فرمانده ناتو: چشم انداز شکست نیروهای افغان از بین رفته است

بی بی سی:فرمانده کل نیروهای بین‌المللی تحت فرمان پیمان اتلانتیک شمالی، ناتو، در افغانستان گفته که با اعلام استراتژی جدید آمریکا، چشم‌انداز شکست نیروهای افغانستان در جنگ از بین رفته است.

ژنرال جان نیکلسون روز پنجشنبه (۲ سنبله/شهریور) دیدگاه‌های نیروهای “ماموریت حمایت قاطع” را به خبرنگاران توضیح داد و گفت که این استراتژی مسیر پیروزی را برای نیروهای افغان هموار کرده است.

ماموریت حمایت قاطع از سال ۱۳۹۳ ماموریت نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت در افغانستان (آیساف) را تحت فرمان ناتو در عرصه پشتیبانی، آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان ادامه می‌دهد.

آقای نیکلسون گفت که براساس استراتژی تازه آمریکا در افغانستان، میزان حمایت بین‌المللی از نیروهای مسلح این کشور افزایش خواهد یافت و زمینه سرکوب گروه‌های شورشی از جمله گروه طالبان بیشتر فراهم می‌شود.

این فرمانده آمریکایی تاکید کرد که گروه طالبان چاره‌ای جز حاضر شدن به پای میز مذاکره ندارد. او افزود که تصمیم مبارزه با تروریسم قاطع است و افغانستان دیگر پناهگاه امن تروریسم نخواهد شد.

فرمانده ماموریت حمایت قاطع در افغانستان همچنین گفت که در یک سال گذشته بر گروه طالبان ضربات سنگینی وارد شده است. به گفته او، واحدهای ویژه این گروه موسوم به “واحدهای سرخ” در جنوب افغانستان به‌شدت آسیب دیده و شماری از افراد رده بالای آنها کشته شده‌اند.

ژنرال نیکلسون گفت که گروه دولت اسلامی موسوم به “داعش” در شرق افغانستان “نابود” شده و ستیزه‌جویان این گروه هر جا بروند، نیروهای آمریکایی به دنبال آنها خواهند رفت وآنها در هیچ جایی در امان نخواهند بود.

فرمانده نیروهای چندملیتی در افغانستان افزایش نیروهای ویژه ارتش افغانستان و دوبرابر شدن شمار آنها را بااهمیت توصیف کرد و افزود که این نیروها در مبارزه با گروه طالبان “نقش محوری” دارند.

آقای نیکلسون همچنین گفت واحد نیروهای ویژه ارتش افغانستان، که تشکیلان آن اخیراً به سطح قول اردو ارتقا یافت، بیشتر تجهیز و تقویت خواهد شد.

فرمانده ناتو در مورد تاثیر استراتژی جدید آمریکا بر تغییر موضع پاکستان در قبال آنچه که واشنگتن حمایت اسلام‌آباد از گروه‌های هراس‌افکن توصیف کرده، گفت که برای آغاز گفت‌وگو بین واشنگتن و اسلام‌آباد گام نخست برداشته شده است.

او نابودی پناهگاهی امن شورشیان در خارج از مرزهای افغانستان را در موفقیت مبارزه با تروریسم مهم خواند. اشاره آقای نیکلسون به خاک پاکستان بود.

این فرمانده آمریکایی همچنین گفت که در یک سال گذشته تعهد جامعه جهانی به حمایت از دولت وحدت ملی افغانستان بیشتر شده و استراتژی جدید آمریکا زمینه‌ساز جذب منابع بیشتر برای کابل خواهد شد.

رئیس جمهوری آمریکا روز ۳۱ اسد/مرداد با اعلام استراتژی تازه دولتش در قبال افغانستان گفت که این استراتژی بدون تعیین سقف حضور نیروهای نظامی بین‌المللی و جدول زمانی، در افغانستان می‌مانند.

آقای ترامپ گفت آمریکا دیگر نمی‌تواند در قبال حضور گروه‌هایی مانند طالبان در پاکستان ساکت بماند، اما خواهان نقش‌آفرینی بیشتر هند در کمک به ایجاد امنیت در افغانستان از جمله گسترش همکاری‌های اقتصادی شد.

در حال حاضر ۸۴۰۰ نظامی آمریکایی در افغانستان حضور دارند که بیشتر آنها مشغول آموزش نظامیان افغان و فعالیت‌های مستشاری هستند. نزدیک به هفت هزار آنها در چهارچوب نیروهای ناتو فعالیت می‌کنند. شمار نیروهای ناتو به حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسد.

اینرا هم بخوانید

فرانسه:۱۵۰ هزار سرباز روس تاکنون در جنگ اوکراین کشته شده‌اند

مقام‌های دفاعی فرانسه تلفات ارتش روسیه در طول بیش از دو سال جنگ جاری علیه …