فقر؛خانه کودکان”گرم بیت پایین”پول درمان ندارند

به گزارش رکنا ،فقر مطلق در خانه کودکان معلول روستای “گرم بیت پایین” بلوچستان / پول درمان ندارند + فیلم

رکنا، فقر مطلق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با زندگی بسیاری از مردمان جنوب شرق ایران گره خورده است و در این میان هرچه به مرزهای جنوب شرقی کشور نزدیکتر می شویم، این محرومیت بیشتر می شود؛ از جمله این محرومیت ها نیز فقدان زیرساخت های بهداشتی مناسب در بسیاری از شهرهای بلوچستان است که باعث می شود مردمان روستایی بلوچستان نتوانند به راحتی به درمان بیماری های خود بپردازند.

در این میان در یکی از همین روستاهای جنوب بلوچستان، یعنی در روستای گرم بیت پایین بخش نگور شهرستان دشتیاری، خانواده ای زندگی می کنند که دو فرزند آنها از بدو تولد دچار معلولیت بوده اند؛ معلولیتی که به دلیل شکننده بودن استخوان این کودکان، هرچه بچه ها بیشتر رشد می کنند، تشدید می شود.

خانواده این کودکان نیز سال هاست که به دلیل شدت فقر، نمی توانند که کودکان خود را درمان کنند و تا همین امسال نیز نمی دانستند که چطور باید به اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان مراجعه کنند. البته اخیرا این خانواده کودکان خود را به اداره کل بهزیستی برده اند، اما هنوز حساب بانکی لازم برای پرداخت مستمری ماهیانه بهزیستی به این خانواده باز نشده است.

پسر این خانواده بلوچستانی ده ساله و دختر خانواده نیز هشت ساله است و تمام اعضای خانواده شناسنامه دارند، اما در روستایی زندگی می کنند که مانند بسیاری از دیگر روستاهای جنوب بلوچستان فاقد آب، برق و گاز شهری است.

در روستای گرم بیت پایین یک مرکز بهداشت وجود دارد، اما نزدیکترین مرکز درمانی بزرگ به این روستا، بیمارستان امام علی (ع) چابهار است که پزشکان آن به خانواده این کودک بلوچستانی گفته اند که در سراسر سیستان و بلوچستان در هیچ نقطه ای نمی توان مشکل این کودکان را درمان کرد و خانواده باید کودکان را برای درمان به تهران ببرند.

این دو کودک معلول همراه با پدر و مادر خود زندگی می کنند؛ پدر و مادری که براساس فرهنگ رایج مردمان بلوچستان به صورت فامیلی باهم ازدواج کرده اند. پدر این کودکان نیز کشاورز است و سالیانه حداکثر 5 میلیون تومان از کشاورزی درآمد کسب می کند.

بنابراین طبیعی است این پدر که آه ندارد با ناله سودا کند و غذای فرزندان خود را نیز به سختی تهیه می کند، هیچ پولی برای تامین هزینه درمانی کودکان معلول خود ندارد.

این پدر و این خانواده البته فقط یک نمونه از آثار فقر مطلق در جنوب شرق ایران است؛ جایی که در آن خبرهای زیادی هست، اما گوشی برای شنیدن این خبرها نیست.

اینرا هم بخوانید

ادعای دولت رئیسی: تاکنون ۲.۵ میلیون “فرصت شغلی” ایجاد کرده ایم!

*محمد چکشیان، معاون وزیر کار رژیم اخیرا درباره افزایش آمار اشتغال در کشور مدعی شده …