قاچاق خاک تحث پوشش صادرات گل و سیمان

ایسنا،ابراهیم پور رئیس گروه حفاظت و حاصلخیزی خاک و معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی:ابراهیم‌پور در ادامه بیان کرد: دو سال قبل در کلیپی که در مورد قاچاق خاک پخش شد؛ تریلی‌هایی به شکل کانتینر از معدن سیلیس چاه سرخ ارسنجان استان فارس بارگیری می‌کردند و بعد از طی مسافت طولانی به کارخانه تولید سیمان در ساروج بوشهر می‌رسیدند. طی بازدید ما از این معدن و کارخانه سیمان بوشهر و نمونه‌برداری‌ها، مشخص شد که این دو دقیقاً از همان معدن سیلیس بودند، یعنی یکی از اجزای تشکیل‌دهنده سیمان، سیلیس است که طی فرآیندی تبدیل به سیمان می‌شود، بنابراین خاکی که برداشت می‌شد حاصلخیز نبود و در فرآیند تولید سیمان به کار گرفته می‌شد.

وی با تاکید بر این نکته که قاچاقچیان، قاچاق خاک را در پوشش کالای دیگر انجام می‌دهند تا اسناد و مدارکی درباره آن وجود نداشته باشد، ادامه داد: برخی به بهانه صادرات محصولات گلدانی خاک صادر می‌کنند برخی هم در پوشش سیمان این کار را انجام می‌دهند.

قاچاق خاک ایران در پوشش صادرات گل و سیمان

در همین راستا، اخیراً رمضانعلی ابراهیم پور رئیس گروه حفاظت و حاصلخیزی خاک و معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که دستگاه‌هایی که باید در رابطه با قاچاق خاک پاسخگو باشند، دستگاه‌های امنیتی و نظارتی هستند و وزارت جهاد کشاورزی در این رابطه مسئولیتی ندارد.

وی تاکید کرد: هیچیک از دستگاه‌های دولتی مجوزی برای صادرات خاک معدنی و دیگر خاک‌ها صادر نکردند و نخواهند کرد اما از آنجایی که قاچاق به شکل رسمی و آشکار انجام نمی‌شود، قطعاً از سالیان دور و دهه ۸۰ به بعد خاک از کشور ما به شکل غیرقانونی خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه اولین نامه‌ای که در خصوص قاچاق خاک از اصل کمیسیون ۹۰ به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد مربوط به سال ۹۴ است گفت: اولین اقدام ما، ارسال نامه به رؤسای سازمان جهاد کشاورزی استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، خراسان جنوبی و کرمان بود که آیا صادرات خاک معدنی و کشاورزی از مراجع قانونی انجام می‌شود یا خیر؟ و همه استان‌ها نامه رسمی زدند که مجوز چنین چیزی صادر نشده است.

ابراهیم‌پور در ادامه بیان کرد: دو سال قبل در کلیپی که در مورد قاچاق خاک پخش شد؛ تریلی‌هایی به شکل کانتینر از معدن سیلیس چاه سرخ ارسنجان استان فارس بارگیری می‌کردند و بعد از طی مسافت طولانی به کارخانه تولید سیمان در ساروج بوشهر می‌رسیدند. طی بازدید ما از این معدن و کارخانه سیمان بوشهر و نمونه‌برداری‌ها، مشخص شد که این دو دقیقاً از همان معدن سیلیس بودند، یعنی یکی از اجزای تشکیل‌دهنده سیمان، سیلیس است که طی فرآیندی تبدیل به سیمان می‌شود، بنابراین خاکی که برداشت می‌شد حاصلخیز نبود و در فرآیند تولید سیمان به کار گرفته می‌شد.

 

اینرا هم بخوانید

وفا احمدپور و دانیال مقدم، دو خواننده رپ، بازداشت شدند

وفا احمدپور و دانیال مقدم، دو خواننده رپ، بازداشت شدند.بر اساس گزارش‌های دریافت شده از …