مرکز پژوهش‌های مجلس: بیش از «۵۹ میلیارد دلار» سرمایه طی دو سال از ایران خارج شده است

خبر آنلاین:مرکز پژوهش‌های مجلس: بیش از «۵۹ میلیارد دلار» سرمایه طی دو سال از ایران خارج شده است

مرکز پژوهش‌های مجلس  در گزارش‌هایی از خروج بیش از ۵۹ میلیارد دلار «سرمایه» از ایران طی دو سال گذشته خبر داد و پیش‌بینی کرد که خروج سرمایه از کشور در سال ۹۷، به دلیل خروج آمریکا از برجام افزایش یابد.در روز دوشنبه هفتم خرداد، این مرکز همچنین اعلام کرد که رقم ۵۹ میلیارد دلار خروج سرمایه از کشور در مقایسه با گردش مالی اقتصاد ایران «رقم قابل توجهی» است.

بر اساس این گزارش، طی سال گذشته ۳۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار «سرمایه» از ایران خارج شده که برابر با ۸۳ درصد درآمد ایران از محل صادرات غیر نفتی در این سال است.

به گفته این مرکز، در سال ۹۵ نیز ۲۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار «سرمایه» از ایران خارج شده است.

«غيرقابل پيش‌بينی بودن وضعيت سياسی و اقتصادی» ، «خلاءهای موجود در سياست عمومی كشور برای حمایت از سرمایه» ، «دشوار بودن فعاليت اقتصادی»، «ریسك بالای سرمایه‌گذاری» و «تمایل به زندگی در خارج از كشور» از مهم‌ترین دلایل خروج سرمایه از ایران از نظر این مرکز است.

بر اساس این گزارش، خروج سرمایه از کشور با هدف خرید دارایی در خارج كشور از جمله خرید مسكن و سرمایه‌گذاری در بانک و بورس کشورهای خارجی انجام می‌شود.این مرکز در گزارش دیگری درباره وضعیت بازار ارز ایران اعلام کرد که در پی خروج سرمایه از کشور طی دو سال گذشته، ذخایر ارزی کشور ۱۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

 

 

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …