ماهنامه نفت: اخباری از اعتراضات گسترده در میان کارگران رسمی و پیمانی نفت

روز جمعه ۳۱ اردیبهشت ماه کارکنان عملیاتی سکوهای دریایی شرکت نفت و گاز پارس POGC که در برگیرنده ۳۰ سکوی عملیاتی است، در اعتراض به قانون سقف دستمزد برای سال ۱۴۰۰ و نحوه افزایشات عمومی مزدی در محل سکوی عملیات دریایی تجمع کردند. در این حرکت اعتراضی تجمع کنندگان طی بیانیه ای بر خواستها و موارد اعتراضی خود تاکید کردند. سختی شرایط کار و خطرات جانی کار در این سکوها و در پی داشتن مشکلات جسمی دراز مدت برای آنان از جمله خطر نشت گازهای سمی و انفجارهای مهیب و کار در مراکز دریایی و سوق الجیشی، صدای گوش خراش و قرارداشتن شبانه روزی در مدار تولید و عدم امکان استراحت در فاصله های شیفت کاری و مشکلات روحی و جسمی برای آنان، محروم بودن از فضای شهری و امکانات رفاهی آن بدلیل کار دائم در سکوهای نفتی دریایی و تاثیرات مستقیم این شرایط بر زندگی و معیشت خود و خانواده هایشان ، عدم تناسب سطح حقوقها با افزایش سرسام آور نرخ تورم و شرایط بسیار دشوار کاری آنها و تحمیل مالیات های سنگین به آنان از جمله موارد مورد اشاره در بیانیه اعتراضی این کارگران بود. کارگران در بیانیه خود اعلام کرده اند که اگر اقدامی نشود به اعتراضاتشان ادامه خواهند داد.

روز ۲۵ اردیبهشت نیروهای پیمانکاری وزارت نفت به نمایندگی از این بخش از کارگران در اعتراض به استخدام های موقت و پیمانی و با خواست استخدام رسمی مقابل مجلس اسلامی تجمع کردند.

روز ۲۰ اردیبهشت جمعی از کارگران و جوشکاران شرکت های سازه پاد تهران و شالوده شایان که در پالایشگاه بید بلند دو بهبهان مشغول به کار هستند، در اعتراض به سطح نازل حقوقها و اجرایی نشدن همان افزایش سی و پنج درصدی مقرر اداره کار به دستمزد خود و عدم انعقاد قرارداد کاری با آنها، دست به اعتصاب زدند. به گفته کارگران حقوق آنها در سال گذشته ۴ میلیون تومان بوده و مقرر بوده که این مبلغ تا میزان ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش یابد اما مسئولین شرکت اعلام کرده اند که نهایتا ۵۰۰ هزار تومان به حقوقشان اضافه خواهد شد و کارگران به آن اعتراض دارند.
-از ساعت ده صبح روز ۲۰ اردیبهشت، تجمعی از کارگران نفت شامل نمایندگانی از شاغلین و بازنشستگان صنعت نفت در اعتراض به نحوه افزایشات عمومی مزدی خود در سال ۱۴۰۰ و کاهش هر روزه قدرت خرید خود مقابل مجلس اسلامی برگزار شد. در همبستگی با این تجمع شماری از کارگران و کارکنان رسمی نفت از مراکز مختلف نفتی که بخاطر شیفت کاری شان امکان حضور در تجمع تهران را نداشتند، در ابتکاری جالب با بدست گرفتن دست نوشته هایی با تاکید بر خواستهایشان با مضامینی چون “نفت و گاز آسان بدست نمی آید، بهایش زندگی ماست”، “در کنارتان هستیم، کوتاه نمی آییم”، و گرفتن عکس هایی گروهی در محل کار خود و پخش آن در مدیای اجتماعی با تجمع مقابل مجلس اعلام همبستگی و حمایت کردند. بعلاوه همزمان با تجمع تهران برخی از کارگران نفت که بخاطر شیفت‌کاری یا دوری مسافت نتوانسته بودند در تجمع مقابل مجلس شرکت کنند، در اهواز در مقابل شرکت ملی نفت این شهر تجمع کردند. تجمع اعتراضی کارگران رسمی نفت که تحت عنوان “گردهمایی خانواده رسمی صنعت نفت” فراخوانش داده شده بود، همچنین از سوی کارگران غیر رسمی نفت و بازنشستگان البرز و تهران مورد حمایت قرار گرفته بود. خواستهای اعلام شده کارگران رسمی نفت در فراخوان به تجمع روز بیستم اردیبهشت از جمله عبارتند از: اجرای ماده ده (جدول بدو استخدام سال ۹۳ و تسری آن به کلیه پرسنل استخدامی قبلی)، ابطال اساسنامه سرهم بندی شده مقامات دست اندر کار در خصوص صندوقهای بازنشستگی نفت که نهادی غیر دولتی و متعلق به پرسنل نفت است، پرداخت فوق العاده حق مناطق جنگی بر اساس ماده ۱۱۲ خدمات کشوری به کارکنانی که در این مناطق در حال خدمت هستند، اصلاح قانون مالیات بر حقوق کارکنان نفت که در شرایط سخت، دشوار و دور از شهر و تمدن کار میکنند، پایان دادن به تحمیل مالیاتهای سنگین و تصاعدی، پرداخت کامل پاداش بازنشستگی بر اساس سنوات خدمت پرسنل، بازبینی چارت وزارت نفت و سمت های حذف شده و افزایش رتبه سمتهای مناطق عملیاتی، رفع مشکل انتقالی کارکنان شرکت های واگذار شده که بدور از کرامت انسانی و همانند کالا با تجهیزات به بخش خصوصی واگذار شده و بنحوی تا پایان خدمت و بازنشستگی همچون اسیر محکوم بخدمت در همان نقطه می باشند، حل مشکل دانشجویان و نخبگان دانشگاه نفت جهت استخدام ، بهبود وضعیت بهداشت و درمان صنعت نفت برای تمام کارکنان، تخصیص وام های مناسب به تمامی کارکنان رسمی از طریق صندوق نفت، و تعیین تکلیف و رفع مشکل تعدیل مدرک کارکنان رسمی. کارگران رسمی نفت در‌ حال جمع‌آوری طومار در اعتراض به نحوه افزایش دستمزد سال ۱۴۰۰ در تمامی بخش‌های صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در تمام نقاط کشور برای ارائه به مجلس اسلامی هستند. تجمع روز ۲۰ اردیبهشت قرار است با حضور نمایندگانی از شاغلین، بازنشستگان و بازنشستگان صنعت نفت برگزار شود.
کارگران غیر رسمی نفت طی بیانیه ای ضمن حمایت از تجمع روز ۲۰ اردیبهشت ومطالبات اعلام شده همکاران رسمی خود، بر چند خواست اساسی چون افزایش حقوقها به بالای ۱۲ میلیون تومان، امنیت شغلی و دائمی شدن قراردادهای پیمانی و موقت و کوتاه شدن دست پیمانکاران از مراکز نفتی، لغو قوانین ویژه اقتصادی و بیمه درمانی رایگان و با استاندارد برای همه کارگران نفت و واکسیناسیون رایگان و همگانی تاکید کردند. این مطالبات بند هایی از قطعنامه های روز جهانی کارگر امسال بود که هزاران کارگر غیر رسمی نفت نیز امضا کنندگان آن بودند.

روز ۱۴ اردیبهشت کارگران پیمانکاری شرکت ملی حفاری ایران در اعتراض به قراردادهای موقت کاری و شرایط اسفناک کاری و معیشتی خود برای چندمین بار مقابل این شرکت در اهواز تجمع کردند.این کارگران با دردست داشتن بنری که بر رویش نوشته شده بود”سالهای آوارگی برای ملی حفاری، برابر شد با آوارگی خودمان، بیکار شدیم، ۵ سال بلاتکلیفی تا کی، تبعیض تاکی؟”، صدای اعتراضشان را بلند کردند. به گفته کارگران بعد از ۵ سال بلاتکلیفی و محرومیت از حقوق و مزایا، شرکت با پارتی بازی نیروی جدید استخدام کرده و کارگران پیمانی را از کار بیکار کرده است.

روز شنبه ۴ اردیبهشت جمعی از کارگران پیمانی فاز ۲ پالایشگاه آبادان در اعتراض به محقق نشدن خواستها ‌و مطالباتشان دست به اعتصاب زدند. یک خواست مهم این کارگران قراردادهای دائمی کار است.

روز پنجشنبه ۲ اردیبهشت تعدادی از کارگران پیمانکاری در پتروشیمی تخت جمشید واقع در پارس جنوبی در اعتراض به قراردادهای موقت کاری و خلف وعده های داده شده دست به تجمع زدند.

روز اول اردیبهشت کارگران پتروشیمی ایلام برای چندمین روز متوالی در اعتراض بە اخراج خود از کار درمقابل استانداری ایلام تحصن کردند.

روز ۱ اردیبهشت راننده‌های استیجاری منطقه یک عملیات انتقال گاز میان‌کوه در اعتراض به پایین بودن دستمزدها و مزایای دریافتی خود دست به تجمع زدند.این رانندگان مسئولیت جابجایی کارگران و برخی مدیران را در بین ایستگاه‌های تقویت فشار گاز برعهده دارند و شمار آنها ۱۴۴ نفر است. خودروهای استیجاری غالبا مینی‌بوس و سواری هستند و راننده‌ها روزانه ۸ تا ۱۲ ساعت در شرایط سخت و گرمای ۴۰ تا ۵۰ درجه خوزستان در جاده‌های خاکی منطقه عملیاتی میان‌کوه و سایر مناطق به ازای دریافت ۷ تا ۸ میلیون تومان در ماه کار می‌کنند. آنچه پیمانکار بخش خصوصی به ازای مزد به آن‌ها پرداخت می‌کند فقط اجاره بهای خودروهاست که آنهم حتی تامین کننده هزینه‌های جاری خودروها نیست. این در حالیست که همه هزینه‌های جاری خودروها حتی پول بنزین برعهده راننده است و پیمانکار هزینه‌های اضافه بابت مخارج خودروها را به راننده‌ها پرداخت نمی‌کند. قرارداد راننده‌ها با پیمانکار سابق روز ۳۱ فروردین ماه به اتمام رسید و به زودی پیمانکار جدید مسئولیت راننده‌ها را برعهده می‌گیرد. یک خواست راننده حذف پیمانکاران و بستن قرارداد مستقیم است. کارگران میگویندکه خواهان بازگرداندن منابع مالی شان هستند که هر ماه با وجود پیمانکاران از دریافتی آنها کسر می‌شود.

روز ۳۱ فروردین بار دیگر کارگران پیمانی اخراجی پتروشیمی ایلام در اعتراض به اخراجها مقابل استانداری تجمع کرده و به نشانه اعتراض به فقر و بی تامینی سفره خالی پهن کردند و با اعلام خواستهایشان بر تداوم اعتراض خود پای فشردند. این کارگران در آستانه سال نو از کار اخراج شدند . روز گذشته نیز این کارگران تجمع داشتند.

کارگران سرویس های حمل و نقل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندرماهشهر روز ۳۱ فروردین در اعتراض به عدم تعیین نرخنامه جدید و سطح نازل دریافتی هایشان دست به اعتصاب زدند.
روز شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ کارگر شرکت نصب و راه‌اندازی لیدوما که در فاز ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی فعالیت دارد در اعتراض به سطح دستمزدها دست به اعتصاب ‌و تجمع زدند و خواهان افزایش دستمزدهایشان شدند.

روز ۲۸ فروردین کارگران شرکت اکسیر صنعت فاز ۱۴ در اعتراض به سطح نازل حقوقها دست به اعتصابی اخطاری زدند. شرکت اعلام کرده است که به حقوق آنها ۳۳ درصد بیشتر اضافه نخواهد شد. بعلاوه عیدی و سنوات کارگران نیز پرداخت نشده و به این کارگران حق مسکن نیز پرداخت نمیشود. در همین رابطه کارگران فاز ۱۴ کنگان در عسلویه نیز دست به اعتصاب زده اند.

صبح روز ۲۳ فروردین کارگران واحد ترابری شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در منطقه عملیاتی پارسیان آغاز و دالان، در اعتراض به حذف خود از سامانه ساپنا دست به تجمع زدند. این کارگران مسئولیت جابجا کردن کارگران و برخی مدیران را در بین چاه‌های نفت ‌وگاز برعهده دارند. به گفته کارگران مدیران شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی در روز ۲۹ اسفند ۹۹ همه رانندگان واحد ترابری را که هر یک ۱۰ تا ۲۵ سال سابقه مستمر کار در این واحد را دارند، از سامانه ساپنا (که سامانه اطلاعات پیمانکاران نیروی انسانی در کل صنعت نفت است) حذف کرده‌اند. در نتیجه این اقدام همه کارگران راننده از مطالباتی همانند طرح طبقه‌بندی مشاغل و سایر مزایای شغلی که دیگر پرسنل رسمی، قراردادی و سایر نیروهای پیمانکاری دریافت می‌کنند، محروم خواهند شد. بنا بر خبر در حال حاضر حدود ۱۴۵ نفر در منطقه عملیاتی پارسیان و حدود ۱۳۱ نفر دیگر در مناطق عملیاتی آغاز و دالان با سوابق کاری ۱۰ تا ۲۵سال کار مشغول جابجایی نیروی کار روی حدود ۲۵۰ حلقه چاه هستند.
اعتراضات در میان بخش های مختلف نفت گسترده است. افزایش دستمزدها و اینکه نباید دستمزد هیچ کارگری کمتر از ۱۲ میلیون باشد و پرداخت ماهانه بموقع آن، دائمی شدن قراردادهای موقت کاری و کوتاه شدن دست پیمانکاران، بالا بردن استاندار ایمنی محیط کار، بالابردن استانداردهای زیستی و کار در مراکز نفتی، اجرای پروتکلهای سازمان بهداشت جهانی و واکسیناسیون رایگان و همگانی، پایان دادن به اختلاس ها و دزدیها، پایان دادن به امنیتی کردن و پادگانی بودن محیط های کاری، توقف اخراجها از جمله مطالبات اعلام شده کارگران نفت و موسسات وابسته به آن بوده است که بارها آنها را در بیانیه های اعتراضی شان اعلام کرده اند.
پیش بسوی اعتصابات سراسری
حزب کمونیست کارگری ایران
1 خرداد ۱۴۰۰، 22 مه ٢٠٢١

اینرا هم بخوانید

اعتصاب گروههایی از کارگران پروژه ای نفت در عسلویه و تجمع بخش های مختلف بازنشستگان در کرمانشاه

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت گزارشی از اعتصابات بخش هایی از کارگران پروژه ای …