عقب‌نشینی ترامپ از ساخت دیوار مکزیک

دونالد ترامپ که ساخت دیوار حائل میان آمریکا و مکزیک را شعار اصلی خود قرار داده بود گفته برای جلوگیری از تعطیل شدن دولت فعلا درخواست منابع مالی برای ساخت این دیوار را از لایحه بودجه خارج می‌کند.

ترامپ ضمن تاکید دوباره بر وعده انتخاباتی خود، گفته در روزهای آینده برای تامین منابع نقدی احداث این دیوار تلاش خواهد کرد.

همزمان کلیان کانوی، از مشاوران ارشد آقای ترامپ گفته برای تسهیل در جریان رسیدگی و تصویب بودجه دولت که هم اکنون در کنگره است، فعلا بخش تامین منابع ساخت این دیوار از لایحه خارج می‌شود.

ساخت دیوار حائل میان آمریکا و مکزیک که هزینه‌هایش هم به پای مکزیک نوشته خواهد شد یکی از اصلی‌ترین وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ بود.

دموکرات‌ها که اقلیت را در کنگره آمریکا دارند تهدید کرده بودند که اگر در لایحه هزینه‌های جاری دولت ماده تامین منابع ساخت این دیوار گنجانده شده باشد آن را بلوکه می‌کنند؛ اقدامی که می‌تواند به توقف دسترسی دولت به بودجه جاری و در نتیجه به تعطیلی دولت بیانجامد.

با وجود این، آقای ترامپ در توییتی جدید دوباره تاکید کرده که این دیوار را خواهد ساخت.

آن طور که گزارش شده، او همچنین شب گذشته (دوشنبه) در جلسه خصوصی که با اعضای رسانه‌های محافظه‌کار داشت گفته شاید تلاش‌ها برای تامین منابع مالی ساخت این دیوار را به ماه‌های آتی امسال موکول کند.

خانم کانوی هم به فاکس‌نیوز گفته لزومی ندارد که منابع مالی ساخت این دیوار حتما این هفته تامین شود اما احداث آن همچنان “یک الویت مهم” است.

ترامپ در لایحه بودجه که اکنون در کنگره است درخواست اختصاص یک و نیم میلیارد دلار برای تامین هزینه‌های احداث این دیوار در سال جاری میلادی کرده بود.

اما این درخواست دموکرات‌ها را متحد کرد که یکپارچه با آن مخالفت کنند.

همزمان بعضی از جمهوری‌خواهان هم گفته‌اند بودجه احداث چنین دیواری حدود ۲۱ میلیارد و۶۰۰ میلیون دلار خواهد بود؛ رقمی که بسیار بیشتر از برآورد اولیه آقای ترامپ است. او بودجه احداث این دیوار را ۱۲ میلیارد دلار تخمین زده بود.

در همین حال، مقام‌ها و شهروندان ایالت‌ها جنوبی آمریکا که هم مرز با مکزیک هستند و جمعیت قابل توجهی از مکزیکی تبارها را در خود جای داده‌اند با انتقاد شدید و ملاحظه فراوان طرح احداث این دیوار را دنبال می‌کنند.بی بی سی

/——————

قاضی فدرال یک حکم حکومتی دیگر ترامپ را متوقف کرد

همزمان با عقب‌نشینی آقای ترامپ از احداث فوری دیوار آمریکا-مکزیک که از آن به عنوان راه حلی سریع برای مقابله با مشکل مهاجرت غیرقانونی یاد می‌شد، یک قاضی فدرال در کالیفرنیا گفته حکم حکومتی آقای ترامپ برای محدود کردن منابع ‘شهرهای امن’ مخالف قانون اساسی آمریکا است.

شهرها و مناطق امن نواحی از آمریکا هستند که رسما اعلام کرده‌اند از فرمان آقای ترامپ برای مقابله با مهاجران بدون مدارک قانونی تبعیت نخواهند کرد.

در پی “سرپیچی” این شهرها، کاخ‌سفید تهدید کرده بود دسترسی نهادهای محلی در این مناطق را به منابع فدرال محدود خواهد کرد.

قاضی ویلیام اوریک که در شعبه سانفرانسیسکو دادگاه فدرال آمریکا حضور دارد، امروز (سه‌شنبه) با صدور حکمی که قابلیت اجرایی در سراسر آمریکا دارد، دولت را از اجرای حکم حکومتی آقای ترامپ که در روز ۲۵ ژانویه صادر شده بود، منع کرد.

قاضی اوریک گفته این حکم به دولت فراتر از اختیاراتی که قانون در اختیارش گذاشته قدرت می‌دهد. او با اشاره به اظهارات آقای ترامپ و جف سشنز، وزیر دادگستری درباره این حکم حکومتی که گفته شده هدفش مواجهه اثربخش با مهاجران غیرقانونی است، گفته اگر اندک شبهه‌ای هم در مورد نیت این فرمان وجود داشت، اظهارات آقایان ترامپ و سشنز آن را برطرف کرده است.

اوریک گفته این فرمان حکومتی به مثابه “سلاحی” در دست رئیس جمهور شده که می‌تواند با آن نهادهای اجرایی محلی را که با سیاستهای مهاجرتی او همراه نشده‌اند تنبیه کند.

در حکم قاضی اوریک آمده: “منابع و کمک‌های فدرال را نمی‌توان به علت آن که یک ناحیه سیاست‌های مهاجرتی مغایر با نظر رئیس جمهوری پیش گرفته، متوقف کرد.”

با وجود این، وکلای وزارت دادگستری آمریکا رای این قاضی فدرال را نادرست خوانده و گفته‌اند به آن اعتراض خواهند کرد. آنها می گویند تنها آن بخش از بودجه فدرال که مرتبط با فرمان حکومتی آقای ترامپ بوده برای شهرهای امن در نظر گرفته نخواهد شد.

حکم این قاضی فدرال که به متوقف شدن فرمان حکومتی آقای ترامپ منجر می‌شود، شکستی دیگر برای دولت جدید آمریکاست که تلاش کرده بود در یکصد روز نخست استقرارش تغییرات اساسی در سیاست های جاری آمریکا به وجود آورد.

در همین حال، دادستان کل نیویورک هم از رای دادگاه فدرال شمال کالیفرنیا استقبال کرده و گفته: “رئیس جمهور ترامپ قانونا اجازه ندارد منابع مالی فدرال را از شهرها و مناطقی که بنا دارند از ساکنان مهاجر خود حمایت کنند، دریغ کند.”بی بی سی

اینرا هم بخوانید

گروسی در اصفهان: جمهوری اسلامی گام‌های «واقعی، ملموس و عملی» بردارد

گروسی در اصفهان: جمهوری اسلامی گام‌های «واقعی، ملموس و عملی» برداررافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی …