لبنان: فراخوان تظاهرات در برابر کاخ ریاست جمهوری

فراخوان برپایی تظاهرات بلافاصله بعد از گفت‌وگوی تلویزیونی شب گذشته میشل عون رئیس جمهوری لبنان اعلام شد که منجر به ریختن تظاهرکنندگان خشمگین به خیابان‌ها شد و در نتیجه بروز درگیری، اولین کشته تحرک مردمی لبنان بر خاک افتاد.

به گزارش خبرنگار العربیه، به دنبال اقدام معترضان درآتش زدن لاستیک و بستن جاده‌ها در مناطق گوناگون کشور از جمله بیروت، نیروهای ارتش لبنان مبادرت به گشودن جاده در منطقه پل کولا در بیروت بعد از مصاحبه عون کردند که وی طی آن از مردم خواسته بود به خانه‌های‌شان بازگردند.

براساس این گزارش، حساسیت توده‌های تظاهرکننده لبنانی از سخن شب گذشته رئیس جمهوری به شدت تحریک شد که گفته بود، خواسته‌های آنها شنیده شده و در صورت ادامه حضور مردم در خیابان‌ها خطر بروز فروپاشی وجود دارد.

از سوی دیگر معترضان مبادرت به بستن جاده‌ها در تقاطع برج الغزال به سمت پل رینگ و جاده بربیر و ورزشگاه بیروت و جاده جل‌الدیب کرده و سپس بزرگراه الناعمه و بزرگراه برجا را از هر دو سو مسدود و بزرگراه نهر الکلب به سمت شهر جونیه و جاده زوق مصبح را نیز بستند.

بنابر گزارش‌ها، تظاهرکنندگان جاده بین‌المللی طرابلس – عکار و المنیه را در هر دو سمت بستند.

در منطقه بقاع نیز تظاهرکنندگان مبادرت به بستن جاده در تقاطع قب‌الیاس و ضهر البیدر و آتش زدن لاستیک کردند. به گفته فرستاده خبرگزاری ملی لبنان، معترضان بسیاری از خیابان‌های داخلی طرابلس شامل جاده المئتین و میدان السلام و طلعة الخنادق و میدان ابوعلی و جاده پروژه القبه را با آتش زدن لاستیک و گذاشتن موانع و سطل‌های زباله مسدود کردند.

تعقیب و گریز

بر اساس آخرین گزارش تظاهرکنندگان در جریان تعقیب گریز و درگیری با نیروهای ارتش که قصد باز کردن جاده در منطقه پل کولا در بیروت را داشتند، عده‌ای از جوانان اقدام به پرتاب سنگ کردند.

یک کشته در خلده در جنوب بیروت

رسانه‌های لبنان کشته شدن جوانی در اثر اصابت تیر را در مثلث خلده در جنوب بیروت گزارش دادند به طوری که کنشگران فضای مجازی ویدیویی را به اشتراک گذاشتند که نشان می‌داد مردی در جوی مملو از وحشت، به خون غلتیده و بروی زمین آفتاده که ظاهرا از اعضای شهرداری منطقه شویفات بود.

سپس اطلاعات در این خصوص مطرح شد که مقتول، علاء ابو فخر نام داشته و دبیر کل نمایندگی وزارت کشور در منطقه شویفات و از اعضای حزب سوسیالیست ترقی‌خواه بود که به همراه همسر و دو فرزندش از جمله کسانی بود که مبادرت به بستن جاده در منطقه خلده در جنوب لبنان کرده بودند و بعد از ممانعت از حرکت خودروی حامل یک سرهنگ رکن دو ارتش لبنان که قصد عبور از این جاده را داشته، به ضرب گلوله محافظ وی کشته شد.

توضیحات ارتش

ارتش لبنان بلافاصله در بیانیه خود در مورد این حادثه نوشت: «هنگام عبور خودروی نظامی ارتش در منطقه خلده، گروهی از تظاهرکنندگان جاده را بستند و بعد از درگیری کلامی و فیزیکی با نظامیان، یکی از عناصر نظامی مجبور به تیراندازی برای متفرق کردن آنها شد که منجر به تیر خوردن یک نفر گردید». فرماندهی ارتش بعد از دستور دستگاه قضایی دست‌اندر کار ، اقدام به بازداشت نظامی ضارب و اجرای تحقیقات کرد.

پیوستن جنبلاط به تظاهر کنندگان

در پی این حادثه، ولید جنبلاط رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه رسما، تصمیم خود مبنی بر پیوستن به تحرک مردمی لبنان را اعلام داشت. موضعگیری جنبلاط بعد از اعلام خبر درگذشت علاء ابوفخردبیر کل نمایندگی وزارت کشور در منطقه شویفات در حزب سوسیالیست ترقی‌خواه در اثر تیراندازی در زیر پل خلده اعلام شد و جنبلاط به بیمارستانی رفت که جسد مقتول به آنجا انتقال یافته بود.

وی سپس برای عرض تسلیت به خانه مقتول رفته و ضرورت حفظ آرامش و عدم واکنش را مورد تاکید قرار داد.

از سوی دیگر به گفته فرستاده آژانس ملی رسانه‌ها، ناآرامی گسترده‌ای در منطقه پل خلده مشاهده شد که بستن کامل جاده در مثلث مزبور وتمامی راه‌های منطقه در کلیه جهات را به دنبال داشت.

تعطیلی مدارس

این در حالی است که دفتر رسانه‌ای اکرم شهیب وزیر آموزش وپرورش در کابینه موقت بیانیه زیر را صادر کرد : «کلیه مدارس و دانشگاه‌های دولتی و غیر انتفاعی روز چهارشنبه 13 نوامبر 2019 ، تعطیل خواهند بود». از العربیه والحدث،

Volume 0% 

اینرا هم بخوانید

 روایت‌های شخصی از بیمارسازی زندانیان سیاسی، «فرایند سیستماتیک عامدانه» در جمهوری اسلامی

ابتلای ترانه علیدوستی، بازیگر حامی معترضان به یک بیماری مرموز در پی آزادی از زندان …