فضای اعتصاب در میان رانندگان فاز ۱۹، تجمع کارگران شرکت حفاری و خبرهایی دیگری از نفت

بنا بر خبرهای منتشر شده در کانال تلگرامی “شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت” راننده های فاز ۱۹ هم اکنون سه ماه است که مزد نگرفته اند و زمزمه های به راه انداختن اعتصاب در میان آنان بالاست.

در گزارش خبری این شورا در مورد آخرین خبرهای مربوط به اعتصاب سراسری این کارگران چنین آمده است: “خبرهای دیگر حاکی از بازگشت بخش هایی از کارگران به کار با توافقاتی است که با پیمانکاران انجام میدهند. از جمله طبق خبر شمار زیادی از جوشکاران فاز ۱۳ سر کار بازگشته اند که تاکید ما اینست که مثل همکارانمان در هفشجان و ایذه این کارگران هر چه سریعتر نمایندگان خود را انتخاب کنند و بر خواستهایی که داشته اند بویژه وضع کمپ ها کیفیت غذا تاکید کنند. در برخی مجتمع ها نیز کارفرمایان زیر فشار اعتصاب ما به دوبرابر دستمزد و بیست روز کار و ده روز مرخصی تن داده اند. این را باید مبنای توافقات خود در سطح سراسری قرار دهیم. همینطور خبر میرسد که بخشی از همکاران پروژه ای اعتصابی ما در فاز ۱۴ سر کار برگشته اند. اما جوشکاران هنوز در اعتصاب هستند. نقطه اتحاد ما کارگران اعتصابی خواستهای مشترک ماست. مبنا قرار دادن بالاترین سطح توافقات صورت گرفته بر سر میزان دستمزدها که توسط کارگرانی که سر کار بازگشته اند با پیمانکاران و اینکه دستمزد هیچ کارگری نباید کمتر از ۱۲ میلیون باشد اولین تاکید ماست. بعلاوه ۲۰ روز کار و ۱۰ روز مرخصی یک مطالبه فوری ماست و تا کنون بسیاری از پیمانکاران حاضر به قبول آن شده اند.

همینطور وضع کمپها باید بهبود جدی پیدا کرده و در هر اطاق بیش از ۴ نفر اسکان نداشته باشند و کیفیت غذا بهبود یابد و غذاخوری برای محل صرف غذا تدارک دیده شود”.

در این گزارش خبری همچنین بر پرداخت بموقع دستمزدها و تسویه حساب طلبهای کارگران تاکید شده است. یک خواست دیگر مورد تاکید کارگران پیمانی، واکسیناسیون رایگان است و در گزارش خبری شورای سازماندهی اعتراضات این کارگران به عدم واکسیناسیون رایگان برای همه و اجرایی نشدن پروتکل های سازمان بهداشت جهانی و دستگیری وکلایی که همین مطالبه و اعتراض را داشته اند اعتراض شده و بر آزادی فوری دستیگر شدگان تاکید شده است.

از خبرهای دیگر منتشر شده تجمع کارگران شرکت ملی حفاری با خواست اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، همسان سازی حقوق و حذف پیمانکاران است. این تجمع در روز ششم شهریور ماه مقابل ساختمان مدیریت ملی حفاری در اهواز برگزار شده است. کارگران اعتصابی نفت بر ادامه اعتصاب تا رسیدن به مطالبات خود تاکید دارند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۷ شهریور۱۴۰۰ ، ۲۹ اوت ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

فراخوان به اعتصاب کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن  شمال۲

فراخوان به اعتصاب کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن  شمال۲ با …