مالک اینستاگرام می‌گوید در حال بررسی حذف ویدئویی درباره حجاب اجباری در ایران است

هیئت نظارت بر پلتفرم‌های شرکت متا، شرکت مالک اینستاگرام، اعلام کرد که در حال بررسی تصمیم این اپلیکیشن برای کنار گذاشتن، حذف و سپس بازگرداندن ویدئویی است که نشان می‌داد مردی در ایران با یک زن به‌دلیل تن ندادن به حجاب اجباری در ملاء عام برخورد می‌کند.

هیئت نظارت متا در اواخر سال ۲۰۲۰ ایجاد شد تا تصمیمات فیس‌بوک و اینستاگرام در مورد حذف یا کنار گذاشتن محتوای خاص را بررسی و در مورد حمایت از اقدامات این شرکت رسانه اجتماعی یا لغو آن‌ها تصمیم‌گیری کند.

این هیئت می‌تواند توصیه‌هایی را برای متا صادر کند که الزام‌آور نیستند، اما شرکت متا باید ظرف شصت روز به آن‌ها پاسخ دهد.

هیئت نظارت بر متا توسط خود شرکت متا تأمین مالی می‌شود اما به طور مستقل اداره می‌شود.

این هیئت روز پنجشنبه اعلام کرد پست حاوی این ویدئو را که در اوایل سال جاری میلادی منتشر شد، برای «کاوش در سیاست‌ها و اقدامات متا در تعدیل محتوایی که می‌تواند بر اعتراضات جاری در ایران تأثیر بگذارد» انتخاب کرده است.

این هیئت طبق روال معمول از عموم مردم دعوت کرد تا نظرات خود را در مورد این پرونده ارائه کنند.

هیئت مدیره نهاد ناظر بر متا در بیانیه‌ای نوشت ویدئوی اینستاگرامی که در حال بررسی است، چهره یک زن را نشان می‌دهد که در جریان این تظاهرات دستگیر شد.

توضیحی که به زبان فارسی در این پست اینستاگرامی ضمیمه فیلم شده بود، حاکی از حمایت کاربر اینستاگرام از این زن و به طور کلی از زنان ایرانی در مقابل حکومت است.

این کاربر اینستاگرام در مورد دستگیری زن نیز اظهارنظر می‌کند.

هیئت مدیره نهاد ناظر بر متا گفت این ویدئو ابتدا توسط هوش مصنوعی به‌دلیل نقض دستورالعمل‌های شرکت علامت‌‌گذاری شده بود و برای بازبینی انسانی کنار گذاشته شد.

بر اساس این اعلام، بازبینان متا نتوانستند در مورد این‌که آیا تخلفی رخ داده است یا خیر به توافق برسند، بنابراین پست تا زمانی که یکی از اعضای عمومی آن را علامت‌گذاری کرد، باقی ماند.

در بیانیه هیئت ناظر بر متا آمده است که این پست پس از آن حذف شد، اما زمانی که کاربر آن پست گفت که این ویدئو نشان‌دهنده شجاعت زنان ایرانی است، مجدداً بازگردانده شد.

پیشتر نیز در جریان اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی»، پست‌هایی در فیس‌بوک و اینستاگرام حاوی شعار «مرگ برخامنه‌ای» حذف شده بود.

در پی حذف این پست‌ها، هیئت نظارت شرکت متا اعلام کرد انتشار این پست‌ها ایراد ندارد و «تهدید» محسوب نمی‌شود.

در خرداد پارسال، سه گروه حقوق بشری از شرکت «متا» خواسته بودند که در سیاست‌های مربوط به محتوای فارسی‌زبان برای ایران بازنگری کند.

این سه گروه مدافع حقوق بشر و آزادی بیان به شرکت متا گفته بودند که برخی پست‌های اینستاگرامی حاوی شعار اعتراضی «مرگ بر خامنه‌ای» و شعار علیه دیگر رهبران جمهوری اسلامی حذف شده است.

اینستاگرام و فیس‌بوک در کنار دیگر شبکه‌های اجتماعی وپیام‌رسان‌های خارجی در ایران مسدود شده‌اند، با این حال مردم تلاش می‌کنند با استفاده از فیلترشکن از جریان اطلاع‌رسانی آزاد عقب نمانند.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

بازداشت مریم زلکی معلم بازنشسته و همسر ایشان،احمدنوچیان معلم بازنشسته و محمدزمان کامروا فعال کارگری

🔴#اهواز:مریم زلکی معلم بازنشسته و همسر ایشان #احمدنوچیان معلم بازنشسته و #محمدزمان_کامروا فعال کارگری بازنشسته …