فراخوان رانندگان کامیون به شروع مجدد اعتصاب سراسری, اولین خواسته ما آزادی ٢٦٢ همکار بازداشتی ماست!

رانندگان کامیون با اعلام اینکه هیچکدام از قولهایی که توسط دولت داده شد، عملی نشده است برای دهم آبانماه فراخوان به آغاز دور دیگری از اعتصابات سراسری داده اند. رانندگان در این فراخوان اولین خواست خود را آزادی بلادرنگ ٢٦٢ همکار زندانی خود اعلام کرده اند. این فراخوان از سوی اتحادیه تشکلهای کامیونداران و رانندگان سراسری کشور داده شده است و در بخشی از آن چنین آمده است: “ما  از روز ٢١ مهر اعتصاب خود را موقتا متوقف کردیم تا قولهایی که مقامات به ما دادند را به محک تجربه بزنیم، اما متاسفانه شاهد بودیم که مطلقا ظرفیت و قصدی وجود ندارد. از این رو ما از روز ١٠ آبان برای چهارمین دور پرقدرت تر از همیشه وارد اعتصاب سراسری میشویم. قدرت ما در اتحاد و عمل و یکپارچگی برای رسیدن به اهدافمان می باشد….”

اعتصاب سراسری رانندگان کامیون و کامیونداران در دور قبل دامنه اش به ٣٢٠ شهر رسید. اعتراض رانندگان کامیون به کل سیستم فاسدی است که باعث شده است علیرغم کار سخت و زیان آور، رانندگان کامیون از درآمدی بسیار پایین و زیر خط فقر در شرایط گرانی فزاینده برخوردار شوند.

٢١ روز اعتصاب قدرتمند رانندگان کامیون ابعاد اجتماعی گسترده ای به خود گرفت و موجی از همبستگی با آن در جامعه شکل گرفت و ابعاد بین المللی آن نیز بیسابقه بود. اخیر ترین این حمایتها، بیانیه فدراسیون های اتحادیه های کارگری جهانی است. در این اقدام مشترک فدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری (آی تی یو سی) ، فدراسیون بین المللی ترانسپورت (آی تی اف)، آموزش بین المللی (ای وان)، اتحادیه کارگران صنعتی جهانی، اتحادیه بین المللی غذا، کشاورزی، هتل، رستوران، تغذیه و دخانیات و انجمن کارگران متحد (آی یو اف) و کنفدراسیون اتحادیه های کارگری بین المللی که در مجموع بیش از ٢٠٠ میلیون نفر از کارگران را در سراسر جهان در بر میگیرند، طی نامه ای شدیدالحن خطاب به خامنه ای تهدید به اعدام ١٧ راننده اعتصابی کامیون در ایران توسط دادگاه استان قزوین را محکوم کرده و ضمن حمایت از خواستها و اعتراضات رانندگان کامیون خواهان آزادی فوری بازداشت شدگان شدند. قبلا نیز اتحادیه های کارگران حمل و نقل در کشورهای دیگر چون دانمارک، کانادا، آمریکا، هلند از آن اعلام از اعتصاب رانندگان کامیون در ایران حمایت کردند.

با چنین پشتوانه و با چنین قدرتی است که امروز رانندگان کامیون و کامیونداران در تدارک چهارمین دور اعتصاب خود هستند و به گفته خود با قدرت تر به میدان خواهند آمد.

 

حزب کمونیست کارگری کارزاری جهانی را در حمایت از اعتراضات رانندگان کامیون و برای آزادی رانندگان کامیون اعلام کرده است. با فراخوان رانندگان کامیون به اعتصاب، حزب با قدرت تمام در کنار آنان خواهد بود و تلاش میکند صدای آنان در سطح جهان باشد. سازمان دادن یک اعتراض قدرتمند برای آزادی رانندگان زندانی، گام مهمی در جهت تقویت این مبارزه و تحت فشار گذاشتن رژیم برای آزادی آنها است.

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

٣٠ مهر ۱۳۹۷، ٢٢ اکتبر ۲۰۱۸

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …