فیس‌بوک یک شبکه تبلیغاتی ‘طرفدار عربستان’ را مسدود کرد

فیس‌بوک روز پنج‌شنبه اعلام کرد موفق شده یک کمپین مخفی از کاربران را در این شبکه اجتماعی و اینستاگرام کشف کند که در خدمت حمایت از سیاست‌های عربستان و حمله به منتقدین این کشور بودند.

این نخستین بار است که فیس‌بوک موفق شده یک کمپین سایبری مخفی مرتبط با عربستان سعودی را کشف کند. اما در عین حال وجود چنین شبکه‌ای، پیشتر توسط دیگر کارشناسان و شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر، فاش شده است.

در اطلاعیه فیس‌بوک آمده که این شبکه اجتماعی، چندین صفحه، گروه و حساب کاربری را به دلیل دست داشتن در رفتارهای هماهنگ ساختگی از فیس‌بوک و اینستاگرام حذف کرده است.

بر اساس این اطلاعیه، فیس‌بوک موفق شده دو عملیات جداگانه را کشف کند که اولی از مصر و امارات و دومی از عربستان هدایت می‌شدند.

فیس‌بوک می‌گوید این دو کمپین با هم در ارتباط نبوده‌اند، اما هر دو شبکه‌ای از حساب‌های کاربری با هدف گمراه کردن مخاطبان درست کرده بودند تا مشخص نشود که این افراد از کجا مطالبشان را منتشر می‌کنند یا چه کسانی هستند.

این شبکه اجتماعی می افزاید که اطلاعات درباره این کمپین‌ها را مقام‌های قضایی و شرکای تجاری‌اش قرار داده است.

بر اساس اطلاعیه فیس‌بوک این گروه در اینستاگرام نیز فعال بوده‌اند

به گزارش رویترز کشورهای زیادی در خاورمیانه به فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر روی آورده‌اند تا تبلیغات سیاسی خود را در شبکه‌های اجتماعی به عنوان نظرات شهروندان عادی منتشر کنند.

ارتش سایبری ایران برای حمله به مخالفان و منتقدینش، حملات کاربران به منتقدین ریاض در قطر و همچنین کمپین گسترده عربستان علیه کسانی که درباره جمال خاشقجی مطالبی منتشر می‌کردند، از جمله کمپین‌هایی هستند که تاکنون بخش‌هایی از آنها افشا شده است.

در توییتر، کمپین حساب‌های کاربری علیه کسانی که درباره جمال خاشقجی مطالبی منتشر کردند موجب شد تا این شبکه اجتماعی، شبکه‌ای مظنون با ارتباط با حکومت سعودی را مسدود کند.

توییتر اعلام کرده بود که این حساب‌های کاربری از روش‌های مرسوم برای درست کردن هویت‌های تقلبی استفاده می‌کردند. اما در عین حال این شبکه اجتماعی تاکید کرد که فراتر از ظن ارتباط با حکومت، سند محکمی برای اینکه این حساب‌ها با ریاض مرتبط هستند، پیدا نکرده است.

نگرانی‌ها درباره روش‌های دولتی در شبکه‌های اجتماعی در سالهای اخیر بعد از آن بالا گرفت که حکومت روسیه به تلاش برای شکل دادن افکار عمومی کشورهای مختلف در زمینه‌های گوناگون متهم شد.

معروف‌ترین مورد مداخلاتی از این دست از سوی مسکو انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی در آمریکا بود که مسکو متهم شد در تلاش‌ها برای موفقیت دونالد ترامپ در این انتخابات دست داشته است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

آژانس اتمی از افرایش ذخیره اورانیوم۶۰ درصدی ایران و توقف مذاکرات خبر داد

دو گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گویند که موجودی اورانیوم ایران با غلظت نزدیک …