ماهنامه نفت،اعتراضات کارگران نفت و مراکز وابسته به آن در یک ماه اخیر

اعتراضات در میان کارگران نفت و مراکز وابسته به آن گسترده است.  اعتراض به اجرایی نشدن وعده های داده شده در مرداد ماه ٩٩ یک محور مهم این اعتراضات است و این کارگران یک نیروی مهم در جنبش برای خواست افزایش دستمزدها به بالای ١٢ میلیون هستند. بعلاوه کارگران نفت به قراردادهای موقت و پیمانی و قوانین برده وار حاکم به مناطق ویژه اقتصادی و امنیتی بودن فضای کار خود و تعرضات هر روزه کارفرمایان مفتخور به زندگی و معیشت خود اعتراض دارند. در زیر گوشه هایی از اعتراضات کارگران نفت در یک ماه اخیر را اشاره میکنیم:

– روز دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰، شماری از کارگران دستور کاری شرکت نفت و گاز شهرستان گچساران مقابل دفتر کار مدیرعامل این شرکت تجمع کرده و خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

– روز سوم فروردین ماه گروهی از کارگران پیمانی پتروشیمی ایلام که اسفند ماه سال ٩٩ اخراج شدند، با خواست بازگشت به کار برای سومین روز دست به تجمع زدند. این کارگران در اول فروردین مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند و با پهن کردن سفره خالی اعتراض خود را به بلاتکلیفی معیشتی و فقر و بی تامینی اعلام داشتند. این کارگران بیش از ٧ سال سابقه کار دارند و درپی شکایت کارگران به اداره کار ایلام، شرکت پتروشیمی کارگران اخراجی را برای مدت کوتاهی با قرارداد اقماری به کار گرفت. اما در آستانه سال نو همه آنها اخراج شدند. کارفرمایان با اخراج کارگران قراردادی تلاش میکنند کارگران جدیدی با شرایط بدتری را به کار گیرند و انجام این کار بخشی از تعرض آنان به کارگران و چپاولگری ها و دزدی هایشان است. 

– در آستانه سال جدید ۱۲ تن از کارگران شاغل در شرکت پتروشیمی پارس گلایکول عسلویه به دلیل شرکت در اعتصاب از کار اخراج گردیدند و از آنها خواسته شده است که تا تعیین تکلیف در محل کار حضور پیدا نکنند. بنا بر خبرها عیدی و مزایای شغلی کارگران اخراجی نیز پرداخت نشده است. کارگران این شرکت چندی پیش در اعتراض به شرایط نامناسب کار اعتصاب کرده و از حضور در محل کار خودداری کرده بودند. هم اکنون فضای اعتراض در میان شرکت های مختلف عسلویه و پارس جنوبی بالاست و کارگران در تدارک برگزاری تجمع بزرگ اعتراضی خود هستند. 

– روز ٢٨ اسفند کارکنان شرکت oico پالایشگاه هشتم، پارس جنوبی بوشهر، در آستانه سال نو در اعتراض  به کسر حقوق، عدم واریز بیمه، بی کیفیتی غذا، نداشتن سرویس ایمنی و با کیفیت، تهدید و اخراج بعضی از کارکنان، و امضای اجباری قرارداد، در محل کار خود دست به تجمع زدند.

– روز ٢٥ اسفند کارگران  اقماری ملی حفاری در اعتراض به عدم پرداخت هزینه رفت و برگشت خود به محل کارشان صدای اعتراض خود را رسانه ای کردند. به گفته این کارگران مسیر رفت و برگشت آنها به محل کار دو پروازه است و بابت آن ٤ پرواز در هر ماه حدود ۲،۸۰۰،۰۰۰ تومان پرداخت میکنند و این بخش بزرگی از دریافتی آنهاست. به گفته کارگران کارفرما مسئول پرداخت این پول است.

– روز دوشنبه ۲۵ اسفندماه بازنشستگان صنعت نفت دراعتراض به سطح نازل حقوق ،عدم همسان سازی حقوق با شاغلان، پرداخت نشدن مطالبات وعملکرد صندوق بازنشستگی، مقابل دفتر نمایندگی صندوقهای بازنشستگی در اهواز تجمع کردند. این کارگران با شعارهایی چون تا حق خود نگیریم از پا نمی نشینیم و فریاد مرگ بر زنگنه بر تداوم اعتراضشان تاکید داشتند.

– روز ٢١ اسفند ١٢٠ کارگر پتروشیمی سایت ١ شرکت فرجود که تحت مسئولیت پیمانکاری منوچهر موسوی کار میکنند در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد دیماه و بهمن ماه و عیدی و پاداش آخر سال خود دست به اعتراض زدند. کارگران میگویند علیرغم وعده های داده شده مزد آنها هنوز به میزان ٤ میلیون و پانصد هزار تومان در نظر گرفته میشود. در حالیکه خواست آنها افزایش مزد به بالای ١٢ میلیون بوده است.

– روز ٢١ اسفند ماه ۹۹، کارگران شرکت کیسون که کار ساخت مخازن ذخیره سازی نفت را بر عهده دارند، به علت پرداخت نشدن حقوق و مزایای سه ماهه و عیدی خود برای چندمین روز دست از کار کشیدند. مشخص نبودن مبالغ قراردادها و موضوع مرخصی از دیگر موضوعات اعتراض این کارگران است. به گفته کارگران، پیمانکار حاضر نیست یک نسخه از قرارداد را در اختیار کارگران قرار بدهد و کارگران حاضر به قبول این شرایط برده وار کاری نیستند. اعتراضات این کارگران از روز سه شنبه ١٩ اسفند آغاز شده است. خواست فوری این کارگران پرداخت دستمزدهای معوقه و دیگر مطالباتشان است. این اعتراضات علیرغم تهدید مسئولین به اخراج ادامه دارد.

–  بنا بر خبرهای منتشر شده در ٢١ اسفند کارگران پروژه ای جوشکار  و فیتر که از طرف فردی بنام بهنام لیموچی تحت عنوان اینکه قرار است با حقوق ١٢ میلیون  برای جوشکار و ٩ میلیون تومان برای کارگر فیتر کار پیش راه اندازی به مدت چند ماه در شرکت جهان پارس در پالایشگاه مهران داشته باشند، به این شرکت مراجعه کردند. اما بعد  مشخص شده است که زمان کار بسیار کوتاه و زیر یکماه است  و محل آن در نقطه صفر مرزی  عراق قرار دارد و حقوقها  نیز به ده میلیون تومان و هفت میلیون تومان کاهش یافته و حتی حاضر به بستن قرارداد با سربرگ معمول شرکت با این کارگران نبودند.  در مقابل این کارگران اعلام کردند که اگر  مطابق قول و قرار اولیه عمل نشود کار را ترک خواهند کرد.  لیموچی سرپرست پیش راه اندازی شرکت و دهکردی  سرپرست کارگاه شرکت جهانپارس است که ٣٠ درصد سهام این شرکت را برای لابی گری و گرفتن امتیازات  کاری به دولت واگذار کرده است و به  این شکل با چاپیدن کارگران بساط  مافیایی خود را  پهن کرده اند.

– روز ١٩ اسفند ماه  شماری از کارگران قرارداد موقت نفت به نمایندگی از همکارانشان  در اعتراض به قراردادهای موقت کاری و   تبعیض در شرایط کاری و سطح حقوقهایشان  دست به تجمع زدند. اعتراض اصلی این کارگران به سطح نازل حقوقها و قراردادهای برده وار موقت کاری است. در این حرکت اعتراضی کارگران با شعارهایی چون “اینهمه قول و وعده، وزیر عمل نکرده”،  “تبدیل وضعیت حق مسلم ماست” صدای اعتراض خود را بلند کردند. به گفته کارگران به آنها در قبال کار مساوی با کارگران رسمی حقوقهایی بسیار کمتر یعنی حدود ٤ میلیون پرداخت میشود که یک سوم خط فقر دوازده میلیون است. اشاره کنیم که گرانی سرسام آور قیمت ها  افت معیشتی کارگران رسمی را نیز باعث شده است و در این رابطه این بخش از کارگران در چهارم بهمن ماه مقابل وزارت نفت تجمع داشتند.  تجمع کنندگان اعتراض دارند که با اینکه بیش از هفتاد درصد کارگران شاغل در نفت نیروهای موقت و پیمانی هستند و  بار صنعت نفت اساسا بر دوش آنها قرار دارد، اما وزارت نفت با تحمیل شرایط بسیار دشوار کاری بر دوش آنها  از بسیاری از حق و حقوق پایه ای آنها را محروم نگاهداشته و علیرغم اعتصاب سراسری مرداد ماه به هیچ کدام از مطالبات آنان پاسخ داده نشده است.  

– روز ٢٠ اسفند شماری از جوانان جویای کار و کارگران بیکار در اعتراض به پارتی بازی در استخدامها و با خواست اشتغال مقابل پتروشیمی گچساران تجمع کردند. تجمع در مقابل مراکز کاری در شهرهای مختلف یک شکل اعتراضی در میان کارگران بیکار است .همه افراد بدون درآمد و یا کم در آمد باید از مقرری ماهانه در حد زندگی قابل قبول برخوردادر باشند. کارگران بیکار و آماده بکار اعم از زن و مرد باید بیمه بیکاری مکفی دریافت کنند. درمان و تحصیل رایگان و داشتن مسکن حق مسلم همه مردم است.

– روز ١٧ اسفند کارگران پالایشگاه کنگان با خواست پرداخت مطالباتشان دست به اعتصاب زدند که با قول پیمانکار مبنی بر پرداخت طلبهایشان سر کار بازگشتند.

– بنابر بر خبرهای دریافتی صبح روز ٢٠ اسفند یکی از کارگران بنام مسعود محمدی بخاطر طلب ٤ ماه مزد و فشار اقتصادی سنگین بر روی خانواده اش  بدلیل اینکه پیمانکار ۴ ماه حقوق کارگران را پرداخت نکرده و فقط هر ماه با مساعده خیلی ناچیز  آنها را سر میدواند، اقدام به گرفتن مرخصی ساعتی کرد و بعد از رفتن به خوابگاه متاسفانه خود را به دار آویخت. این خبر آنچنان تکان دهنده و شو ک آور بود که بعد از  ظهر دیروز میلاد محمدی پسر عموی وی نیز در یک حالت شوک دست به خودکشی زد. مسعود محمدی خوشبختانه به کمک همکارانش نجات پیدا کرد. اما با کمال تاسف میلاد محمدی درگذشت. خودکشی این دو کارگر سند محکومیت حکومت اسلامی و کل نظام ضد انسانی سرمایه داری یعنی بردگی مزدی در این کشور است.

– روز ۱۸ اسفند شماری از کارگران شرکت فراورده‌های نفتی شهرستان ماهشهر در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و سطح نازل دستمزدهایشان  در مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کرده و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

– روز ١٧ اسفند کارگران پتروشیمی تخت جمشید در اعتراض به نقض دستورالعمل‌های سازمان بهداشت سازمان جهانی در مقابله با بیماری مرگبار کرونا و حتی عدم رعایت قوانین خود منطقه ویژه اقتصادی صدای اعتراض خود را رسانه ای کردند. به گفته آنها حتی برای داشتن سلامت هم حق مطالبه‌گری از آنها سلب شده است.

بنا بر خبر دیگری گفته میشود که حدود ۳۰۰ کارگر بومی که ۷ سال است در پروژه‌های پارس جنوبی و فاز ۱۳ عسلویه مشغول به کار هستند قرار است در پایان امسال از کار اخراج شوند. به این کارگران گفته شده است که تا پایان سال اخراج خواهند شد و  کارگران جدید با آنها جایگزین خواهند شد. با پایان گرفتن سال قراردادهای کاری بسیاری از کارگران در این منطقه تمدید نمیشود و پیمانکاران مفتخور با آوردن کارگران جدید به جای کارگران اخراجی تلاش میکنند همواره سطح دستمزدها را پایین نگاه دارند. این وضعیت زمزمه های اعتراض در میان کارگران پروژه های پارس جنوبی را شدت داده است .

– صبح روز ١٦ اسفند کارگران  پارسیان سپهر در  پالایشگاه لامرد با خواست واریز کامل عیدی و سنوات و مرایای شغلی خود دست به اعتصاب زدند.

– روز شنبه ۱۶ اسفند حدود ۱۷۰ نفر از کارگران شرکت نفت سپاهان پیمانکار شرکت پالایش میعانات گازی آدیش در عسلویه به دلیل عدم پرداخت مطالبات معوقه خود در مقابل دفاتر کارگاه تجمع کردند و خواستار پرداخت فوری طلبهایشان شدند. کارگران اعلام کرده اند که تا زمان مشخص شدن وضعیت پرداخت حقوق خود در محل کار حاضر نخواهند شد. زیر فشار اعتراض کارگران کارفرما حاضرشده بخشی از طلبهای کارگران را بپردازد.  اما کارگران همه مطالباتشان را میخواهند.

– روز ١٦ اسفند شماری از کارگران پتروشیمی و مردم شهرستان چوار ایلام در اعتراض  به اخراج کارگران با چندین سال سابقه کاری و همچنین شرایط نامناسب معیشتی دست به تجمع زدند و درب اصلی پتروشیمی را مسدود کردند. این کارگران با پهن کردن سفره خالی خواستار دریافت ۲۴ ماه حقوق معوقه خود شدند.

– روز ١٤ اسفند کارگران غیر رسمی نفت طی بیانیه ای حمایت خود را از تجمع هفدهم اسفند در مقابل وزارت کار که از سوی تشکلهای مستقل کارگری، معلمان و بازنشستگان  داده شده اعلام کردند. ابتدا بازنشستگان تامین اجتماعی فراخوان به تجمع در مقابل وزارت کار و تامین اجتماعی را داده بودند و  در ادامه  گروههایی از کارگران و معلمان و از جمله کارگران غیر رسمی نفت نیز در اعتراض به گستاخی کمیته مزد و اعلام رقم شش میلیون و نیمی برای سبد هزینه که نصف رقم اعلام شده خودشان در قبل است، با خواست افزایش حقوقها به بالای ١٢ میلیون به این تجمع پیوستند. 

– روز ١٣ اسفند نیروهای فضای سبز شرکت اسکان سازه پاسارگاد به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس عسلویه طی پیامی که به گروه تلگرام اتحادیه آزاد کارگران ایران ارسال کرده اند از مشکلات دو ساله خود سخن گفته اند. اولین مشکل این کارگران عدم پرداخت به موقع حقوق است. این کارگران تا کنون حقوق بهمن ماه را نگرفته اند،  پاداش بهره وری آنها پرداخت نشده است و بعلاوه مطالباتی از سالهای ٩٨ و ٩٧ دارند. مشکل دیگر آنان عدم تهیه لوازم پزشکی، ماسک، الکل و دیگر نیازهای بهداشتی است. به طور مشخص به این کارگران تنها ۱۰ عدد ماسک یکبار مصرف برای استفاده دو ماه داده میشود، خوابگاهها غیر استاندارد است بطوریکه در این شرایط حاد بحران کرونا  ٥٠ کارگر در یک اتاق ۶ در ۶  زندگی میکنند.

– روز ۱۱ اسفند حدود ۶۰ نفر از کارگران شرکت دنا آیین در اعتراض به عدم دریافت مطالبات معوقه، حقوق و تغییر برنامه کاری از اقماری به روزکار دست به اعتراض و تجمع زدند. بدنبال این تجمع اعتراضی، مدیران پشتیبانی سراسیمه با کارگران جلسه برگزار کردند و اعلام کردند که برای حل مشکلات کارگران سریعا اقدام می‌کنند.

