بدهی ١٢٠ هزاردلاری باقی مانده آنقدر به تاخیر افتاد که در نهایت منجر به تعلیق شطرنج ایران شد.

این تعلیق درست در آستانه اعزام شطرنجبازان ایران به بازی های داخل سالن آسیا اتفاق افتاده است. قرار بود شطرنج ایران با ترکیبی متشکل از ٥ شطرنجباز در بخش بانوان و ٧ شطرنجباز در بخش مردان عازم ترکمنستان شود اما با تعلیق صورت این اعزام متنفی خواهد بود.

بدتر اینکه با تصمیم روز شنبه کمیته ملی المپیک، سارا خادم الشریعه به عنوان پرچمدار کاروان ایران در مراسم افتتاحیه بازی های داخل سالن آسیا انتخاب شد اما به خاطر تعلیق و محرومیت شطرنجبازان از حضور در بازی های عشق آباد، پرچمداری خادم الشریعه نیز کن لم یکن خواهد شد.

به گزارش مهر، در هر صورت بدهی شطرنج در نهایت نه تنها برای این رشته بلکه برای مجموعه ورزش کشور دردسرساز شد. با تعلیق صورت گرفته نه تنها شطرنجباز حضور در رویدادی که زیر نظر مستقیم شورای المپیک آسیا برگزار می شود را از دست می دهند بلکه کاروان ایران نیز از همراه داشتن تیمی که برخی اعضای آن شانس مدال هستند محروم خواهد شد ضمن اینکه کمیته ملی المپیک هم باید تصمیم جدیدی برای پرچمدار کاروان اتخاذ کند.

همه اینها مجموعه ورزش کشور را به لحاظ چگونگی حضور در بازی های داخل سالن آسیا، نتیجه گیری و جایگاه نهایی کاروان ایران در جدول توزیع مدال این بازی ها متضرر خواهد کرد مگر اینکه وزارت ورزش آستین همت را بالا بزند و با کمک دوباره خود به فدراسیون شطرنج، این رشته را از تعلیق نجات دهد.

وزارت ورزش در جریان برگزاری مسابقات قهرمانی جهان یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان به فدراسیون شطرنج کمک کرد. ضمن اینکه هزینه بخش اول بدهی را نیز تامین کرد.

 

اینرا هم بخوانید

روایت ایلنا از اخراج١٠٠ کارگر پالایشگاه پارس جنوبی

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران پالایشگاه‌های گاز استان بوشهر گفت: چند روز پیش …