“فضای مجازی” و هراس حکومت!

بعنوان کسی که از نزدیک شاهد فعالیتهای دلسوزانه فعالین اجتماعی در مدیای اجتماعی بوده ام مایلم دست مریزاد بگویم به شما جوانان،کارگران، معلمان، پرستاران، بازنشستگان، بی خدایان، زنان، دگرباشان جنسی، سوسیالیستها، طرفداران محیط زیست، فعالین اجتماعی مدافع حقوق انسان، دوستداران کتاب و ادبیات و نویسندگان، هنردوستان و هنرمندان و همه شمائی که به مدد شبکه های اجتماعی در اینترنت، دیوار سانسور و خفقان جمهوری اسلامی را در هم شکسته اید و مبشر آزادی و خرافه زدایی در جامعه بوده اید.

همه شما می دانید که جمهوری اسلامی چه بیم و هراسی از اینترنت و مدیای اجتماعی دارد. فناوری اینترنتی ساز و برگی است که شهروندان با استفاده از آن حاکمان جنایتکار و ستمگر را به چالش می کشند. به همین خاطر  از یکطرف کاربران و بلاگنویسها را مورد پیگرد و باز داشت قرار میدهند  و از طرف دیگر آیت الله های رژیم “غیر شرعی” بودن استفاده از اینترنت با سرعت بالا را در بوق می کنند. برای آنها استفاده از خدمات اینترنتی در آن حد مجاز است که در جهت اشاعه دروغ، خرافه و کهنه پرستی باشد. متحجرین حاکم بر ایران از شبکه های اجتماعی در اینترنت می ترسند چرا که از بر ملا شدن حقیقت وحشت دارند؛ هراس آنها از این است که مردم از این دریچه بیشتر به نقد خرافات مذهبی بپردازند؛ نگرانی شان از خبر رسانی درباره اعتراضات و مبارزات مردم و اتحاد و سازمانیابی آنهاست؛ از رشد آگاهی مردم و جلب توجه روزافزون آنها به افکار سوسیالیستی و ارزشهای مدرن و پیشرو واهمه دارند.

انقلاب انفورماتیک و رسانه‌ای باعث شکسته شدن انحصار طبقات حاکم و دولتها بر رسانه‌ها شده است. امروزه با استفاده از تکنولوژی جدید و شبکه های اجتماعی در اینترنت، نقد نظری و سیاسی وضع موجود، تبادل نظر سیاسی، اشاعه افکار و آرا، تاثیرگذاری بر فضای سیاسی، به چالش کشیدن دولتها، شکل دادن به حرکتهای اعتراضی توسط فعالین اجتماعی و متشکل شدن بخش های مختلف مردم بسیار آسانتر شده است.  و این کاریست که شما مشغول انجام آن هستید. علیرغم محدویت هایی که در ایران بر سر راه شما وجود داردعلیرغم بازداشت بلاگنویسها و کاربران فعال، علیرغم فیلتر شدن شبکه های اجتماعی  و سرعت پایین و کیفیت بد اینترنت، شما خستگی ناپذیر به مصاف همه این محدویت ها رفته اید و به کار پر ثمر خود ادامه داده اید.

استفاده از فناوری اینترنتی حق مسلم همه شهروندان است و باید  به اذیت و آزار و دستگیری کسانی که با استفاده از  این تکنولوژی حکومت را به چالش کشیده اند هر چه زودتر پایان داد. خامنه ای جنایتکار فضای مجازی را «میدان واقعی جنگ» خوانده و توصیه کرده روحانیون و طلاب مسلح و آماده این عرصه شوند. ما این چالش را می پذیریم چرا که استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی بطور قطع نقش موثری در جارو کردن بساط حکومت اسلامی ایفا خواهد کرد.

حسن صالحی

16 مارس 2017

 

اینرا هم بخوانید

به یاد فرامرز اصلانی– حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۶۸۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …