جنگ غزه؛ گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی از داخل بیمارستان شفا

  • لوسی ویلیامسون خبرنگار بی‌بی‌سی در بیمارستان شفا، غزه

در تاریکی شب از روی دیواری فروریخته وارد مجموعه بیمارستانی شفا در غزه شدیم. این دیوار را روز سه‌شنبه برای ورود و دسترسی امن‌ نیروهای اسرائیلی خراب کرده بودند.

تیم بی‌بی‌سی و گروهی از یک شبکه تلویزیونی دیگر، اولین خبرنگارانی بودند که ارتش اسرائیل دسترسی آنها را به داخل بیمارستان شفا فراهم کرد تا نشان دهد که چه چیزهایی در آنجا پیدا کرده‌ است.

استفاده از نور می‌تواند خطرناک باشد، به همین دلیل راهمان را در تاریکی و به دنبال نیروهای به شدت مسلحی پیدا کردیم که برای همراهی ما فرستاده بودند، و از کنار چادرهای موقت،‌ خرابه‌ها و مردمی رد شدیم که خواب بودند.

پزشکان بیمارستان می‌گویند چندین روز است که بدون برق و آب و غذا مشغول کار هستند و این وضعیت باعث شده بیمارانی که حالشان وخیم است، از جمله بعضی نوزادان جانشان را از دست بدهند. مردمی که از جنگ غزه آواره شده‌اند، در این مجتمع بیمارستانی پناه گرفته‌اند.اما اسرائیل می‌گوید حماس شبکه‌ای زیرزمینی از تونل‌ها را در اختیار دارد که بخشی از آن زیر این بیمارستان واقع شده است.

نیروهای ویژه نقابدار ما را از روی خرابه‌ها و شیشه‌های شکسته‌ای به داخل ساختمان هدایت کردند که نشان می‌داد وضعیت همچنان در اینجا پرتنش است. حضور ما، تنها یک روز بعد از آن که اسرائیل کنترل بیمارستان را در دست گرفته، نشان می‌دهد ارتش اسرائیل تا چه حد تمایل دارد به همه نشان دهد که چرا وارد این بیمارستان شده است.

در راهروهای روشن بخش ام‌آر‌آی بیمارستان، سرهنگ دوم جاناتان کونریکوس سه محل کوچک نگهداری اسلحه کلاشینکف، مهمات و جلیقه‌های ضد گلوله را به ما نشان می‌دهد و می‌گوید که نیروهای ارتش در مجموع حدود ۱۵ تفنگ و تعدادی نارنجک در بیمارستان پیدا کرده‌اند.

سرهنگ کونریکوس تعدادی دفترچه، جزوه و یک نقشه را نشان می‌دهد که به گفته او ورودی‌های قابل استفاده و مسیرهای خروجی بیمارستان روی آن علامت‌گذاری شده است.

و می‌گوید این یافته‌ها نشان می‌دهد که حماس از بیمارستان‌ها برای مقاصد نظامی استفاده می‌کند.

«تعداد زیادی کامپیوتر و تجهیزات دیگر هم پیدا کردیم که می‌تواند مسائل زیادی را درباره موقعیت جاری روشن کند و امیدواریم درباره گروگان‌ها هم از آنها اطلاعاتی به دست بیاید.»

او می‌گوید عکس‌ها و ویدیوهایی از گروگان‌ها در لپ‌تاپ‌ها پیدا شده که بعد از ربودن و انتقال آنها به غزه گرفته شده است. همچنین تصاویر تازه منتشرشده‌ای از بازجویی نیروهای حماس دیده شده که بعد از حملات اکتبر دستگیر شده بودند و پلیس اسرائیل آنها را منتشر کرده بود. محتویات این لپ‌تاپ‌ها را به تیم بی‌بی‌سی نشان ندادند.

سرهنگ دوم کونریکوس نتیجه‌گیری می‌کند که نیروهای حماس «در همین چند روز گذشته» اینجا بوده‌اند.

او می‌گوید: «در نهایت این‌ها تنها نمونه‌ای کوچک از کل ماجرا است… حماس اینجا نبود چون فهمید که ما داریم می‌آییم. اینها چیزهایی است که احتمالا مجبور شده‌اند همین جا رها کنند. ارزیابی ما این است که چیزهای خیلی بیشتری اینجا بوده است.»