– تاریخ ۹ اسفند حدود ۱۰۰ نفر از نيروهاي بخش پيمانكاري تعميرات طرف قرار داد شركت تكاب صنعت در پالايشگاه پنجم پارس جنوبی در حمایت از تعدادی از همکارانشان که بدستور پیمانکار مانع ورود آنها شده بودند، در مقابل درب ورودی پالایشگاه تجمع کردند و کنار همکاران اخراجی خود ایستادند. کارگران اخراجی بدلیل پیگیری مطالباتشان ممنوع الورود شده اند.

– روز شنبه ۹ اسفند حدود ۱۰۰ نفر از نیروهای بخش پیمانکاری تعمیرات پالایشگاه طرف قرارداد شرکت تکاب صنعت در پالایشگاه پنجم پارس جنوبی در اعتراض به اقدام پیمانکار در جلوگیری از ورود تعدادی از کارگران و در حمایت از همکاران شان مقابل درب ورودی پالایشگاه تجمع برپا کردند. ماجرا از این قرار است که پیمانکار در پاسخ به پیگیری مطالبات جمعی از کارگران این شرکت ، مانع از ورود آنها به شرکت شده بود. کارگران پیمانی در نفت با انتشار بیانیه ای در اعتراض به عدم اجرای وعده ها  در تدارک اعتصاب سراسری دیگری هستند. افزایش حقوقها به بالای خط فقر ١٢ میلیونی و کوتاه شدن دست پیمانکاران و دائمی شدن قرار دادها در راس خواستهای اعلام شده آنها در بیانیه شان است. این کارگران همچنین در بیانیه خود  بر لغو قوانین برده وار مناطق ویژه اقتصادی تاکید کرده اند.

-روز ٨ اسفند کارگران غیر رسمی نفت طی بیانیه ای تحت عنوان “برای پیگیری خواستهایمان راهی جز اعتصاب دوباره نیست” از تدارک اعتصاب و اعتراضی سراسری خبر دادند. خواستهای اعلام شده از سوی این کارگران عبارتند از: افزایش حقوقها  به رقم بالای خط فقر اعلام شده دولت یعنی بالای ١٢ میلیون، لغو قراردادهای موقت و پیمانی و دائمی شدن قراردادهایشان مستقیما با وزارت نفت و داشتن امنیت شغلی داشتن امنییت شغلی، پرداخت به موقع دستمزدها در هر ماه و تسویه حساب فوری طلبهای کارگران، برخورداری از امکانات درمانی رایگان در نفت و ارتقاء سطح آن و رعایت پروتکلهای سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با بیماری مرگبار کرونا،  واکسیناسیون رایگان و بدور از هرگونه تبعیضی برای همه، پایان دادن به فضای امنیتی در نفت و مراکز وابسته به آن و حق تشکل، حق تجمع و حق اعتراض بعنوان حقوق پایه ای همه کارگران.

این کارگران در خاتمه بیانیه خود  بر لغو قوانین برده وار ویژه اقتصادی در مراکز نفتی تاکید کرده و اعلام نموده اند که اینها مطالبات واحد همه کارگران رسمی و غیر رسمی در نفت و مراکز وابسته به نفت است و  در اعتصاب سراسری بعدی همه متحدانه حول این خواستها جمع میشوند و در گام اول بر افزایش حقوقها به بالای دوازده میلیون تاکید دارند.

– روز ٧ اسفند اعتصاب کارگران  شرکت آویژە در پالایشگاە نفت سنگین قشم در اعتراض به تعویق پرداخت دو ماه مزد و دیگر طلبهایشان  وارد هفتمین روز خود شد. در این روز علیرغم حضور نیروی انتظامی کارگران با جمع شدن در محوطه پالایشگاه خواستهای خود را طلب کردند. کارگران شرکت آویژه خواستار پرداخت فوری طلبهای خود و افزایش حقوقها و دائمی شدن قراردادهای کاری شان هستند.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

١١ فروردین ١٤٠٠،  ٣١ مارس ٢٠٢١

اینرا هم بخوانید

نامه فعالان کارگری به اتحادیه‌ها در جهان: خواستار آزادی کارگران زندانی درایران شوید

گروهی از فعالان کارگری خارج از ایران در نامه سرگشاده ای به اتحادیه ها و …