تصویب قطعنامه ارتقای تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست روز ۲۱ اردیبهشت خود پیشنهاد ارتقای تشکیلات خودگردان فلسطینی به جایگاه “هم تراز با یک کشور” را تصویب کرد. اسپانیا، ایرلند و اسلوونی می‌گویند وجود چنین کشوری را به رسمیت خواهند شناخت.

در نشست روز جمعه ۱۰ مه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، پیشنهاد ارتقای تشکیلات خودگردان فلسطینی به جایگاه “هم تراز با یک کشور” تصویب شد.

این قطعنامه که با اکثریت قاطع در روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه تصویب شد به دولت ناظر فلسطینی، حق مشارکت گسترده‌ای را در جلسات مجمع عمومی اعطا می‌کند، اما در عین حال به این نهاد، حق رای نمی‌دهد. مجمع عمومی با ۱۹۳ کشور عضو همچنین در این قطعنامه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را بررسی کند.
از میان ۱۹۳ کشور در مجمع عمومی، ۱۴۳ کشور به این قطعنامه رای مثبت و ۹ کشور از جمله ایالات متحده آمریکا نیز رای منفی دادند. همچنین ۲۵ کشور از جمله آلمان به این قطعنامه رای ممتنع دادند. 

پیش از برگزاری این نشست ویژه در مجمع عمومی، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که سه کشور اسپانیا، ایرلند و اسلوونی روز اول خرداد ماه وجود کشور فلسطینی را “به رسمیت خواهند شناخت.”

این سه کشور پیش از این از آمادگی خود برای به رسمیت شناختن کشور فلسطینی خبر داده بودند. در نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر سر این پیشنهاد رای‌گیری شد که آیا تشکیلات خودگردان فلسطینی از “صلاحیت کافی” برای این که به عنوان یک کشور شناخته شود برخوردار است یا نه.

ناظران انتظار داشتند که این پیشنهاد در نشست پیش رو، با رای بالای اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب برسد.

تشکیلات خودگردان فلسطینی تا کنون عضو ناظر سازمان ملل بوده اما اینک با ارتقای جایگاه خود، از امتیازاتی نظیر سخنرانی نماینده‌اش در سازمان ملل و همچنین سخنرانی به نمایندگی از یک گروه منطقه‌ای برخوردار خواهد شد و می‌تواند در کنار کشورهای عضو این سازمان به ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ها و اصلاحات آن‌ها بپردازد.

در همین حال پیش از تصویب این قطعنامه، شبکه کان اسرائیل گزارش داد که با تلاش گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، یک بند از پیشنهاد عضویت تشکیلات خودگردان فلسطینی، از نسخه نهایی حذف شده بود.این بند به فلسطینی‌ها در نشست‌ها و سایر فوروم‌های سازمان ملل متحد “حق رای” می‌داد. دویچه وله

اینرا هم بخوانید

فریاد طلب کمک از درون زندان قزل‌حصار – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۷۴۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …