ماکرون از رئیسی خواست مذاکرات برجام از سر گرفته شود

رئیسی در دومین تماس تلفنی همتای فرانسوی‌اش در یک ماه اخیر گفت که آمادگی دارند که همکاری‌های جامع با اروپا را از فرانسه آغاز کنند. در مقابل امانوئل ماکرون خواستار آغاز مذاکرات وین در موضوع هسته‌ای شد.

طبق گزارشی که پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران منتشر کرده است، ابراهیم رئیسی بعد از ظهر یکشنبه در تماس تلفنی امانوئل ماکرون گفت که ایران از توسعه روابط با فرانسه به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری استقبال می‌کند.

وی افزود: «به طور قطع استقلال سیاسی ایران و فرانسه اندوخته ارزشمندی برای برقراری روابط متوازن، قوی و پایدار میان دو کشور است و منافع مشترک ما در ممانعت از دخالت عوامل برون زا در این روابط است.»

هنوز کاخ الیزه بیانیه‌ای درباره این گفت‌وگوی دو طرفه منتشر نکرده است. با این حال سایت ریاست جمهوری ایران به نقل از ماکرون گفت که وی از همکاری دو جانبه ایران و فرانسه استقبال کرده و گفته است که «باید حرکت جدیدی با محورهای جدید در روابط دو کشور در زمینه های دوجانبه و در زمینه های مختلف سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و همکاری های منطقه ای آغاز کنیم .»

طبق این گزارش ماکرون در این گفت‌وگوی تلفنی ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات وین در موضوع هسته‌ای با حضور ایران از سر گرفته شود.

رئیسی گفت: «ما با مذاکره مفید مخالفتی نداریم اما برنامه و نتیجه مذاکره باید لغو تحریم ها علیه ایران باشد، مذاکره برای مذاکره بی فایده است.»

ششمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و ۴+۱ با همراهی غیر مستقیم ایالات متحده آمریکا، روز ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد) یعنی دو روز پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در وین به پایان رسید. هنوز تاریخی برای دور بعدی مذاکرات تعیین نشده است.یورونیوز

اینرا هم بخوانید

آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در تهران

🔴 آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در #تهران 🔸خوشبختانه آقایان #مهدیفراحیشاندیز و …