ماکرون و لوپن به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه راه یافتند

رادیو آلمان:انتخابات فرانسه: ماکرون و لوپن به دور دوم راه یافتند

به محض بستن حوزه‌های رای‌گیری، شمارش آرا انتخابات ریاست جمهوری فرانسه آغاز شد. شبکه‌های خبری “فرانس ۲” و “تی اف آی” نخستین رسانه‌هایی بودند که نتایج موقت شمارش آرا را اعلام کردند.

“فرانس ۲” گزارش داد که امانوئل ماکرون، نامزد مستقل، ۷/ ۲۳ درصد آرا شمارش‌شده را به خود اختصاص داده و مارین لوپن، رهبر حزب راست‌گرای افراطی “جبهه ملی” به ۷/ ۲۱ درصد آرا دست یافته است.

به این ترتیب محبوبیت خانم لوپن و حزب او نسبت به انتخابات گذشته در پنج سال پیش افزایش محسوسی یافته است. آن زمان “جبهه ملی” ۹/ ۱۷ درصد آرا را کسب کرد.

دور دوم انتخابات در روز هفتم ماه مه برگزار می‌شود.

دو سیاستمدار در بسیاری از زمینه‌ها با هم متفاوت هستند. در حالی که مارین لوپن مصمم است، برای خروج فرانسه از اتحادیه اروپا همه‌پرسی برگزار کند، ماکرون که پیش‌تر وزیر اقتصاد فرانسه بوده قصد دارد، پیوند میان فرانسه و دیگر اعضای اتحادیه را مستحکم‌تر کند.

بیشتر بخوانید: اروپا چشم‌انتظار پیروز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

مارین لوپن با تبلیغات علیه مهاجران، به‌ویژه مهاجران مسلمان، به میدان مبارزه آمده، امانوئل ماکرون در این راستا با نمایندگان گروه‌های مسلمان ملاقات و برای پیروزی بر مشکلات کشور دست‌همکاری به سوی آنان دراز می‌کند.

این نخستین بار است که انتخابات فرانسه تحت “وضعیت اضطراری” برگزار می‌شود. بیش از ۵۷ هزار مأمور پلیس و سرباز، وظیفه حفظ امنیت انتخابات را بر عهده داشتند.

وضعیت فوق‌العاده در این کشور بعد از حملات تروریستی در نوامبر ۲۰۱۵ برقرار شد و تاکنون چند بار از سوی پارلمان این کشور تمدید شده است.

نزدیک به ۴۷ میلیون فرانسوی فراخوانده شده بودند، برای انتخاب رئیس جمهوری در پنج سال آینده تصمیم بگیرند.

بر اساس نظرسنجی‌ها حدود ۷۷ درصد واجدین شرایط، رای خود را به صندو‌ق انداخته‌اند.

بیشتر بخوانید: آنچه باید در باره انتخابات فرانسه بدانیم

نتایج نخستین شمارش آرا در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بیانگر پیشتازی امانوئل ماکرون و مارین لوپن برای رفتن  به دور دوم  است. پیش‌بینی می‌شود که در دور نهایی شمار زیادی از طرفداران نامزدهای حذف شده به ماکرون رای دهند.

—————-

رادیو فرانسه:امانوئل ماکرون و مارین لوپن به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه راه یافتند

امانوئل ماکرون، رهبر ٣٩ سالۀ جنبش «در حرکت» و مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطیِ «جبهۀ ملّی»، در دوراوّل انتخابات به پیروزی دست یافتند. بر اساس ارزیابیِ موسسات نظرسنجی امانوئل ماکرون ٢٣٬٧ در صد آراء و مارین لوپن ٢١٬٧ در صد آراء را کسب کرده‌اند.

———————

بی بی سی:نتایج اولیه شمارش آرای دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه اعلام شد و امانوئل مکرون نامزد لیبرال و میانه‌رو و مارین لوپن نامزد راست افراطی پیشتاز هستند.

بر اساس نتایج فعلی، امانوئل مکرون با حدود ۲۳ درصد آرا پیشتاز است و مارین لوپن با فاصله‌ای بسیار اندک پشت سر او است. فرانسوا فیون و ژان لوک ملانشون نیز حدود نوزده درصد آرا را به دست آورده‌اند. این نتایج هنوز قطعی نیستند و ممکن است تغییر کنند.

امانوئل مکرون پس اعلام اولین نتایج گفت: “مردم فرانسه اشتیاق خود را برای تغییر نشان دادند و تردیدی نیست که فصل تازه‌ای در تاریخ سیاسی فرانسه رقم خورده است.”

مارین لوپن هم گفت: “آینده فرانسه در معرض خطر است” و مردم باید به دنبال نامزدی باشند که تغییر واقعی ایجاد می‌کند.

فرانسوا فیون نامزد حزب جمهوری‌خواهان شکست را پذیرفته و از طرفدارانش خواست در دور دوم به امانوئل مکرون رای دهند.

بنوا آمون نامزد حزب سوسیالیست هم که بر اساس نتایج اولیه پنجم شده از مردم خواسته تا در دور دوم همگی به امانوئل مکرون رای بدهند. او شکست خود را “شکست فاحش تاریخی” برای چپ فرانسه خواند.

این انتخابات صبح امروز در حوزه‌های رای‌گیری در خاک فرانسه آغاز شد و دقایقی پیش در تمام حوزه‌های رای‌گیری به پایان رسید. بیش از یک میلیون نفر از رأی دهندگان فرانسوی که در خارج از این کشور زندگی می‌کنند، دیروز رای خود را به صندوق‌ها ریختند.

در دومین کشور پرجمعیت اتحادیه اروپا حدود ۴۷ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند.

این انتخابات تحت تدابیر شدید امنیتی، با حضور بیش از پنجاه هزار پلیس و هفت هزار سرباز، برگزار شد.

انتخابات این دوره ریاست جمهوری فرانسه با دقت در کشورهای دنیا پیگیری شد و همگان می‌خواستند ببینند آیا یکی از مهمترین دمکراسی‌های غربی هم با تکان سیاسی روبرو خواهد شد و نامزدی مخالف ارزشهای لیبرال و نظام سیاسی مستقر به ریاست جمهوری خواهد رسید یا نه.

انتخاب دو نامزد راست و چپ افراطی، مارین لوپن از جبهه ملی و ژان لوک ملانشون از حزب “فرانسه نافرمان” برای ثبات اتحادیه اروپا که اخیرا شاهد خروج بریتانیا از آن بوده اهمیت حیاتی دارد. مارین لوپن وعده خروج از اتحادیه اروپا را داده و ملانشون گفته درباره عضویت فرانسه با این اتحادیه از نو مذاکره خواهد کرد.

در دور اول انتخابات یازده نامزد با هم رقابت کردند که دو نفر آنها به دور دوم و نهایی خواهند رسید.

فرانسه در دو سال گذشته هدف حملات متعدد و مرگبار تروریستی بوده و در آخرین مورد، سه روز پیش در شانزه‌لیزه، معروفترین خیابان فرانسه، مرد مسلحی به افراد پلیس حمله کرد و یکی از آنها را کشت. این حملات که تقریبا همگی را اسلام‌گرایان افراطی انجام دادند از دید برخی ناظران به نفع نامزدان ضد مهاجرت و ضد اسلام مثل ماری لوپن ارزیابی شده است.

س از رای مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا گفته بود فرانسه ممکن است کشور بعدی باشد که ضربه‌ای به نظام سیاسی مستقر بزند.

رییس جمهور فعلی، فرانسوا اولاند از حزب سوسیالیست که محبوبیتش را از دست داده در این انتخابات نامزد نشد، او در تاریخ معاصر فرانسه اولین رییس جمهوری است که تصمیم گرفته برای دور دوم نامزد نشود.

بر اساس آخرین گزارش ها مشارکت مردم در انتخابات بیش از هفتاد درصد بوده که در چهل سال گذشته بی‌سابقه است و فقط مشارکت در انتخابات دوره قبل اندکی بیشتر بوده است. حدود بیست درصد از واجدان شرایط در انتخابات شرکت نکرده‌اند. برخی از کسانی که به پای صندوق‌ها نرفتند بی‌اعتمادی به نظام سیاسی و نامزدها را دلیل خودداری از شرکت در انتخابات دانسته بودند.

نظرسنجی‌های پیش از انتخابات ماری لوپن و امانوئل مکرون نامزد حزب “به پیش” را دوش به دوش هم و پیشتاز رقابت نشان می‌دادند و ژان لوک ملانشون و فرانسوا فیون نخست وزیر سابق با فاصله‌ای اندک پشت سر آنها بودند؛ البته نظرسنجی‌ها حاکی از رشد چشمگیر حمایت از ملانشون داشتند.

اما امانوئل مکرون، نامزد لیبرال میانه‌رو و طرفدار اتحادیه اروپا، که بر اساس نظرسنجی‌های پیش از روز انتخابات بیش از همه شانس پیروزی در انتخابات دور دوم را داشت در صورتی که به ریاست جمهوری برسد در ۳۹ سالگی جوانترین رییس جمهور تاریخ فرانسه خواهد شد.

مارین لوپن نامزد جبهه ملی علت تمام مشکلات فرانسه را مرزهای باز می‌داند و قول داده پذیرش مهاجران را به شدت محدود کند (۱۰ هزار نفر در سال در مقایسه با حدود ۱۴۰ هزار نفر فعلی)، از اتحادیه اروپا و یورو خارج شود و بنیادگرایان افراطی را از فرانسه اخراج کند. او حتی می‌خواهد امامان مساجد باید به زبان فرانسه موعظه کنند.

فرانسوان فیون نامزد محافظه‌کار حزب جمهوری‌خواهان در آغاز مبارزات انتخاباتی پیشتاز بود اما زمانی که یک روزنامه فرانسوی فاش کرد او با استفاده از بودجه عمومی برای همسر و فرزندانش مشاغل “کاذب” ایجاد کرده بود محبوبیتش کاهش یافت با این حال، با وجود انتقادها، او حاضر نشد از دور رقابت کنار برود.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ۱۷ اردیبهشت (هفت مه) برگزار می‌شود.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

ادامه اعتراض کارگران ابنیه فنی راه آهن ناحیه شمال دو در محورهای ریلی رشت، قزوین، ابیک، زیاران، کوهین، کوهندژ

اعتراض کارگران ابنیه فنی راه آهن ناحیه شمال دو که در محور ریلی رشت، قزوین، …