مروری کوتاه بر تلاشهای بیوقفه

انترناسیونال ۷۱۳:

 

انترناسیونال: هفته قبل گزارش کوتاهی از فعالیت هایتان در چند روز گذشته منتشر کرده اید. در این گزارش ازیک کنفرانس مطبوعاتی در روز ۱۶ مه صحبت شده که در آن درباره مشکلات پناهندگی و همکاری دولت آلمان با سازمانهای اسلامی در این زمینه صحبت کردید. این کنفرانس مطبوعاتی از طرف چه نهادی برگزار شد و چه کسانی در آن شرکت داشتند؟

مینا احدی: این کنفرانس اساسا بدلیل بررسی موقعیت زنان فراری از کشورهای اسلام زده و بویژه در مورد دینا علی السلومی بود که از عربستان سعودی فرار کرد و سپس در فرودگاه فیلیپین او را با خشونت به خانواده اش تحویل داده و پس فرستادند. اول کمی در این مورد توضیح میدهم. دینا از خانواده و کشور عربستان فرار کرده بود، و در مسیر راه در فیلیپین هم خانواده و هم سفارت عربستان از مسئولین فرودگاه درخواست کردند که دینا را دستگیر و روانه عربستان کنند. دینا در یک فرصتی از تلفن همراه یک زن کانادایی که در هواپیما بود پیامی به دنیا فرستاد و درخواست کمک کرد. ما از قبل با دینا در تماس بودیم و همه تلاشهای ما از جمله تماس با فرودگاه و سفارت فیلیپین و تایوان و غیره بی تاثیر ماند و دینا را در فرودگاه با دست بسته تحویل دایی اش دادند که به فیلیپین پرواز کرد و و او را برد. در عربستان به این رفتار بیشرمانه و غیر مسئولانه دولت فیلیپین اعتراض شد و زنان در فرودگاه جده تجمع کرده و خواهان بازپس فرستادن دینا به یک کشور امن شدند در هر حال دینا اکنون در عربستان است و ما نگران جان و امنیت او هستیم. کنفرانس مطبوعاتی اساسا با این موضوع و همچنین موقعیت زنان پناهنده و همه پناهندگان و نقش سازمانهای اسلامی در هایم های پناهندگی و بحث حجاب و تحمیل حجاب به کودکان و … بود. ما در ابتدا با حضور ١٢ نفر از فعالین سرشناس مدافع حقوق پناهندگی و منتقدین اسلام سیاسی، از جمله زنانی از کردستان ترکیه و عراق، اریتره و بوسنی و الجزایر و ایران و آلمان و یک مرد از عربستان سعودی ، یک نشست درونی داشتیم که در آن خواستهای خودمان را فرموله کردیم و سپس خبرنگاران از ساعت ١٦.٣٠ آمدند و با آنها گفتگو کردیم.

انترناسیونال:در این کنفرانس شما و سایر شرکت کنندگان درباره چه مسایلی صحبت کردید؟

مینا احدی:در کنفرانس مطبوعاتی ما نمایندگان شبکه های مهم خبری حضور داشتند. در ابتدا من به حاضرین خوشامد گفتم و موضوع کنفرانس را معرفی کردم. گفتم ما زنان از کشورهای اسلام زده که به پناهندگان کمک میکنیم خواهان جدایی کامل مذهب از پروسه پناهندگی هستیم. در آلمان کلیسا و همچنین مساجد بسیار در این پروسه دخالت میکنند. ما خواهان امنیت برای زنان و دقت به این امر در هایم های پناهندگی و در کل جامعه هستیم. در بسیاری از هایم ها فضای عمومی دست اسلامیها و متعصبین مذهبی افتاده و بعضا زنان تحت فشار قرار میگیرند حجاب را رعایت کنند.

ما خواهان ممنوعیت حجاب کودکان و همچنین حجاب در محیط های کاری در آلمان هستیم وسپس کل خواستهای ما از طرف ربکها شنایدر برای خبرنگاران خوانده شد و سپس به سوالات پاسخ دادیم.

در این کنفرانس زانا رمضانی زن سرشناس منتقد اسلام که اخیرا هم کتابی نوشته که بسیار مورد توجه قرار گرفته صحبت کرد و همچنین یک زن فیلمساز از کردستان ترکیه و زنی از اریتره که به او تجاوز کرده بودند و زنان دیگری از الجزایر و  ورود الظهیر که یک زن بازمانده از یک قتل ناموسی است سخنرانی کرد…

انترناسیونال: در گزارش شما، به کنفرانس مطبوعاتی دیگری اشاره شده که از طرف بخش عربی دویچه وله ـ رادیوی رسمی دولتی آلمان ـ در یک مسجد برگزار شده بود و شما به آن دعوت داشتید. دلیل امتناع شما از شرکت در این کنفرانس چه بود؟

مینا احدی:ما به کار برخی رسانه ها انتقاد کردیم که اسلام دوست هستند و کار فعالین منتقد جنبش اسلامی و یا زنان سرکش و منتقد حجاب و غیره را منعکس نمیکنند بعضا این رسانه ها به یک بلندگوی تبلیغاتی اسلامیها تبدیل شده اند از جمله و آخرین مورد در مورد دوویچه وله عربی بود که مسئولیناینبخشازنهاداکسمسلمدعوتکردندکهدریککنفرانسدرتلویزیونشرکتکنندوسپسشنیدیمکهاینکنفرانسدرمسجدبرپامیشودومابهاینامراعتراضکردیمودوویچهولهعربیکوتاهنیامدکهکنفرانسرادرمسجدبرگزارنکند، و اعلام کرد که به بینندگان خواهد گفت از ما دعوت کرده و ما بدلیل اینکه این کنفرانس در مسجد است از شرکت امتناع کرده ایم. نکته ما اینست چرا کنفرانس در مسجد و بویژه دعوت از کسانی که از دست اسلامیها و مسجد فرار کرده و خاطرات تلخی دارند که به مسجد رفته و آنجا با اسلامیها جدل کنند، یک رفتار ناشایست از سوی این رسانه است. هیچ عضو عرب زبان اکس مسلم حاضر نبود به مسجد رفته و در آنجا دبات کند اینرا به مسئولین این رسانه گفتیم.

 

انترناسیونال: روز ۱۷ مه شما مصاحبه ای با دو رسانه بزرگ آلمان مصاحبه داشتید در این مصاحبه ها چه مسائلی مطرح شد؟

مینا احدی:در این مصاحبه ها اساسا در مورد ده سال فعالیت نهاد اکس مسلم و خواستهای ما و پیشرفت کار ما با من مصاحبه کردند. نهاد اکس مسلم در سال ٢٠٠٧ درست شد و اکنون ده سال است که ما فعالیت میکنیم. نهادی که به سیاست همکاری و مماشات دولت آلمان با سازمانهای اسلامی معترض است. نهادی که از مدرنیته و جدایی کامل مذهب از دولت و آموزش و پرورش دفاع میکند نهادی که خواهان ممنوعیت حجاب در مدارس و محیط های کار است و خواهان ممنوعیت برقع در همه جا است. نهاد اکس مسلم در تمام مباحثات مهم درمورد جنبش اسلامی تروریسم اسلامی و حقوق زنان و لائیسیسته در آلمان در صف اول ایستاده و اکنون در بسیاری از کشورهای جهان هم اکس مسلم درست شده که آخرین نمونه آن اکس مسلم برای عربستان سعودی بود که فعالین آن در امریکا این نهاد را تاسیس کردند. در این موارد با من گفتگوکردند و ارزیابی خودم از نکات مثبت و منفی این حرکت.

انترناسیونال:در همین روز شما به پارلمان برای شرکت در مصاحبه ای درباره حقوق بشر در آلمان دعوت شدید. در این مباحثه چه گذشت؟

مینا احدی:بله در برلین به دعوت فراکسیون س/د/او و س/اس/او دو حزب خواهر در آلمان که آنجلا مرکل به آن تعلق دارد دعوت شده بودم در پارلمان در بحثی حضور داشته باشم در مورد حقوق بشر در آلمان که این مبحث مفصلی است. طبعا یک بحث مهم در مورد پناهندگان و بررسی رعایت حقوق آنها در آلمان بود که در این مورد ما دعوت شده بودیم.

 

انترناسیونال:روز ۱۸ مه با روزنامه برزیلی گلوبوس مصاحبه داشتید. خبرنگار این روزنامه به چه نکاتی در مورد ایران علاقه نشان داد؟

مینا احدی: در مورد انتخابات در ایران چگونه است و نقش روحانی و به قول آنها جناح اصلاح طلب حکومت و اختلافات اینها با جناح محافظه کار و اینکه آیا با بودن روحانی اوضاع در ایران بهتر و یا بدتر شده است. یک سوال این بود آیا وضع اقتصادی مردم با برجام بهتر شده است یا نه و در پایان در مورد سکینه محمدی آشتیانی و اینکه آیا او از زندان آزاد شده است یا نه.

انترناسیونال:در دیداری که در این روز با اعضای شبکه زنان سرکش داشتید، چه صحبتهایی شد و برای برنامه های آتی این نهاد چه تدارک دیده شده است؟

مینا احدی: ما در آلمان کم کم داریم یک شبکه از فعالین بسیار فعال و سرشناس درست میکنیم که در طول سالیان سال همدیگر را می شناسیم و کارها و سیاستهای ما بعنوان اکس مسلم و کارهای مرا دیده اند و اکنون به نوعی با اعتماد کامل در صدد انجام پروژه های مشترک هستیم. ما میخواهیم در آلمان حجاب کودکان را ممنوع کنیم. حجاب در محیط کار را ممنوع کنیم و برقع در همه جا ممنوع شود. ما میخواهیم در مدارس مذهب تدریس نشود و خواهان دفاع از فرهنگ مدرن و پیشرو هستیم و بر این اساس  در نظر داریم در آلمان کنفرانس، کمپین و کارهای متعددی را در دستور بگذاریم و منشا تغییرات در این جامعه بشویم.

انترناسیونال:روز ۱۹ مه در کنفرانس بزرگترین سازمان زنان آلمان تره ده فام و پانل مباحثه آن شرکت داشتید. موضوع صحبتهای شما در این کنفرانس چه بود؟

مینا احدی: این کنفرانس که با حضور ٢٠٠ نفر برگزار شد مهم بود چرا که بزرگترین سازمان زنان در آلمان آنرا سازمان داده بود و سخنرانان مهمی دعوت کرده بودند. در این کنفرانس در مورد مردسالاری و سنتهای عقب مانده بحث بود و سوال این بود در مقابل این فرهنگ و بویژه فرهنگ اسلامی چه باید کرد. چهار زن سخنران از کشورهای اسلام زده دعوت شده بودند . از ترکیه و ایران و بوسنی و تونس. ما البته هر کدام فعال عرصه های مختلف بودیم و هر یک با کوله باری از تجربه میگفتیم مسئله چیست و چه باید کرد. من طبعا گفتم که صورت مسئله فقط جنبش اسلامی و مذهب اسلام نیست بلکه دولت آلمان احزاب متعدد و مالتی کالترالیستها و پست مدرنیستها جزیی از صورت مسئله هستند. بعدا در مورد ممنوعت حجاب و خنثی بودن محیط کار و ندادن پول به مساجد و سازمانهای اسلامی حرف زدم و این درخواستها و این نوع نقد به دولت با استقبال فراوانی در جمع روبرو میشد.

انترناسیونال: مخالفان بحث های شما در جلسات این چهار روز چه میگفتند و چه سازمانها و نهادهایی را نمایندگی می کردند؟

مینا احدی: مخالفین اساسا کسانی بودند که معتقد هستند میتوان اسلام را رفرمیزه کرد و از طریق مثلا ساختن مساجد زنانه و یا فمیسنیستی و گسترش دادن این نوع مساجد که در آن زنان بدون حجاب میتوانند بروند و آخوند باشند، میگفتند میتوان معضل را پاسخ داد و درخواست کمک مالی دولت به این نوع پروژه ها بودند. یا کسانی که کماکان فکر میکنند حجاب و قتل ناموسی و … فرهنگ یک عده از مردم است و ایران کشوری اسلامی است و .. کسانی که جنبش اسلامی را نمی بینند و … البته باید اذعان کنم که تجارب و همچنین کارهای ما تاثیر داشته و اکنون تعداد بسیار بیشتری منتقد اسلام سیاسی هستند و تعداد بسیار بیشتری خواهان سیاست درست در این مورد هستند.

اینرا هم بخوانید

دهان شماها را باید گل گرفت! و این امر زنان است!

حسین نژاد استاندار خراسان شمالی: «به این زنها رو بدهید کل کشور را تصرف میکنند.» …