شهرداری تهران بزرگ ترین بدهکار بانکی

ماهی 20 میلیارد بهره وام های بی حساب و کتاب ماجرای وام های بی حساب و کتاب به شهرداری تهران چیست؟/ شهرداری بزرگترین بدهکار بانکی

به گزارش تیتر شهر: این روزها شهرداری تهران برای پرداخت حقوق کارکنان خود نیز مجبور است تا از بانک شهر وام بگیرد. این را رحمت الله حافظی گفته و افزوده که شهرداری برای حقوق فروردین کارکنانش 100 میلیارد تومان از بانک شهر قرض گرفته است.

به این 100 میلیارد باید 5 هزار میلیارد هم اضافه کرد چرا که حافظی در جایی دیگر مصاحبه ای کرده و گفته که مجموع بدهی شهرداری به بانک شهر 5 هزار میلیارد است.

رحمت‌الله حافظی افزود: شهرداری تهران برای پرداخت حقوق کارکنان خود و پرداخت بدهی‌هایش از بانک شهر قرض گرفته و امروز حدود 5000 میلیارد تومان به این بانک بدهکار است.

بدهی های شهرداری از زبان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران

علیرضا دبیر نیز در مورد بدهی های شهرداری تهران گفت: متوجه شدیم شهرداری تهران دو نوع بدهی دارد؛ یکی با املاک یکی بدون املاک.

وی افزود: شهرداری تهران تا 31/3/95 حدود 20 هزار میلیارد تومان بدهی دارد که حدود 11 هزار میلیارد تومان از این باید به بانک‌ها پرداخت شود و سر رسید شده آن نزدیک 7 هزار میلیارد تومان است یعنی 4هزار میلیارد تومان آن برای انتهای سال 97 است. همچنین شهرداری از این 20 هزار میلیارد نزدیک 8 هزار میلیارد تومان هم به پیمان‌کارها بدهکار است. بر اساس آماری که گرفتیم 4 هزار میلیارد از بدهی پیمان‌کار‌ها هم پرداخت شده است. در مورد پل صدر واقعا نمی‌شد هزینه‌های آن را حساب کرد و باید یک حسابرس مستقل برای آن قرار می‌دادیم. بهتر است در این رابطه آقای حقانی توضیحات بیشتری بدهند. ولی می‌خواهم بگویم یک کار‌هایی انجام شده است. مثلا ببینید افراد زیادی ملکشان در یک مسیر قرار گرفته است شهرداری در این رابطه می‌گوید چیزی را قبول دارد که در دفاترش ثبت شده و آن را به عنوان بدهی قبول دارد.

دبیر افزود: در رابطه با مترو هم باید این را بگویم تا سال 92 عملکرد بودجه مترو 650 میلیارد تومان بوده است و بودجه عملکرد تفریغ در اتوبان سازی 4000 هزار میلیارد ، اما در رابطه با سال 95 من به عنوان رئیس کمیسیون بودجه با افتخار می‌گویم که بودجه عملکرد مترو به حدود 4044 میلیارد تومان رسیده است و برنامه اتوبان سازی به 700 میلیارد تومان، این یعنی شورا به سمت حمل و نقل عمومی رفته است. ولی این را هم فراموش نکنیم که در رابطه با مترو دولت به ما ریالی کمک نکرده است؛ چه دولت آقای احمدی‌نژاد و چه دولت یازدهم.

پرداخت ماهانه 20 میلیارد تومان بهره به بانک

اما حالا محمد حقانی پرده از تخلفی دیگر برداشته و می گوید این همه وام موجب شده تا شهرداری ماهانه 20 میلیارد تومان به بانک ها بهره دهد.

وی گفت: بارها و بارها به شهردار تهران اعلام کردیم که آقای شهردار «چو دخلت نیست خرج آهسته تر کن» اما با کمال تأسف، نه تنها به این آموزه اخلاقی هیچ توجهی نشد، بلکه روند اجرای پروژه های پر طمطراق و کم بازده شهری را سرعت بخشیدند.

وی با اشاره به این که بخش اعظم وام های شهرداری از یکی از بانک ها دریافت شده و آن بانک را می توان حیاط خلوت بی انضباطی های مالی شهرداری تهران نامید، اظهار کرد: متأسفانه به جای این که وام های دریافت شده به تدریج پرداخت شود، روز به روز بر میزان این وام ها و بهره هایی که به آنها تعلق می گیرد، افزوده شد.

حقانی با بیان این که تصویر واقعی وضع موجود تهران، شهری است که با انبوه بدهی ها و انواع مسائل و مشکلات دست و پنجه نرم می کند، تصریح کرد: واقعیت این است که شهردار بعدی تهران باید شهری مقروض را تحویل بگیرد، شهری که شهردار آن برای پرداخت حقوق ماهانه کارکنان مجموعه خود نیز با مشکل روبرو خواهد بود.

وی با بیان این که اساساً با هر گونه ساخت و ساز در اندک باغات باقی مانده تهران تحت هر عنوان به شدت مخالفم، تصریح کرد: متأسفانه آنقدر تراکم از جمله تراکم شناور از سوی شهرداری به پیمانکاران واگذار شده که نه تنها ضایعه ای برای حال حاضر که فاجعه ای برای آینده تهران است.

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در پایان با تأکید بر این که طنز تلخ این ماجرا، آن است که انبوه درختان تنومند و قدیمی را قطع می کنند و نهال های باریک و ظریف را جایگزین آنها می کنند، خاطرنشان کرد: کاشت گل لاله و نهال یک ساله خوب است اما نه به قیمت قطع درختان چند ده ساله که سرمایه زیستی شهر تهران محسوب می شوند.

چرایی پرداخت وام های بی حساب و کتاب

با این حساب می توانیم شهرداری تهران را یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی کشور بدانیم. نهادی که تاکنون 11 هزار میلیارد وام گرفته که باید با بهره به بانک ها بازگردانده شود.

با این وجود باز هم شهردار تهران بدون حساب و کتاب و تنها برای خودنمایی اقدام به دریافت وام از بانک های مختلف بخصوص بانک شهر که متعلق به 10 شهرداری کلانشهرهای کشور است می کند.

مشخص نیست چرا هنوز دستگاه های مختلف مانع دریافت این وام های بی حساب و کتاب نشده اند.

اینرا هم بخوانید

تجمع بازنشستگان فولاد در چند استان

بازنشستگان فولاد روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه، در استانهای تهران، اصفهان، دامغان، خوزستان، شاهرود، قائمشهر …