ما هم سرنوشتیم! فراخوانی به شبکه پزشکان و نهادهای مردمی در ایران، فراخوانی به ایرانیان در مورد مقابله عملی با رفتار راسیستی و غیرانسانی حکومت اسلامی در مورد شهروندان افغانستانی مقیم ایران!

در شهر قم مرکز شیوع کرونا در ایران ٦٥ هزار افغانستانی زندگی میکنند، محرومیت افغانستانی ها در این شهر برای تشخیص کرونا این روزها زبانزد خاص و عام است. در یکی از این گزارش‌ها مادر و پسری افغان وقتی برای پایش سلامت خود به یکی از گشت‌های سیار سلامت برای مقابله با کرونا در میدان نبوت شهر قم مراجعه می کنند، به‌دلیل چهره‌ی متفاوت‌شان توسط مسئول مربوطه از صف بیرون شده و از پایش سلامت وی و مادرش به دلیل غیرایرانی بودن ممانعت به عمل می‌آید.
در مورد دیگری در گزارشی با عنوان تبعیض علیه افغانستانی ها در درمان کرونا از زن و شوهری یاد می‌شود که اگرچه در درمان بیماری از سوی پزشکان مرکز درمانی با تبعیضی مواجه نشده‌اند اما در زمان ترخیص از بیمارستان به‌رغم اعلام مسئولان وزارت بهداشت حکومت اسلامی، مبنی بر رایگان بودن درمان کرونا از این خانواده درخواست پرداخت هزینه‌های درمانی می‌شود. خبرهای دیگری نیز از نفروختن ماسک و محلول ضد عفونی توسط داروخانه‌ها و عدم‌پذیرش بیماران افغان مبتلا به کرونا در برخی مراکز درمانی به دست ما رسیده است.

یکی از دانشجویان افغان مقیم ایران که نمی خواهد نامش ذکر شود به دویچه وله گفت: «یکی از دلایل رفتن مهاجرین افغان به افغانستان این است که اینجا به هیچ صورت مداوا نمی شوند و به همین خاطر به کشور خود می روند.
این دانشجوی افغان میگوید که سه روز پیش یکی از افغان های مقیم ایران علایم ویروس کرونا را داشت و او را به بیمارستان ” امام خمینی” که یکی از شفاخانه های مجهز در ایران است، برای آزمایش برده اند، اما مسولان این بیمارستان او را نپذیرفته اند.

او تاکید می ورزد: «بالاخره ما به تمامی شفاخانه ها و مراکزی که بیماران مبتلا به ویروس کرونا تداوی و واقعات مشکوک آزمایش می شد، رفتیم. اما جایی نیافتیم تا او را آزمایش کنیم.
هفته گذشته یعقوب یسنا نویسنده افغان در صفحه فیس بوک اش نوشت که خود و همسرش اورانوس از دوازده روز به اینسو در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده اند. این نویسنده افغان و همسرش در یکی از دانشگاه های شهر یزد ایران دانشجو هستند.
وی در بخشی از پیام فیس بوکی اش نگاشته است: «اگرچه این بیماری همگانی است و همه باید یکسان مورد مراقبت قرار بگیرند، اما بنا به شیوع زیاد ویروس کرونا در ایران، ممکن تعدادی مورد مراقبت قرار نگیرند، بنا براین توقع داریم در صورت لازم مورد مراقبت قرار بگیریم.»
این روزها کرونا و مشکلات متعدد مربوط به آن در ایران بیداد میکند. اما به همت شما پزشکان و پرستاران و به همت شما مردم متشکل در کمپینها وکمیته های محلات و نهادهای مردمی، تا حدودی توانستیم، از شوک اولیه خارج شده و با اعمال فشار به حکومت و تماس با نهادهای بین المللی ، حداقل بدانیم چه باید کرد و جگونه میتوان بر این بحران غلبه کرد.
یک نکته اما هنوز باید مورد بررسی قرار گرفته و تصمیمی جمعی در آن مورد بگیریم، مقابله عملی با رفتار و سیاست راسیستی و غیر انسانی در مورد افغانستانیهای مقیم ایران .


ستاد مقابله با کرونا از شما میخواهد در هر جایی که هستید، عملا در مقابل این سیاست ایستاده و با شعار ما همه هم سرنوشت هستیم، شهروندان بدون تبعیض مورد معالجه قرار میگیرند، تبعیض علیه افغانستانیها در امور پزشکی و بهداشتی جنایت علیه بشریت است، کوشس کنیم هم با سیاستهای ضد انسانی حکومت اسلامی و هم با فضای راسیستی و تبعیض آمیز در بین بخش هایی از مردم مقابله کنیم. این وظیفه همه ما است!


مینا احدی از طرف ستاد مقابله با کرونا
٣١ مارس ٢٠٢٠

اینرا هم بخوانید

گرامیداشت اول مه توسط کارگران هفت تپه، بازنشستگان کشوری و تامین کرمانشاه و بازنشستگان تامین اجتماعی اراک

۱ مه ۲۰۲۴: اطلاعیه ۳: کارگران هفت تپه و بازنشستگان کشوری و تامین کرمانشاه اول مه …