مجلس نمایندگان: مجوزی در مورد مشارکت آمریکا در نبردهای یمن صادر نشده‌است‎‎‎

رادیو فردا:اکثریت بزرگی از اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده در جریان یک‌ رای‌گیری غیرالزام‌آور در مورد یمن، ضمن محکومیت هدف قرارگرفتن غیرنظامیان در جریان نبردها و تاکید بر «لزوم دستیابی به راه‌حل سیاسی» می‌گویند در مورد حضور آمریکا در نبردها، مجوز مشخصی صادر نشده‌ است.

۳۶۶ عضو مجلس نمایندگان آمریکا (در برابر ۳۰ رای مخالف) در ساعت‌های پایانی دوشنبه به وقت واشینگتن، از همه طرف‌ها در نبردهای یمن خواسته‌اند «تلاش‌ها برای انجام اقدامات لازم در جلوگیری از کشته‌شدن غیرنظامیان را افزایش دهند».

چهار نماینده دمکرات و جمهوری‌خواه آمریکا تلاش‌های فراحزبی مجلس نمایندگان برای انجام رای‌گیری در مورد بحران یمن را رهبری کرده‌اند. تلاش‌هایی که هدف اصلی آن، بنا بر آن‌چه رسانه‌های ایالات متحده گزارش داده‌اند، در اصل پایان دادن به حضور ایالات متحده در حملات ائتلاف به رهبری عربستان علیه شورشیان حوثی در یمن بود.

وب‌سایت «هیل» می‌گوید، قطعنامه‌ای که در نهایت به رای گذاشته شد، ناشی از توافقات دو حزب اصلی بود؛ پس از مشورهایی که با رهبران دو حزب، کمیته روابط خارجی و کمیته قوانین و دستورات صورت گرفته‌است.

به جز خواسته‌ها در مورد پایان دادن به خشونت‌ها و تشویق دولت‌ها به ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه، این قطعنامه تاکید کرده‌است که کنگره آمریکا هیچ مجوز خاصی در مورد اقدامات نظامی ایالات متحده در یمن، به‌جز آنچه به مجوزهای جنگ در عراق و افغانستان مربوط می‌شود، صادر نکرده‌است.

رو کانا، عضو مجلس نمایندگان می‌گوید: این قطعنامه به‌طور واضح بیانگر این موضوع است که ما نمی‌توانیم به هیچ‌یک از نبردهایی که حکومت [عربستان] سعودی در حال انجام علیه حکومت حوثی‌ها است، کمک کنیم. و ما باید تمامی دخالت‌های خود را محدود به نبردهای علیه القاعده و تروریست‌هایی که برای ایالات متحده تهدید به‌شمار می‌روند، بکنیم.

اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، گفته است ارتش آمریکا به‌طور عملی در نبردها دخالتی ندارد. آقای رویس گفته است: گرچه ما به متحدان سعودی خود در منطقه کمک‌های لجستیک ارائه می‌کنیم، اما نیروهای نظامی آمریکا در تخاصم علیه نیروهای حوثی‌ در یمن دخالتی ندارند.

مجلس نمایندگان در ماه ژوئیه گذشته نیز متممی را در سیاست‌های دفاعی ایالات متحده به تصویب رسانده بود که می‌تواند مانع از پرداخت هزینه اعضای نیروهای مسلح آمریکا برای مشارکت در نبردهای یمن شود.

وب‌سایت پولیتیکو می‌گوید، هرچند این رای‌گیری بیشتر حالت نمادین دارد، اما برای آن‌دسته از اعضای هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات که معتقد هستند کنگره باید مجوز عملیات نظامی آمریکا در خارج از خاک آن کشور را صادر کند، «یک پیروزی کلیدی» به‌شمار می‌رود. پولیتیکو می‌گوید رای فراحزبی به قطعنامه غیرالزام‌آور شب دوشنبه، در عین حال بیانگر تشدید ناخشنودی‌ها در میان هر دو حزب عمده، در این مورد است که طی سال‌های گذشته دخالت‌های نظامی آمریکا، بدون بررسی‌های موشکافانه، رو به افزایش گذاشته است.

شورشیان حوثی که از حمایت مقام‌های جمهوری اسلامی ایران برخوردار هستند در دی ماه ۱۳۹۳ کاخ ریاست‌جمهوری در صنعا را تصرف کردند. در نتیجه شورش آن‌ها و متحدانشان در میان هواداران علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن، عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری فعلی یمن، مجبور به ترک صنعا، رفتن به عدن و سپس عربستان شد. با آغاز بهار سال ۱۳۹۴، عربستان سعودی ائتلافی تشکیل داد و برای بازگرداندن قدرت به هادی، وارد نبردهای یمن شد. در آن زمان، دولت وقت آمریکا به رهبری باراک اوباما، اعلام کرد از نیروهای ائتلاف به رهبری ریاض حمایت‌هایی خواهد کرد. هرچند پس از حمله هوایی مهر ماه ۱۳۹۵ به یک مراسم سوگواری که ده‌ها کشته برجای گذاشت، آمریکا اعلام کرد این حمایت‌ها مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.

با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، اتحاد میان کشورهای مخالف سیاست‌های ایران در منطقه، در راس آن‌ها عربستان و اسرائیل، و واشینگتن، وارد مرحله تازه‌ای شد. آمریکا و شماری از متحدان آن کشور در غرب آسیا، حکومت ایران را دلیل اصلی بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه می‌دانند. برای نمونه پس از پرتاب ناموفق موشک از یمن به فرودگاه ریاض، هم عربستان و هم ایالات متحده انگشت اتهام را به سوی ایران گرفتند. ایران اتهام دخالت در پرتاب این موشک را رد کرده‌است. شورشیان حوثی نیز دریافت موشک از ایران را رد کرده‌اند.

به گفته سازمان‌های مدافع حقوق بشر، از جمله سازمان عفو بین‌الملل، مرگ غیرنظامیان در نبردهای یمن طی حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و نیز حملات متقابل حوثی‌ها، و مخالفان آنها، از سوی دیگر، شواهدی از «وقوع جنایت جنگی» به دست می‌دهد. سازمان‌های بین‌المللی حوثی‌ها را متهم به نیروگیری از میان کودکان برای عملیات رزمی و نگهبانی کرده‌اند. سازمان ملل نیز در موارد مختلف ائتلاف به رهبری ریاض را متهم کرده جلوی انتقال محموله‌های کمکی به یمن را گرفته‌است. این نهاد بین‌المللی می‌گوید از زمان ورود ائتلاف به رهبری عربستان به نبردهای یمن تا کنون، دست‌کم ده هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. یمن در حال حاضر در مرز سقوط به یکی از گسترده‌ترین همه‌گیری‌های وبا در تاریخ معاصر قرار دارد. سازمان ملل می‌گوید تداوم محاصره آن کشور، یمن را با بزرگ‌ترین قحطی جهان روبه‌رو خواهد کرد.

اینرا هم بخوانید

تنش وخط و نشان کشیدن باندهای حکومتی در جریان بررسی اعتبارنامه‌ نمایندگان در مجلس دوازدهم

رسانه های رژیم گزارش داده اند در جریان بررسی اعتبازنامه نمایندگان مجلس حکومت، بین باندهای …