مرکز آمار:۴٠ میلیون نیروی فعّال هیچ مشارکتی در اقتصاد ندارند

کاوه کیانیمعاون طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار حکومت به تسنیم گفته است:۴٠ میلیون نیروی فعّال ایران هیچ مشارکتی در اقتصاد ندارند

ویبا اعلام این آمار افزود: از مجموع جمعیت 10 تا 67 ساله کشور که حدود 67 میلیون نفرند، حدود 40 میلیون نفر غیرفعال اقتصادی هستند و به هر دلیل وارد بازار کار نمی‌شوند، اما از 27 میلیون جمعیت فعال که مشارکت اقتصادی در کشور دارند بخشی بیکارند و بخشی شاغل که از این میزان طبق استاندارد جهانی حدود 24 میلیون نفر شاغل‌اند و حدود 3 میلیون و 200 هزار نفر هم بیکارند.

وی میزان بیکاری در سال 97 را حدود 12 درصد اعلام کرد که نسبت به سال 96 یک‌دهم درصد رشد داشته است. از مجموع نیروی کار فعال کشور، 80 درصد مرد و 20 درصد زن هستند و با این حساب میزان بیکاری مردان 10.14 درصد و زنان حدود 18.9 درصد است.

طبق آمار میزان اشتغال در سال 97 نسبت به 96 خیلی تغییر نکرده است هرچند به‌علت تحریم‌های ظالمانه رشد اقتصادی در سال 97 کمتر شده است.

انتقاد از مرکز آمار زیاد می‌شود، برخی از منتقدان پژوهشگر و اقتصاددان هستند که اینها یا از توضیحات ما قانع می‌شوند و یا ما از راهنمایی‌های آنها استفاده می‌کنیم، عده‌ای هم مسئولان هستند که در این موارد ما خودمان را موظف می‌دانیم روشن‌تر و بهتر و کامل‌تر درباره آمارهایمان و دلایل آن توضیح دهیم.

تاکنون هیچ مسئولی بر مرکز آمار هیچ فشاری وارد نکرده است که مثلاً عددی چرا منتشر شده یا باید تغییر کند یا چیز دیگری، به هیچ وجه چنین اتفاقی نیفتاده است.

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …