رسانه های روسی، رئیس واگنر به بلاروس میرود. نیروهای واگنر از اتهام خیانت مصون خواهد ماند

*بی بی سی:رسانه‌های روسی می‌گویند پریگوژین به بلاروس خواهد رفت و نیروهای واگنر از اتهام خیانت مصون خواهد ماند.رسانه‌های دولتی روسیه می‌گویند با پایان پیشروی گروه واگنر به سوی مسکو و توافق میان رهبر آنها با الکساندر لوکاشنکو، اکنون یوگنی پریگوژین راهی بلاروس خواهد شد و نیروهای واگنر که روز گذشته از سوی کرملین به خیانت و سرکشی متهم شده بودند، مصون خواهند ماند.

*رسانه‌های روسی می‌گویند جنگجویان واگنر شروع به ترک روستوف-نا-دونو کرده‌اند

خبرگزاری دولتی تاس روسیه می‌گوید نیروهای واگنر عقب نشینی و ترک شهر روستوف-نا-دونو را آغاز کرده‌اند.

در گزارش خبرگزاری تاس آمده چهار خودرو نظامی واگنر شهر روستوف-نا-دونو را ترک کرده‌اند اما تانک‌ها و تجهیزات سنگین گروه واگنر همچنان در سطح شهر وجود دارند.

شهر روستوف-نا-دونو در جنوب روسیه طی ۲۴ ساعت گذشته مرکز استقرار نیروهای واگنر و عصیان آنها علیه ارتش روسیه بوده است.

جنگجویان واگنر بامداد امروز – شنبه ۲۴ ژوئن – وارد شهر روستوف-نا-دونو شدند و آن طور که تصاویر نشان می‌داد مقابل ساختمان‌های نظامی که مقر فرماندهی جنگ در اوکراین خوانده شده، حکایت داشت.

***********

*رادیو فردا:پریگوژین دستور توقف پیشروی نیروهای خود به سمت مسکو را تأیید کرد

یوگنی پریگوژین، فرمانده نیروهای «واگنر»، شامگاه شنبه اعلام کرد که پیشروی نیروهای تحت فرمان خود به سوی مسکو را «متوقف کرده است».

او در یک پیام صوتی اظهار داشت که «برای جلوگیری از خونریزی در روسیه» این تصمیم را گرفته است. رئیس گروه شبه نظامی واگنر، اما در این پیام به مذاکرۀ با رهبر بلاروس اشاره نکرده است.

پیشتر، دفتر ریاست‌جمهوری بلاروس اعلام کرده بود که یوگنی پریگوژین، پیشنهاد «توقف حرکت افراد خود در خاک روسیه» و همچنین «برداشتن گام‌های بیشتر در راستای تنش‌زدایی» را «پذیرفته است».

خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیه دفتر الکساندر لوکاشنکو، افزود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در تماس تلفنی بامداد شنبه با آقای لوکاشنکو موافقت کرده بود که رئیس‌جمهور بلاروس با یوگنی پریگوژین وارد مذاکره شود.

براساس بیانیه دفتر آقای لوکاشنکو، مذاکرات میان وی با فرمانده «واگنر» در طول روز شنبه در جریان بود و طرفین در این باره اتفاق نظر داشتند که «خون و خونریزی در خاک روسیه امری «غیرقابل قبول است». کرملین هنوز در این باره اظهار نظر نکرده است.

الکساندر لوکاشنکو از آغاز جنگ روسیه در اوکراین در کنار ولادیمیر پوتین و کرملین ایستاده و کشورش نیز براساس توافقی که در مسکو امضا شد، به انبار زرادخانه بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه تبدیل شده است.

نقل و انتقال محموله‌های اولیه از این نوع سلاح از هفته گذشته از خاک روسیه به سوی بلاروس آغاز شده و قرار است تا چند ماه دیگر تکمیل شود.

رادیو فردا:گزارش‌ها حاکی از تیراندازی ارتش روسیه به مزدوران نظامی واگنر در مسیر پیشروی این نیروها در بزرگراه منتهی به مسکو است.

یکی از خبرنگاران رویترز که در محل درگیری حاضر است روز شنبه گزارش داد که بالگردهای ارتش روسیه به روی ستونی از نیروهای مسلح واگنر آتش گشودند.

این اقدام درست چند ساعت پس از آن صورت گرفت که یوگنی پریگوژین اعلام کرد نیروهای تحت فرمان او، بخش‌هایی از شهر روستوف در جنوب روسیه از جمله یک مرکز لجستیکی نظامی را تصرف کرده‌اند.

روستوف دومین منطقه بزرگ تولید غلات در روسیه و پایگاه بنادر رودخانه دُن است که کشتی‌های صادرکننده غلات را به دریای آزوف متصل می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها، ستون مسلح واگنر پس از عبور از شهر ورونژ، در ۶۰۰ کیلومتری شمال روستوف، هدف حمله نیروهای روسیه قرار گرفت.

*مزدوران نظامی واگنر به ۳۶۰ کیلومتری مسکو رسیدند

فرماندار استان لیپِتسک روز شنبه اعلام کرد که مزدوران نظامی واگنر وارد این منطقه شده‌اند.

منطقه لیپتسک حدوداً در ۳۶۰ کیلومتری جنوب مسکو قرار دارد و در مقایسه با روستوف، بسیار نزدیک‌تر به پایتخت روسیه است.

ایگور آرتامونوف، فرماندار لیپتسک، در پیام‌رسان تلگرام اعلام کرد که به‌رغم ورود مزدوران واگنر به این منطقه، «وضعیت تحت کنترل است» و «اقدامات ضروری» برای حصول اطمینان از امنیت جمعیت منطقه اتخاذ شده است.او جزییات بیشتری دربارۀ حضور گروه واگنر در لیپتسک ارائه نکرد.

*رادیو آمریکا ،شبه‌نظامیان مزدور روسی واگنر وارد شهر روستوف شدند

یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه شبه‌نظامی مزدور روسی واگنر، روز شنبه گفت کاروانی مسلح از مزدورانش را به قصد سرنگونی رهبری نظامی روسیه عازم مسکو کرده است.

این در حالی است که مزدوران واگنر می گویند شهر روستوف را در کنترل خود دارند. این شهر که در نزدیکی مرز اوکراین قرار دارد یکی از مراکز مهم لجستیکی ارتش روسیه محسوب می‌شود.

او هشدار داد: «کسانی که جوانان ما را نابود می‌کنند، زندگی ده‌ها هزار سرباز روسی را نابود می‌کنند، مجازات خواهند شد. پیشنهاد می‌کنم کسی مقاومت نکند.»

پریگوژین افزود: «۲۵ هزار نفر هستیم و می‌خواهیم دریابیم چرا هرج و مرج در کشور اتفاق می‌افتد.»

او در ادامه هشداریش گفت گروه واگنر آماده است «تا آخر راه» علیه مقامات ارشد ارتش پیش برود و هرکسی را که در راه آنها بایستد، نابود کند.

فرمانده مزدوران واگنر گفت اقدامات او کودتای نظامی نیست.

پریگوژین گفت: «رئیس جمهوری اشتباه عمیقی می‌کند وقتی از خیانت سخن می‌گوید. ما میهن‌پرستان سرزمین مادری‌مان هستیم، برای آن جنگیدیم و می‌جنگیم.»

او افزود: «نمی‌خواهیم کشور به حیات در فساد، فریب، و بوروکراسی ادامه دهد.»

در اولین واکنش ولادیمیر پوتین به ناآرامی‌های روسیه که از روز جمعه با پیشروی نیروهای مزدور واگنر به شهر روستوف اوج گرفت، رئیس جمهوری روسیه بدون نام بردن از «یوگنی پریگوژین»، فرمانده نیروهای واگنر، او را به «خیانت» متهم کرد و «شورش» این گروه را «تهدید کشنده» برای دولت دانست.

مقامات محلی روسیه ضمن تایید وجود کاروانی از نظامیان در بزرگراه اصلی که بخش جنوبی روسیه هم‌مرز با اوکراین را به مسکو وصل می‌کند، به ساکنان محلی هشدار داده‌اند از آن دوری کنند.

ساعاتی پیشتر، مقامات روسیه‌ای پریگوژین را به راه‌اندازی یک شورش مسلحانه متهم کرده و وعده داده بودند او را مجازات کنند.

در همین ارتباط، سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرد یک پرونده جنایی علیه پریگوژین به دلیل شورش مسلحانه باز کرده است. مجازات این جرم تا ۲۰ سال زندان است.

این بزرگ‌ترین بحران داخلی روسیه از زمان آغاز لشکرکشی پوتین به اوکراین است.

پریگوژین که مزدورانش نقشی کلیدی در تصرف ماه گذشته شهر باخموت ایفا کردند، ماه‌ها است آشکارا سرگی شویگو، وزیر دفاع، و والری گراسیموف، ژنرال ارشد روسیه، را به بی‌کفایتی و جلوگیری از دستیابی مزدوران واگنر به مهمات در نبردهای این گروه در اوکراین متهم می‌کند.

وزارت دفاع روسیه در پاسخ به اتهامات پریگوژین، آنها را نادرست و «یک تحریک اطلاعاتی» خواند.

او روز جمعه هم در اظهارنظری کم‌سابقه گفته بود استدلال پوتین برای تهاجم به اوکراین مبتنی بر دروغ‌های سرهم‌بندی‌شده توسط مقامات ارشد ارتش بوده است.

اخبار قبل از ظهر از اینجا

https://rowzane.com/2023/06/24/278832/

اینرا هم بخوانید

روایت ایلنا از اخراج١٠٠ کارگر پالایشگاه پارس جنوبی

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران پالایشگاه‌های گاز استان بوشهر گفت: چند روز پیش …