انتقاد بارزانی از عدم حمایت بین‌المللی از همه‌پرسی اقلیم کردستان

رادیو فردا:مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، روز یکشنبه در سخنانی طرف‌های خارجی از جمله ایالات متحده را به دلیل عدم حمایت از این اقلیم در همه‌پرسی استقلال مورد سرزنش قرار داد.

آقای بارزانی در این سخنان که نخستین سخنرانی تلویزیونی او پس از پذیرش کناره‌گیری‌اش از سوی مجلس اقلیم کردستان عراق بود، تأکید کرد که «سه میلیون رأی برای استقلال کردستان، تاریخی را رقم زده که قابل زدودن نیست».

او در عین حال تأکید کرد که در این مسیر «هیچکس مگر کوهستان‌های کردستان در کنار ما نبود».

آقای بارزانی در ادامه گفت که تانک‌هایی که قرار بود برای نبرد با گروه حکومت اسلامی، داعش، به کار رود، علیه کردها استفاده شد، و در این زمینه از آمریکا به دلیل اجازه استفاده از این تانک‌ها به نیروهای عراقی انتقاد کرد.

رئیس اقلیم کردستان عراق همچنین مدعی شد که سلاح‌های آمریکایی توسط شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران هم علیه کردها به کار گرفته شده است.

در سخنان آقای بارزانی تأکید شده که «بدون کمک پیش‌مرگه‌ها، نیروهای عراقی نمی‌توانستند موصل را به تنهایی از دست داعش آزاد کنند».

او پس از آن گلایه کرده که «چرا آمریکا باید کردستان را تنبیه کند؟».

بر اساس گزارش رویترز در زمان ایراد این سخنان هم پرچم اقلیم کردستان و هم پرچم عراق در پس زمینه آقای بارزانی به چشم می‌خورد.

مسعود بارزانی از سال ۲۰۰۵ ریاست اقلیم خودگردان کردستان عراق را به عهده داشته است و دوره ریاست او در پایان اکتبر امسال، دو روز دیگر، به پایان می‌رسد.

آقای بارزانی روز شنبه در نامه‌ای به مجلس اقلیم کردستان خبر داده بود که تمایلی به تمدید ریاستش بر اقلیم کردستان ندارد و از روز چهارشنبه اول نوامبر از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.

او همچنین خواسته بود که مجلس اقلیم کردستان تهمیدات لازم را برای پر کردن خلأ قدرت در نظر بگیرد.

پارلمان اقلیم کردستان روز یکشنبه موضوع تقسیم اختیارات پس از کناره‌گیری آقای بارزانی را به بحث گذاشت، اما آن طور که خبرگزاری‌ها گزارش کردند شماری از معترضان به کناره‌گیری آقای بارزانی روز یکشنبه به سمت پارلمان هجوم بردند.

رویترز در این زمینه به نقل از شاهدان عینی نوشت معترضانی که خود را پیش‌مرگه خوانده‌اند تلاش کردند تا به درون ساختمان پارلمان راه یابند و در حوالی پارلمان صدای شلیک گلوله نیز به گوش رسیده است.

آسوشیتدپرس هم از درگیری در مقابل پارلمان اربیل، پس از سخنرانی تلویزیونی آقای بارزانی خبر داده است.

علاوه بر این تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که یکشنبه‌شب تجمعاتی در حمایت از مسعود بارزانی در شهرهای مختلف اقلیم کردستان برپا شده است.

در سخنان تلویزیونی آقای بارزانی، گروه‌های رقیب کرد نیز به خیانت علیه اقلیم کردستان متهم شده‌اند آنجا که آقای بارزانی گفته است کسانی که کرکوک را بدون مقاومت تسلیم نیروهای عراقی کردند، مرتکب «خیانتی بزرگ» شده‌اند.

