کلیات طرح تخفیف مجازات اعدام محکومین مواد مخدر تصویب شد

به گزارش ایسنا، طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس قرار داشت که پس از اظهارات مخالفان و موافقان و نمایندگانی از قوه قضائیه و همچنین سخنان نقوی حسینی سخنگوی قوه قضائیه، کلیات این طرح به رای گذاشته شد که کلیات این طرج از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر با ۱۸۲ رای موافق،‌ ۳۶ رای مخالف و ۶ رای ممتنع به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

براساس این گزارش علی لاریجانی که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در این باره اظهار کرد: در مورد این طرح بنده از نماینده قوه قضائیه هم سوال کردم، گفتند با اصل موضوع موافق هستیم اما اشکالاتی در اجزا وجود دارد که باید برطرف شود.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: برای اینکه اختلافات برطرف شود بنده به عنوان رئیس مجلس این اختیار را دارم که پس از تصویب کلیات مجددا به رای گذاشته تا جهت بررسی بیشتر در خصوص جزئیات به کمیسیون حقوقی و قضائی ارجاع شود.

بنابراین از مجموع ۲۴۸ نماینده حاضر،‌ نمایندگان با ۱۳۵ رای موافق، ۸۱ رای مخالف و ۵ رای ممتنع به بررسی دو شوری این طرح (جزییات طرح)در کمیسیون حقوقی و قضائی رای دادند.

علی لاریجانی پس از اعلام رای نمایندگان نیز تاکید کرد: از کمیسیون حقوقی و قضائی درخواست داریم که سریع تر با همکاری نمایندگانی از ستاد مبارزه با مواد مخدر،‌ قوه قضائیه و کمیسیون امنیت این موضوع را بررسی کند.

——————-

سایت مجلس:به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت کلیات طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با موادمخدر در جلسه روز یکشنبه 25 تیرماه صحن علنی مجلس به تصویب رسید اما جزئیات این طرح به دلیل مخالفت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و کارشناسان قوه قضاییه جهت بررسی مجدد به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ارجاع شد.قاچاقچیان با سوپیشینه و سرکردگان کارتل‌ها باید اعدام شوند/ اعدام خرده‌فروشان تاثیری در کاهش قاچاق ندارد

حسن نوروزیسخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: نمایندگان این کمیسیون همچنان تاکید دارند که قاچاقچیان با سوپیشینه و سرکرده موادمخدر و مجرمانی که از سلاح استفاده می کنند مشمول مجازات اعدام شوند.

در توضیح طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با موادمخدر، گفت: کلیات این طرح در جلسه امروز صحن علنی به تصویب رسید، حقوقدان‌ها مجلس عموما با این طرح موافقت کردند اما کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و قوه قضاییه مخالفت‌ خود با جزئیات این طرح را اعلام کردند؛ لذا این طرح برای بررسی کارشناسی مجددا به کمیسیون قضایی و حقوقی ارجاع شد.

نماینده مردم بهارستان و رباط‌کریم رد مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کمیسیون قضایی و حقوقی به مدت 9 ماه کار کارشناسی پیرامون طرح کاهش مجازات اعدام انجام داده، از این رو نمایندگان حقوقدان و قضات حاضر در این کمیسیون تاکید دارند که مبارزه با موادمخدر هدفمند شود.

وی افزود: اینکه هر کسی به خاطر تولید، توزیع یا حمل میزانی از  موادمخدر اعدام شود، درست نیست زیرا تاثیری در مبارزه با موادمخدر ندارد. در حقیقت قیاس کشورمان با کشورهایی چون عربستان، امریکا و چین در مبارزه با موادمخدر و قاچاقچیان موادمخدر به معناست، این کشورها قاچاقچیان اصلی موادمخدر بوده به نوعی که امریکا 12 هزار تن موادمخدر در افغانستان تولید کرده، ماریجوانا به عنوان مخدر پر مصرف مخرب در عصر حاضر نیز در همین کشورها کاشت و برداشت می‌شود.

نوروزی ادامه داد: تولیدکنندگان موادمخدر روانگردان نیز کشورهایی چون امریکا و انگلیس هستند، بنابراین همچنان تاکید داریم مجرمانی باید اعدام شود که قاچاقچی بین‌المللی بوده و با سو پیشینه باشند ضمن آنکه از سلاح گرم یا سرد برای قاچاق موادمخدر استفاده کنند و به خصوص کسی که به تشکیل باند و گروه بپردازد.

 این طرح مجدد در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با دعوت از کارشناسان و حضور مسئولانی از پلیس امنیت بررسی و تعیین تکلیف خواهد شد، به نظر می‌رسد اوزان معین برای تعیین مجازات اعدام جهت تولید، توزیع و حمل موادمخدر تغییر اساسی نداشته باشد.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: محورهایی کاهش مجازات اعدام متشکل از حاملان، قاچاقچیان بدون سو پیشینه و قاچاق بدون استفاده از سلاح همچنان مورد نظر نمایندگان خواهد بود، بنابراین به سایر مباحث کارشناسی خواهیم پرداخت.

اینرا هم بخوانید

معاون وزارت آموزش و پرورش: با معلم بلاگرها برخورد کردیم و از سیستم حذف شدند!

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به تسنیم گفته: وزارت …