قتل مهسا امینی و روز شماری از اعتراضات مردمی.جامعه سر بازایستادن ندارد

جامعه در التهاب و خیزش علیه حکومت جنایت و حجاب و آپارتاید جنسی است. قتل مهسا (ژینا) امینی خشم و انزجار همه مردم را بیش از پیش علیه حکومت و کل مزدوران  و سرکوبگرانش بر انگیخته است. مردم در شهرها و مناطق مختلف به خیابان آمده اند تا به حاکمیت این نیروی آدمکش و چپاولگر و عقب مانده اسلامی پایان دهند. اینجا سر فصل رویدادهای خیزش مردمی در روزهای اخیر را یادآور میشویم:

-۲۵ شهریور: انتشار خبر درگذشت مهسا امینی دختر ۲۲ ساله سقزی  همه مردم را تکان داد. با انتشار این خبر مردم بسیاری مقابل بیمارستان  کسری در سقز تجمع کردند و شهر  به یکپارچه خشم و اعتراض تبدیل شد.

-۲۶ شهریور: هزاران نفر از مردم از سقز و شهرهای دیگر که به این شهر آمده بودند، در مراسم خاکسپاری مهسا امینی در قبرستان آیچی حضور یافتند. و شعارهای “مرگ بر دیکتاتور”، “زن، زندگی آزادی” بر فضای شهر طنین انداخت. مردم با شعار “زن، زندگی، آزادی” یاد مهسا  را گرامی داشتند. در این مراسم زنان  در حالیکه روسری‌های خود را برداشته و  بر روی سر می چرخاندند، شعار آزادی سر میدادند.  و این سرآغاز دور جدیدی از خیزش های مردمی در شهرهای کردستان و سراسری ایران شد.  بدینگونه  مهسا به نماد جنبش علیه حکومت حجاب و تبعیضات علیه زنان و کل بساط آپارتاید جنسی جمهوری اسلامی تبدیل شد.

در روز بیست و ششم شهریور مردم در سقز به تجمع ادامه داده و  محوطه مقابل ساختمان فرمانداری سقز به محل درگیری با نیروهای سرکوبگر تبدیل شد.  مردم با سر دادن شعارهای “بی شرف، بی‌شرف” با  آنها درگیر شدند.  همراه با سقز مردم در سنندج نیز به خیابان آمدند. و در حالیکه نیروهای سرکوب گاز اشک آور پرتاب میکردند، مردم  با شعار دادن و با فریاد بیشرف، بیشرف درگیر شده و مقابله میکردند.  در تجمعات این روز در سقز و سنندج تعدادی از مردم معترض زخمی و تعدادی بازداشت شدند.  خیابانهای این دو شهر به محل درگیری مردم با نیروهای سرکوبگر حکومت تبدیل شده بود.  بنا بر خبری در این روز در گوهردشت کرج،  هنگامیکه پسری با عکس مهسا امینی بر روی سکویی رفته بود، دستگیر شد.

بنا بر خبرها در اعتراضات روزهای ۲۵ و ۲۶  شهریور دست‌کم ۳۸ نفر در شهرهای سنندج و سقز با شلیک مستقیم نیروهای گارد یگان ویژه و ضربات باتوم مجروح و دهها نفر بازداشت شدند و خیابانها به صحنه درگیری مردم و نیروهای سرکوب تبدیل شد.  گزارشات از وخیم بودن حال ۵ نفر از مصدومین خبر میداد. از جمله پارسا صحت ٢٣ ساله، نچیروان معروفی ۱۸ ساله و کیان درخشان به دلیل وضعیت وخیم جسمانی به مراکز درمانی تبریز انتقال داده شدند.

– ۲۷  شهریور: اعتراضات به دانشگاهها کشیده شد و اولین جرقه هایش در دانشگاه تهران زده شد. قتل مهسا امینی قلب همه مردم در سراسر  کشور را به درد آورد و به خشم مردم در همه جا دامن زد. مردم در شهرهای مختلف به خیابان آمدند و شعارهای ضد حکومتی، از جمله شعارهای  مرگ بردیکتاتور، مرگ برخامنه ای، جمهوری اسلامی نمیخواهیم، نمیخواهیم، و… بر فضای شهرها طنین انداخت. همچنین با پخش این خبر بخش های مختلف جامعه از نهادهای مختلف دفاع از حقوق زن، کارگری، معلمان، بازنشسته تا هنرمندان سینمایی و خوانندگان و ورزشکاران و غیره  بیانیه دادند و خشم و انزجار خود را اعلام داشتند.

علاوه بر سقز و سنندج مردم در شهرهای مهاباد و گوهردشت کرج  و رشت نیز به خیابان آمدند و  شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند و  در  این شهرها نیز  شاهد رودررویی جانانه مردم با نیروهای سرکوب بودیم و در رشت شماری از مردم معترض بازداشت شدند.

-۲۸ شهریور: اعتصاب عمومی در کردستان: اعتراضات در شهرهای کردستان در اعتراض به قتل مهسا امینی و  جنایات جمهوری اسلامی ادامه یافت و کردستان یکپارچه وارد اعتصاب عمومی شد.  در این روز در 23 شهر از جمله در شهرهای سنندج، سقز، مریوان، بوکان، دیواندره، کرمانشاه، ایلام، سردشت، اشنویه، پیرانشهر، مهاباد، بانه، جوانرود، روانسر، قطور، نقده، تکاب، دهگلان، پاوه، کامیاران، قروه، بیجار و کامیاران مردم دست از کار و کسب کشیدند.  حزب کمونیست کارگری  و شمار دیگری از احزاب سیاسی فراخوان این اعتصاب را داده بودند. با اعتصاب عمومی در کردستان اعتراضات مردمی علیه قتل مهسا وارد فاز جدیدی شد. تظاهرات های خیابانی ادامه یافت و از جمله در دیوانرده، بانه، مریوان، کامیاران، سنندج، مهاباد ، کامیاران، بانه، دهگلان، بوکان شاهد اعتراضات مردمی بودیم. در دیواندره  مردم در رودرویی با سرکوبگران حکومت حماسه آفریدند و توانستند  نیروهای سرکوب را عقب برانند. در جریان این درگیری ها متاسفانه دو نفر از مردم معترض به اسامی فواد قدیمی و  محسن محمدی که بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مسلح مجروح شدە بودند، بعدا جان باختند. این جنایت به خشم مردم بیشتر دامن زد. ب

در این روز  دامنه اعتراضات به شهرهای دیگر از جمله تهران ، ایلام، تکاب، بیجار، اصفهان، گوهردشت، قروه، رشت، و مشهد کشیده شد. در تهران مردم در محل بلوار کشاورز،  تقاطع حجاب دست به تجمع زدند و نیروهای سرکوبگر را مورد تعرض قرار دادند و آنها را فراری دادند. در یک مورد موتور یکی از بسیجی ها را مردم به آتش کشیدند و او را فراری دادند. یک صحنه جالب دیگر در تجمع اعتراضی مردم در تهران درگیر شدن جوانان با لباس شخصی ها و ممانعت ازدستگیری یکی از زنانی بود که حجاب از سر برداشته بود. در صحنه دیگری مردم دور ماشین یکی از نیروهای سرکوبگر را گرفته و فریاد میزدند “بیا پایین. مردم مارو میزنی بیشرف؟ مردم مارو میزنی بیشرف؟”. در صحنه دیگری در  شهرک ولی عصر منطقه ۱۸ هنگامیکه دو پلیس میخواستند زنی را بخاطر بی حجابی باخود ببرند،  مردم آنها را محاصره کرده و فراری دادند. در این روز همچنین دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تهران در محوطه دانشگاه تجمع کرده و با سر دادن شعارهایی از جمله “میکشم میکشم هر آنکه خواهرم کشت” و شعارهای دیگری دست به اعتراض زدند. علاوه بر دانشگاه امیرکبیر دانشجویان در دانشگاههای هنرهای زیبا،  علم و صنعت، بهشتی، خوارزمی کرج، علامه طباطبایی، یزد، علوم پزشکی تهران،  اصفهان، شریف و دانشگاه تهران  نیز تجمع داشتند. در دانشگاه تهران دانشجویان شعار میدادند:”به نام دین و قانون/ حلال شده خونمون”، “بسیجی، بسیجی، ننگ به نیرنگ تو/خون جوانان ما می‌چکد از چنگ تو”، “رهایی حق ماست/ قدرت ما جمع ماست”، “ما همه مهسا هستیم/ بجنگ تا بجنگیم”، فقر و فساد و بیداد/ مرگ بر این استبداد”، “،حراست و سپاهی/ پیوندتان مبارک”، “حراست کذایی / قاتل ما شمایی”. در یزد دانشجویان شعار میدادند:” بیکاری بیگاری حجاب زن اجباری”. بنا بر گزارشات دست‌کم ۲۵۰ نفر در شهرهای بانه، سقز، مریوان، سنندج، کامیاران، بیجار، قروه، تکاب، اشنویه، مهاباد و بوکان توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده‌اند.

– ۲۹ شهریور: اعتراضات مردم در ابعادی گسترده تر ادامه یافت.  مردم با شعارهایشان فریاد نابودی حکومت را سر دادند. ازجمله مردم در این روز در این شهرها دست به تظاهرات و درگیری با نیروهای سرکوب زدند:  سنندج، مریوان، پیرانشهر، اراک، تبریز،  تهران در بلوار کشاورز، خیابان ولیعصر، میدان جهاد و میدان فسطین،  مشهد،  همدان، ایلام، کرمانشاه، زنجان، تبریز، قزوین، قم، رشت، کرمان، بیرجند،  گوهردشت، بندرعباس، فردیس کرج، آبادان، بهبهان، اهواز، خرم آباد، شیراز، سبزوار، ساری، اصفهان، رفسنجان، ارومیه، آبدانان، کیش ، گرگان، نقده، قروه،  در این روز دانشجویان دانشگاه تهران برای چندمین روز تجمع داشتند.  یک صحنه زیبا از اعتراضات این روز حجاب سوزان دختران در شهر ساری و رقص بی حجاب آنها به گرد آتش و شادی مردم بود.

– ۳۰ شهریور: اعتراضات مردمی به خیزشی سیاسی و سراسری در شهرهای بیشتری تبدیل شده است. در این روز مردم در شهرهای تهران در جنت آباد، نازی آباد، نظام آباد، کرج، سنندج، دهگلان،  مهاباد، بوکان، اشنویه، پرند، شیروان، شهسوار، گنبد کاووس، ورامین، تالش، ارومیه، ساوه، دزفول، پاکدشت، تنکابن، رودسر، نهاوند، آمل، قشم، گرمسار، سردشت، آمل، اردبیل، اسلام آباد غرب، همدان، ایلام، سمنان، سرابله ایلام، کرمانشاه، رضوانشهر، زاهدان، زرین شهر، تبریز، مرند، نورآباد ممسنی، قوچان، اندیشه فاز یک، دهلران، پاکدشت، و مشهد به خیابان آمدند. در تهران جمعیت بزرگی از مردم شعار میدهند: “وای به روزی که مسلح شویم”. در آمل شاهد فراری دادن سرکوبگران توسط مردم هستیم. در قشم مردم با پرتاب سنگ به بنر قاسم سلیمانی در دادسرای شهر علیه حکومت فریاد کشیدند و خشم و نفرتشان را به نمایش گذاشتند. در مشهد خبرها حاکی از تعرض مردم به کلانتری احمداباد و آتش زدن خودروهای سرکوبگران است. در این روز دانشجویان دانشگاه های تهران، علوم وتحقیقات، الزهرا ، علامه، شیراز، و دانشگاه بهشتی بار دیگر دست به تجمع و تظاهرات و شعار دادن زدند.  

در سنندج  شب گذشته نیز اعتراضات  ادامه داشت. فضای شهر به شدت سنگین و امنیتی بود. نیروهای سرکوبگر با خشونت تمام با معترضین برخورد میکردند و  مردم معترض با جسارت در مقابل آنها مقاومت میکردند.

-۳۱ شهریور: علیرغم قطع اینترنت خبر ها از ادامه گسترده اعتراضات مردمی ا از جمله در شهرهای  اسلام آباد غرب، سنندج،  بجنورد، همدان، فاز ۳ شهرک اندیشه، اشنویه، همدان، تبریز، دهدشت، بروجرد، انزلی، شیراز، یزد،خرم آباد، اراک، ملایر، مراغه، ارومیه، بهبهان، کرمانشاه، اردبیل، خبر میدهد. در تهران مردم در بلوار کشاورز و میدان ولیعصر شعار مرگ بر دیکتاتور سر داده و با فریاد ننگ ما ، ننگ ما رهبر الدنگ ما، دروغ میگن آمریکاست، دشمن ما همین جاست فریاد اعتراضشان را بلند کردند. در مترو بهشتی نیز جمعی از مردم با شعار دادن مردم را به پیوستن به اعتراضات فرا میخواندند. تجمع دیگر در نظام آباد بود و مردم شعار میدادند:”ما همه مهسا هستیم، بجنگ تا بجنگیم”. همچنین در بلوار فردوسی خیابان ابوذر مردم معترض به دادسرای عمومی تهران هجوم آوردند. در این روز تظاهرات در تهران به خیابانهای  تخت جمشید خیابان بندرانزلی ، سرحافظ و درب غربی پارک لاله کشیده شد.

امروز سی و یکم شهریور در مراسم خاکسپاری مینو‌ مجیدی مردم با خشم علیه حکومت شعار دادند و اعتراض کردند. مینو مجیدی روز ۲۹ شهریور با شلیک گلوله مأموران مسلح حکومت در کرمانشاه جان باخت شد. بنا بر خبرها در روز قبل از این ۴ نفر در لنگرود، ۲ نفر در رودسر و یک نفر نیز در انزلی بر اثر شلیک سرکوبگران حکومت به قتل رسیدند. سرکوبگری های حکومت بر آتش خشم مردم شدت داده است و فراخوانها برای اعتراضات خیابانی برای روزهای بعد نیز داده شده است.

بدین ترتیب اعتراضات  مردمی تمام استانها را گرفته است. همبستگی وسیع مردمی، اعتماد به نفس مردم و ایستادن جانانه آنها در مقابل سرکوبگران و فراری دادن آنها و سوزاندن حجاب این پرچم کثیف حکومت آپارتاید جنسی و فریاد شعارهای مرگ بر دیکتاتور، جمهوری اسلامی نمیخواهیم و زن، زندگی آزادی شاخص پیشروی خیزش سرنگونی کنونی است.   

حزب کمونیست کارگری در تداوم قدرتمند جنبش سرنگونی بر گسترش اعتراضات خیابانی در تمام شهرها و مناطق ایران، بر همبستگی مردمی و بر اعتصاب عمومی و اعتصابات و اعتراضات سراسری بخش های مختلف کارگران و معلمان و دانشجویان و بازنشستگان و کارکنان به عنوان یک حلقه مهم تقویت و تداوم اعتراضات در کف خیابان تاکید میکند.  

حزب کمونیست کارگری ایران

۳۱ شهریور ۱۴۰۱، ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

فراخوان معلمان به تجمع در ۱۳ اردیبهشت در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه در شهرستانها مقابل مقابل اداره آموزش و پرورش

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت به تجمع در …