آن طور که آسوشیتدپرس به نقل از دستیار ارشد مسعود بارزانی نوشته است، کنار رفتن از ریاست اقلیم کردستان به معنی پایان عمر سیاسی او نیست و «او با رهبری شورای عالی سیاسی، در سیاست باقی خواهد ماند».

———

بی بی سی:مسعود بارزانی:” هیچ‌ کس پشت کردها نایستاد”.مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق در نطقی تلویزیونی با انتقاد از دولت مرکزی عراق گفت پس از همه‌پرسی استقلال کردستان هیچ‌کس از کردها حمایت نکرد.

پس از اینکه پارلمان اقلیم کردستان تصمیم آقای بارزانی را برای عدم تمدید دوره ریاستش پذیرفت، او در نطقی که از تلویزیون پخش شد، تاکید کرد که تحت هیچ شرایطی حاضر نیست دوره ریاست خود را تمدید کند.

او همچنین بدون نام بردن از هیچ گروهی نیروهای سیاسی رقیب در کردستان را به “خیانت” متهم کرد و گفت آنها بدون هیچ مقاومتی کنترل شهر نفت‌خیز کرکوک را به نیروهای دولت مرکزی واگذار کردند.

در همین حال گزارش شده فرماندهان نظامی عراق و کردستان بر سر استقرار نیروهای دولت مرکزی در برخی از پست‌های مرزی توافق کرده‌اند، جایی که خط لوله نفت به جیحان از آن عبور می‌کند.

پارلمان کردستان امروز، یکشنبه ۲۹ اکتبر، پس از چند ساعت بحث پرتشنج و غیرعلنی، نامه کناره‌گیری مسعود بارزانی را تصویب کرد.

به عقیده سباستین آشر سردبیر امور جهان عرب بی بی سی، استعفای آقای بارزانی می‌تواند به عنوان پایان رویای طرفداران استقلال کردستان تلقی شود.

‘بهانه‌ای برای حمله به اقلیم کردستان’

مسعود بارزانی، سیاستمدار کهنه‌کار کرد، همچنین دولت مرکزی عراق را متهم کرد که دیگر به حقوق مردم کرد اعتقاد ندارد و از همه‌پرسی استقلال به عنوان بهانه‌ای برای حمله به اقلیم کردستان استفاده کرده است.

آقای بارزانی تاکید کرد که نتیجه‌همه‌پرسی استقلال کردستان هرگز پاک نخواهد شد و گفت که دولت او او سعی کرد تا از خونریزی جلوگیری کند چرا که نیروهای عراقی و حشدالشعبی با سلاح‌های آمریکایی در حال پیشروی بودند.

کمی پیش از سخنرانی آقای بارزانی گروهی افراد خشمگین وارد پارلمان عراق شدند و به کسانی که به نظر آنها بر ضد مسعود بارزانی هستند، حمله کردند.

در همه‌پرسی ماه گذشته بیش از ۹۰ درصد رای‌دهندگان به استقلال اقلیم کردستان از عراق رای دادند، اما دولت مرکزی بغداد که از ابتدا بشدت با برگزاری این رفراندوم مخالف بود، گفت که این رای‌گیری را به رسمیت نمی‌شناسد.

سه کشور همسایه عراق، ایران، ترکیه و سوریه هم مخالفت خود را با استقلال کردستان اعلام کردند.

با بالا گرفتن بحران، نیروهای ارتش عراق با همراهی شبه‌نظامیان عمدتا شیعه حشد شعبی برای در اختیار گرفتن کنترل مناطق مورد مناقشه با اقلیم، از جمله شهر نفت‌خیز کرکوک، به سمت این مناطق پیشروی کردند و بدون روبرو شدن با مقاومت جدی نیروهای پیشمرگ، کنترل این مناطق را در دست گرفتند.

دولت اقلیم کردستان در نهایت نتایج همه‌پرسی را تعلیق کرد، اما حیدر عبادی، نخست وزیر عراق گفت که تعلیق قابل قبول نیست و نتیجه این رفراندوم باید لغو شود.

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …