وزارت ارتباطات:لو رفتن اطلاعات میلیون‌ها کاربر اینترنتی در ایران

از سامانه شکار اطلاعات چندانی در دست نیست اما بنا به گفته برخی کارشناسان، ظاهرا موتور جست‌وجویی است که احتمالا با نظارت برخی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در نسخه‌های غیررسمی تلگرام ارائه شده است.

مرکز «ماهر»، وابسته به وزارت ارتباطات ایران، تایید کرد اطلاعات میلیون‌ها کاربر در ایران لو رفته و در حال فروش در فضای مجازی است.

در روزهای اخیر اطلاعات میلیون‌ها کاربر ایرانی در سه رویداد مجزا لو رفت و در حال فروش در بازارهای غیرقانونی در اینترنت است. این سه رویداد شامل لو رفتن اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر تلگرام (از طریق یکی از نسخه‌های غیررسمی تلگرام)، لو رفتن اطلاعات پنج میلیون کاربر سیب‌اپ و کشف یک حفره امنیتی در سامانه ثبت احوال ایران.

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای (ماهر) در اطلاعیه‌ای که شامگاه ۱۳ فروردین منتشر شد گفته است رصد جدید را برای شناسایی «بانک‌های اطلاعاتی که فاقد امنیت لازم باشند» آغاز کرده است.

مرکز ماهر از اینکه درز گسترده اطلاعات شهروندان ایرانی «تاکنون بارها اتفاق افتاده» ابراز تأسف کرده اما اشاره‌ای به حفره‌های امنیتی و ارائه نسخه‌های غیررسمی تلگرام از سوی نهادهای امنیتی نکرده است.

این نهاد وابسته به وزارت ارتباطات تهدید کرده است دستگاه‌هایی که ضعف‌های امنیتی بانک‌های اطلاعاتی‌شان را ظرف ۴۸ ساعت برطرف نکنند «به مراجع قضایی معرفی خواهند شد».

چند روز پیش یک کارشناس و همچنین یک شرکت اطلاعات و امنیت فضای مجازی گزارش دادند که اطلاعات شخصی حدود ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام لو رفته و در حال فروش در بازار سیاه اینترنت است.

به گفته باب دیاچنکو و همچنین شرکت «کمپری‌تک»، اطلاعات کاربران ایرانی از طریق حفره‌ای امنیتی در «سامانه شکار» لو رفته و در انجمن‌های مورد استفاده هکرها به فروش گذاشته شده بود.

از سامانه شکار اطلاعات چندانی در دست نیست اما بنا به گفته برخی کارشناسان، ظاهرا موتور جست‌وجویی است که احتمالا با نظارت برخی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در نسخه‌های غیررسمی تلگرام ارائه شده است.

پس از آن گزارش شد که اطلاعات حدود پنج میلیون کاربر یک اپلیکیشن ایرانی به نام «سیب‌اپ» لو رفته و از سوی همان فردی که اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر را برای فروش عرضه کرده بود در بازار سیاه ارائه شده است.

سیب‌اپ که واسطه‌ای برای دریافت برنامه‌های اپ استور (در گوشی‌های آیفون) است در بیانیه‌ای اعلام کرد دلیل درز اطلاعات کاربران «پیکربندی اشتباه فایروال» روی یکی از ابزارها بوده است.

در تازه‌ترین مورد نیز از شامگاه چهارشنبه گزارش‌هایی مبنی بر وجود حفره‌ای امنیتی در سامانه ثبت احوال ایران در حال انتشار است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

تجمعات معلمان در تهران و چندین شهر برگزار شد. بازداشت سه معلم در تهران. تصاویر

روز١٣ اردیبهشت طبق فراخوان قبلی معلمان در چندین شهر دست به تجمعات اعتراضی زدند در …