ارتش اسرائیل هفته‌ها جنگید تا به ورودی‌های این بیمارستان برسد. خیابان‌های اطراف آن شاهد شدیدترین نبردها در چند روز گذشته در غزه بوده‌اند.

دیدار ما از بیمارستان به شدت کنترل‌شده بود. زمان خیلی کمی داشتیم و نمی‌توانستیم با پزشکان یا بیماران صحبت کنیم.

ما سوار بر نفربرهای زرهی وارد غزه شدیم که به صورت کامل ما را از تاریکی بیرون جدا می‌کرد و همان مسیری را پیمودیم که چند هفته پیش در اولین عملیات بزرگ زمینی اسرائیل در داخل غزه طی شده بود.

روی صفحات نمایش داخل خودروی نظامی،‌ زمین‌های کشاورزی به تدریج محو می‌شد و جای خود را به خیابان‌های ویرانی می‌داد که نمای محوی از ساختمان‌های مخروب در آنها دیده می‌شد.

در جنوب شهر غزه برای تعویض خودرو توقف کردیم و خود را میان انبوهی از قطعه‌های فلزی به هم پیچیده و تکه‌های بزرگ سنگ و سیمان یافتیم.

تعداد کمی سرباز دور آتشی کوچک حلقه زده بودند و کنار ردیفی از تانک‌ها برای خودشان شام حاضری آماده می‌کردند. یکی از آنها چشمکی زد و گفت: «دستور پخت این غذا سری است.»

بالای سر آنها ساختمان‌ها به شکل‌های غریبی فروریخته بود. در فلزی چرخان یک مغازه در هم پیچیده بود و بین زمین و هوا آویزان بود.

یک ستاره داوود با اسپری رنگ روی دیوار کشیده بودند که داخل آن نوشته شده بود «ارتش اسرائیل» و بالای آن هم این کلمات نقش بسته بود: «دوباره هرگز».

حملات هفت اکتبر محاسبات اسرائیل برای نبرد با حماس را تغییر داد. اسرائیل وعده داده است که با نابود کردن قدرت نظامی و سیاسی حماس -که بریتانیا و آمریکا و کشورهای دیگری آن را سازمانی تروریستی می‌دانند- به سال‌ها رویارویی پرتلاطم با این گروه پایان دهد.

این به معنای رفتن به قلب شهر غزه است،‌ و از جمله داخل بیمارستان شفا.نیروهای اسرائیلی هنوز به دنبال تونل‌هایی در زیر ساختمان بیمارستان هستند که معتقدند پیکارجویان حماس احتمالا با تعدادی از گروگان‌ها از آنها خارج شده‌اند.این ساختمان را که به کانون توجه جنگ اسرائیل تبدیل شده، مرکز اصلی فرماندهی و حتی به صورت بالقوه «قلب تپنده» عملیات حماس توصیف می‌کنند.هفته‌ها طول کشید تا سربازان راه خود را به داخل این بیمارستان در قلب شهر غزه پیدا کنند. این مقطع در جنگ بی‌رحمانه اطلاعات، که این نبرد را به دنبال خود می‌کشد، لحظه‌ رویارویی اسرائیل با واقعیت است.

بعد از حدود ۲۴ ساعت ایمن‌سازی و جست‌وجوی بیمارستان، اسرائیل می‌گوید سلاح‌ها و تجهیزات دیگری یافته که می‌تواند در دستیابی به اطلاعات،‌ هم درباره جنگجویان حماس و هم گروگان‌ها به آنها کمک کند. اما تا الان دستشان به هیچ کدام نرسیده است.

بیمارستان را ترک می‌کنیم و از خیابانی پهن به سوی جاده ساحلی غزه می‌رویم. شهر غزه اکنون تحت حکومت تانک‌ها است. حجم ویرانی آنقدر زیاد است که انگار این خیابان‌های خالی دچار زلزله‌ای مهیب شده‌اند.روشن است که اسرائیل برای در اختیار گرفتن کنترل این خیابان‌ها چه مسیری را پیموده است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

پرستاران میناب خواستار لغو اضافه‌کاری اجباری شدند

تعدادی از پرستاران میناب با امضای طوماری، خواستار لغو اضافه‌کار اجباری شدند و اعلام کردند …