مخالفان اسد در رقه یک پایگاه هوایی را از داعش پس گرفتند

شورشیان مسلح مورد حمایت آمریکا در سوریه می‌گویند پایگاه هوایی طبقه در نزدیکی رقه را تصرف کرده‌اند.

همزمان آمریکا اطمینان داده که حملات هوایی نیروهای ائتلاف به سد رقه آسیبی وارد نکرده است.

طلال سلو، سخنگوی این گروه شورشی در سوریه، روز یکشنبه (۲۶ مارس – ششم فروردین) مدعی شد که شبه‌نظامیان این گروه کنترل پایگاه هوایی طبقه را در دست گرفته‌اند.

این خبر همزمان با پیشروی نیروهای کرد به سوی رقه منتشر شده است؛ شهری که گروه موسوم به دولت اسلامی، از آن به عنوان پایتخت خلافت خود خوانده داعش یاد می‌کند.

روز یکشنبه همچنین گزارش شده بود که داعش در مورد فروریختن سد طبقه هشدار داده است؛ هشداری که باعث وحشت ساکنان مناطق پایین دست این سد شد؛ هر چند واشنگتن می‌گوید حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف ضدداعش (به رهبری آمریکا) آسیبی به تاج و سازه اصلی سد وارد نکرده و جایی برای نگرانی وجود ندارد.

یک سخنگوی این اتئلاف روز یکشنبه به بی‌بی‌سی گفت: “سد آسیبی ندیده و ما (ائتلاف ضدداعش) به حفظ سد به عنوان سرمایه حیاتی مردم سوریه بسیار توجه داریم.”

پایگاه هوایی طبقه سه سال پیش به دست نیروهای جهادی درآمد و در همان سال (۲۰۱۴) گزارش‌هایی مبنی بر اعدام گسترده سربازان به اسارت درآمده ارتش سوریه در این منطقه مخابره شد.

سد طبقه هم که بروی رود فرات بسته شده، بزرگترین سد سوریه است که در زیر دست آن شهر طبقه، در حومه رقه واقع شده است.

صبح امروز همچنین خبر رسید که مردم وحشت زده در پی انتشار گزارش‌هایی از احتمال فروریختن سد از مناطق فرودست آن متواری شده‌اند.

اما ساعتی بعد گزارش شد شبکه‌های خبری داعش و همچنین خودروهایی که بر بالای آنها بلندگو نصب شده بود به خیابان‌های شهر رفتند تا به مردم از سلامت سد خبر دهند و مانع از متواری شدن آنها شوند.

سد طبقه، فارغ از اهمیت استراتژیک آن گمان می‌رود که یکی از نقاطی است که داعش مقر فرماندهی خود را در تاسیسات آن دایر کرده و حملات خود در سوریه و عراق را از آنجا فرماندهی می‌کند.

سازمان ملل متحد اخیرا هشدار داده بود که تخریب این سد می‌تواند به جاری شدن سیلاب‌های عظیم منجر شود.

سال گذشته هم نگرانی‌های مشابهی در مورد سد موصل عراق مخابره شد.؛ شهری که دومین پایتخت داعش بود و اکنون بخش شرقی آن و مناطق مهمی از غرب آن به کنترل نیروهای عراقی درآمده است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

تنش وخط و نشان کشیدن باندهای حکومتی در جریان بررسی اعتبارنامه‌ نمایندگان در مجلس دوازدهم

رسانه های رژیم گزارش داده اند در جریان بررسی اعتبازنامه نمایندگان مجلس حکومت، بین باندهای …