مردم کرونا را جدی بگیرند، مسئولان نه!

عادل جهان‌آرای (روزنامه‌نگار) مطلبی دارد در روزنامه همدلی با عنوان “مردم کرونا را جدی بگیرند، مسئولان نه!” وی به نکته درستی اشاره می کند. چرا که جمهوری اسلامی همواره مردم را در ارتباط به شیوع بیماری کرونا سرزنش کرده است و همه تقصیرها را گردن مردم می اندازد.
برای چند روز متوالی است که حتی آمار دولتی خبر از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در کشور و فوتی های ناشی از این بیماری مسری دارد. سخنگوی وزارت بهداشت رژیم روز ۱۴خرداد گفت استان خوزستان وضعیت “قرمز” دارد و هرمزگان، آذربایجان های شرقی و غربی، کردستان، کرمانشاه، بوشهر، سیستان و بلوچستان، قزوین و خراسان رضوی هم در وضعیت “هشدار” هستند.همچنین بنا به اخباری که به “ستاد مردمی مبارزه با کرونا” رسیده است در استانهای شمالی کشور آمار مبتلایان افزایش داشته است. پرستاران از نبود تجهیزات ویژه ضد کرونا می نالند و نسبت به بی توجهی دولت نگران و معترض هستند. در برخی مناطق حتی از موج دوم و سوم کرونا حرف زده می شود در حالیکه دولت بی شرمانه از غلبه بر بحران کرونا حرف می زند.
سئوال این است که چه کسی مسئول این وضع است؟ به خاطر بیاورید که این حکومت از همان اوایل پاندمی کرونا در ایران که خودش با اهمال و بی توجهی در شیوع آن نقش داشت، بدنبال آن بود که وضعیت را بلافاصله عادی کند. روحانی در آخرین ماه سال گذشته در حالی که کرونا در اوج بود گفت “از روز شنبه-۱۰اسفند ۹۸- همه روال‌ها در کشور عادی ‌خواهد شد”. او همچنین گفت “عده ای تصمیم دارند که اقتصاد مملکت را فلج کنند”. حالا همحکومت پیرو همان سیاست ضد انسانی و جنایتکارانه سعی می کنداوضاع را عادی جلوه دهد. دروغ پشت دروغ می گویند که مردم را به کار بکشانند و اقتصاد ورشکسته خود را با گرفتن سلامتی و جان مردم دوباره زنده کنند. اما علاوه بر راه اندازی کسب و کار و بسیاری از فعالیت های غیر ضروری اقتصادی، مساجد و اماکن مذهبی را یکی پس از دیگری باز می کنند و مجوز برای برگزاری مراسم و مناسک مذهبی صادر می کنند.در این شرایط کرونایی شرم نمی کنند که بازار کساد مذهبشان را جان تازه ای دهند تا از آن بعنوان ابزاری در جهتتحمیق و مهار مردم استفاده کنند. علاوه بر این باید اشاره کنیم که در طول همین مدت که گفتند اوضاع عادی و “سفید” شده بخشی از پرستاران را اخراج کردند و حقوق های آنها را نپرداختند. در برخی کشورها پرستاران اضافه حقوق می گیرند ولی در ایران هم حقوقشان پرداخت نمی شود و هم اخراج می شوند. و جالب است که روحانی مزورانه از”همکاری دولت و مردم برای جهش تولید” حرف می زند.
کرونا در ایران جدی است. حکومت با عادی جلوه دادن اوضاع دارد همان کاری را می کند که در ابتدای شیوع این بیماری مسری در ایران کرد. دروغگویی، بی توجهی،عدم انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری، توسل به دعا و خرافه، کم اهمیت شمردن خطرات بیماری و … حالا نیز دارند با شانه خالی کردن از مسئولیت خود در قبال تامین معاش و هزینه زندگی مردم آنها را به سرکارهای خود و به قتلگاه کرونا می فرستند.قراراست دوباره بسیاری از چیزها از ۱۷ خرداد عادی شود و به خیال مسئولین حکومتی “انگار کرونا زیاد مایل نیست در این کشور بماند”. جمهوری اسلامی و کرونا دست در دست هم قصد کشتار مردم را دارند چرا که نمی خواهند برای زندگی مردم چه در مبارزه با این بیماری و چه در تامین معاش آنها هزینه ای را صرف کنند. راه حل ساده تر برای آنها این است که اقتصاد به قیمت کشتن مردم فقط راه بیفتد. همان موقع نیز که اقتصاد جمهوری اسلامی بدون کرونا در حال “چرخش” بود برای اکثریت مردمانی که چرخ این اقتصاد را به گردش در می آورند چیزی جز فقر و نداری نصیبی نداشت و حالا هم که این اقتصاد در اثر کرونا بیش از گذشته از کار افتاده است همین مردم باید تاوانش را بپردازند.
ما خواهان تامین معاش مردم و بویژه افراد فاقد درآمد و یا بی درآمد و همه کسانی هستیم که به دلیل شیوع این بیماری منبع درآمد خود را از دست داده اند. کار در مراکز تولیدی ( بجز بخش های ضروری) باید متوقف شود و همه کارکنان از مرخصی با حقوق برخوردار شوند. دولت موظف است با تخصیص بودجه لازم به همه واحد های تولید امکان تامین حقوق کارکنان این واحدها را که مجبور به قرنطینه هستند بدون هیچ اما و اگری فراهم کند. در مراکز و موسساتی که امکان دورکاری هست باید ملزومات لازم از سوی کارفرما برای کار از خانه فراهم شود. برای جلوگیری از گسترش کرونا باید تستهای وسیعی بر روی مردم انجام گیرد. بهداشت و درمان باید تماما رایگان باشد. این بخصوص در شرایطی که مردم با یک بیماری مسری دست و پنجه نرم می کنند و بسیاری توانایی پرداخت هزینه های درمانی را ندارند بسیار مهم است که بلافاصله باید به مورد اجرا گذاشته شود. یک خواست دیگر این است که مردم در این شرایط سخت از پرداخت هزینه های آب و برق و گاز معاف شوند. پرستاران و کادر درمانی نه فقط نباید اخراج شوند بلکه با افزایش حقوقها و مجهز کردن آنها به تجهیزات لازم ضد کرونایی به انجام وظایف خطیر خود ترغیب شوند.
مردم، اجازه ندهید که جمهوری اسلامی با جان و سلامتی شما بازی کند . با این خواستها به میدان بیایید و صفوف اعتراضی خود را سازمان دهید تا از بروز فاجعه بزرگ دیگری در کشور جلوگیری کنیم.

اینرا هم بخوانید

به یاد فرامرز اصلانی– حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۶۸۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …