مضحکه مناظره انتخاباتی حکومت

ایرنا:مشروح مناظره دوم/ نامزدهای ریاست جمهوری در باره حرکت علمی کشور، برجام و دیپلماسی چه گفتند؟

بر اساس قرعه کشی انجام شده، اسحاق جهانگیری شماره یک، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی صندلی شماره 2، محمد باقر قالیباف شماره سوم، سید مصطفی آقا میرسلیم صندلی شماره 4، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی شماره پنجم و سید مصطفی هاشمی طبا در صندلی شماره 6 مستقر شده اند.
در ابتدای این مناظره، مجری برنامه اطلاعیه کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری را به شرح زیر قرائت کرد: «مطابق با ماده ۶۴ قانون انتخابات چنانچه به تشخیص کمیسیون بررسی، برنامه‌های تبلیغاتی ضبط شده نامزدها دربرگیرنده مطالب توهین آمیز یا هتک حرمت دیگر نامزدها یا مغایر با قوانین باشد، صداوسیما موظف به حذف مطالب است.
همچنین طبق ماده ۷۱ قانون مذکور، داوطلبان ریاست جمهوری و طرفداران آنها به هیچ وجه مجاز به هتک حرمت سایر نامزدها نمی‌باشند و طبق مقررات مجازات خواهند شد.
با هدف استفاده بهینه از زمان، از نامزدهای محترم درخواست می‌شود در مناظرات پیش رو، سخنان خود را سامان دهند و جمع بندی را به زمان پایان مناظره موکول کنند.»
نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری سال 96 با حضور این 6 نامزد انتخاباتی در روز جمعه هفته گذشته هشتم اردیبهشت با موضوع اجتماعی برگزار شده بود و سومین و آخرین مناظره آنان در باره مباحث اقتصادی نیز جمعه هفته آینده – 22 اردیبهشت- برگزار خواهد شد تا مردم ایران با شناخت بیشتر نامزدها و برنامه های آنان، در روز جمعه 29 اردیبهشت، بطور گسترده پای صندوقهای رای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور و انتخابات میاندوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه حضور یابند.

*** پاسخ 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره جایگاه علمی
نخستین سوال از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره با موضوع سیاسی فرهنگی در مورد طرح برنامه ها و دیدگاههای آنان درباره رشد و ارتقای جایگاه علمی کشور بود.
سوال این بود که چگونه می توان برای شتاب و رشد علمی از ظرفیت دستگاه های آموزشی از جمله وزارت آموزش و پرورش، آموزش عالی و وزارتخانه های دیگر استفاده کرد؟

* طرح موضوع محموله پوشاک از سوی قالیباف
محمد باقر قالیباف نخستین نفری بود که بر اساس قرعه کشی پشت تریبون قرار گرفت و در پاسخ به این سوال گفت: قبل از اینکه به این سوال جواب دهم حادثه ریزش معدن در استان گلستان را تسلیت می گویم اما موضوع فرهنگ یکی از موضوع هایی است که در تمام جوامع می توان با دو نگاه خوشبینانه و بدبینانه به آن نگاه کرد.
وی افزود: نگاه بدبینانه این است که در این حوزه نگاه قیم مابانه داشته باشیم و با کنترل و نظارت شدید بر موضوعات فرهنگی عمل کنیم و در نگاه خوشبینانه بر مبنای آگاهی بخشی مردم عمل می کنیم .
قالیباف گفت: منظور از آگاهی بخشی این است که با توانمند سازی خود مردم و از طریق نهادهای مردمی و ایفای نقش مردم، آموزش و پرورش می تواند مهمترین و اساسی ترین وزارتخانه ای باشد که در این بخش تاثیرگذار است.
وی سپس تلاش کرد این موضوع را به خبری در باره یک محموله پوشاک پیوند بزند. بر همین اساس گفت: اما در این مورد یک نکته حائز اهمیت است و آن اینکه در شرایطی که در رشد آمار اقتصادی با مشکل مواجه هستیم، هفته گذشته اتقاقی افتاد که مایه تاسف است. دیدیم که سخنگوی قوه قضاییه در مورد یک موضوع مشکوکی که مربوط به یکسری کالای قاچاق یا غیر قاچاق و کالاهای غیر ضروری بود، اظهار نظر کرد که مربوط به یکی از وزرا بود؛ در چنین شرایطی رسیدگی به این پرونده در دو روز انجام و مشخص شد وزیر آموزش و پرورش در این مورد دخیل بوده است.
قالیباف ادامه داد: چنین شرایطی باعث نگرانی است و در این شرایط که فردی که در راس وزارتخانه آموزش و پرورش است چنین موردی را مرتکب می شوند، چطور قشر فرهنگی، بازنشستگان فرهنگی، حق التدریس ها که ماهها حقوق نگرفته اند اعتماد کنند؟!
قالیباف افزود: مردم وقتی این مشکلات را می بینند، آقای روحانی باید پاسخگوی این مشکلات باشد، مردم وقتی که این مشکلات را می بینند، می گویند که این ها همان 4 درصدی ها هستند. این همان رویکرد 4 درصدی است که ما می گوییم. مردم این ویژه خواری ها را می بینند، همین است که مشکلات گرانی درست نمی شود، قاچاق کالاست که در کشور مشکل درست کرده است.

*روحانی: یک ربنا را پخش نمی کنیم، چطور می خواهیم دنبال تعالیم آموزش برویم؟
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در پاسخ به این سوال گفت: ما اگر می خواهیم مساله فرهنگ جامعه مان و آموزش را بالا ببریم باید به زیر بنای آن توجه کنیم؛ اولین زیربنا اخلاق است؛ یعنی ما حق الناس را رعایت کنیم؛ یعنی حقوق مردم را زیرپا نگذاریم؛ فرض کنیم کسی تخلف کرده، آن کسی که باید بگوید تخلف کرده یا نکرده چه کسی است؟ آیا باید محکمه و دادگاه به این اتهام رسیدگی کند یا اینکه در تلویزیون آبروی افراد را ببریم.
نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: چطور است که آقای قالیباف به یک وزیر اتهام ناروا می زند. اگر می خواهیم آموزش و پرورش جلو برود باید در جامعه، آزادی باشد؛ اگر آزادی نباشد چطور جوانان می توانند به پیشرفت برسند؟
روحانی خطاب به قالیباف اضافه کرد: وقتی یک دانشگاه در شیراز یک نماینده مجلس را دعوت می کند، دوستان شما مانع می شوند؛ در خیابان با آجر به ماشینش حمله می کنند آنهم کسی که فرزند شهید بزرگوار علامه مطهری است؛ آیا در چنین جامعه ای و در چنین شرایطی می توانیم دانشگاهی آزاد داشته باشیم؟ می توانیم تعالی داشته باشیم؟!
وی با تاکید بر اینکه باید در جامعه شرایطی فراهم کنیم که شکوفایی به وجود بیاید، ادامه داد: الان ما اجازه می دهیم افرادی که دارای فرهنگ هستند از استعدادشان درست استفاده شود؟
نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: ما یک هنرمند داریم از اینکه دعای ماه رمضانش را پخش کنیم ابا می کنیم؛ یک ربنایی که مردم علاقه مند هستند را پخش نمی کنیم؛ آن وقت چطور می خواهیم دنبال تعالیم آموزش، پرورش و آموزش عالی باشیم؟

**میرسلیم: آقای قالیباف شما به سوال پاسخ ندادید
در ادامه، میرسلیم درباره این سوال گفت: آقای قالیباف شما به سوال پاسخ ندادید. من معتقدم ما جایگاهی را که باید به معلمان می دادیم، ندادیم.
وی افزود: مسایل کشور را باید به همت استادان و کارشناسان ارشد بشناسیم و با پژوهش کار خود را انجام دهیم؛ در کشور ما و با وجود بحران رکود و تورم جز با تقویت پژوهش نمی توان به مسائل پرداخت.
وی ادامه داد : در دولت گذشته، میلیاردی خرج شد و طرح هواپیما در دولت یازدهم هم تعطیل شد؛ آیا ما باید برای جوانان دیگر کشورها کار کنیم.

**جهانگیری:نشاط و امید باید بر دانشگاه ها حاکم شود
جهانگیری در پاسخ سوال اول گفت: فکر می کنم این سوال از جهات مختلف مهم بود که به آن پرداخته نشد. توسعه علم و کشور دو کانون اصلی دارد؛ یکی آموزش و پرورش که به هر حال باید به مسایل آن به طور جدی توجه شود، هم سند تحول آموزش و هم معیشت فرهنگیان.
وی ادامه داد: معلمان امروز تاثیرگذارترین قشر جامعه هستند . در دولت یازدهم علیرغم همه محدودیت هایی که داشتیم دریافتی حقوق فرهنگیان متوسط از یک میلیون و250 هزار تومان به دو میلیون و 850 هزار تومان رساندیم ولی من اینجا اقرار می کنم که وضع معیشت فرهنگیان مناسبت نیست و باید کارجدی تری انجام داد.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: دانشگاه ها بسیار مهم هستند. دانشگاه باید محیط امن باشد و به دانشجویان توجه شود. کانون اصلی توسعه علم و فناوری، دانشگاه است. باید نشاط و امید بر دانشگاه ها حاکم شود و استاد با فراغ بال بتواند این کار را انجام دهد. ما دانشگاه ها را به مراکز صنعتی کشور وصل کردیم.
جهانگیری اظهار کرد: اما در مورد مساله ای که آقای قالیباف گفتند چون علاقه نداشتم این موضوع در اینجا مطرح شود؛ من تا روز چهارشنبه که جلسه هیات دولت بود فکر می کردم برای وزیر دیگری این مساله اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: چهارشنبه مشخص شد که منظور وزیر آموزش و پرورش است. ملت ایران مظلومیت دولت را ببینید. یک دفعه گفته می شود در خانه یک وزیری، قاچاق بوده است. وزیر یک دختری دارد که فوق لیسانس داشته و بیکار بوده ولی کار شرافتمندانه انتخاب کرده و واردات داشته است.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: 200 میلیون تومان کل لباسی بوده که او وارد کرده است. از گمرک وارد کرده و تمام تعرفه های قانونی آن را پرداخت کرده است. اما یک باره کلانتری و دادگاه می روند، این محموله را می گیرند و این می شود موضوع مصاحبه معاون اول قضاییه و موضوع مصاحبه نامزد ریاست جمهوری.

*رئیسی: شتاب علمی در این چند سال در کشور کم شده است
سید ابراهیم رئیسی در واکنش به اظهارات قالیباف گفت: ما 66 نامزد اینجا حضور پیدا کرده ایم برای تضارب برنامه ها تا مردم به نتیجه برسند. این حق مردم است که درباره برنامه ها به نتیجه برسند و بحث های دیگری که حق مردم را در این رابطه ضایع کند، نمی پسندیم.
وی ادامه داد: نکته مهم، رشد علمی در کشور است که شتاب علمی در کشور در این چند سال کم شده و شورای عطف تشکیل نمی شود، برنامه ریزی برای جذب دانشجو و استاد به نحوی که مطابق با اقلیم های مختلف و نیازهای کشور باشد، وجود ندارد.
رئیسی افزود: یک میلیون دانشجو امروز در کشور مدرک تحصیلی به دست دارند و شغل ندارند.
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: تحریم علمی بیش از تحریم اقتصادی بر دانشگاه های ما اثر گذاشته است و مواد آزمایشگاه ها وجود ندارد.
رییسی ادامه داد: وقتی که خبری می شنویم که صندوق ذخیره فرهنگیان از طرف عده ای به یغما برده شده است، هشت هزار میلیارد تومان، به نحوی که هر فرهنگی کف هشت میلیون تا 10 میلیون تومان سهم دارد، این به شدت فرهنگیان را عذاب می دهد.
وی یادآورشد: چگونه یک فرهنگی برای اداره زندگی معمولی مشکل داشته باشد اما عده ای بیایند صندوق ذخیره فرهنگیان را به یغما ببرند.
وی افزود: امروز بیکاری دانشجو مهمترین مشکل ماست، عدم رشد علمی در کشور مشکل ماست. به نظرم آقای روحانی به عنوان رییس جمهوری مستقر چهار سال پاسخگوی این سوالات باشند.
این نامزد ریاست جمهوری اظهار داشت: طرح مسایل دیگر حتما مشکل کشور را حل نمی کند و ایشان باید به عنوان رییس جمهور پاسخگوی سوالاتی از این دست باشد و این مساله که یک میلیون دانشجو چرا بیکار هستند.

* هاشمی طبا: نامزدها حاشیه نروند، به سوالات پاسخ دهند
مصطفی هاشمی طبا در پاسخ به این پرسش گفت: ابتدا به خودم تذکر می دهم که اگه از من سوالی شود به همان پرسش پاسخ دهم؛ و احیانا از حاشیه رفتن در مورد آن سوال خویشتن داری کنم.
وی افزود: به نظرم درباره آموزش وپرورش اگر با سند پیشرفت آموزش و پرورش، سند 1404 و همچنین امضای سند یونسکوی 2030 عمل شود، آموزش و پرورش و آموزش عالی ما می تواند متحول شود.
وی گفت: اما نکته ای که باید عرض کنم اینکه در آموزش پرورش به امر تربیت کمتر توجه داریم؛ یعنی عمل به تربیت در کنار آموزش؛ این نقصی است که همواره در آموزش و پرورش ما وجود دارد.
هاشمی طبا اضافه کرد: ما یک نقص بزرگ در قانون داریم و آن اینکه اعضای علمی دانشگاه ها می توانند شغل دوم انتخاب کنند درحالی که کار اعضای علمی دانشگاه ها باید دانش، پژوهش و راهنمایی دانشجویان باشد؛ به نظرم اگر دانشگاه های ما دقت بیشتری کنند و دانش آموختگان ما مدارج تحصیلی را با مراتب عالی بگذرانند، نتیجه بهتر می شود.
این نامزد ریاست جمهوری ادامه داد: چطور ممکن است یک نفر با نمره 12 پزشک یا مهندس سازه شود. دانشگاه های ما مرکز تربیت کادرهای آینده کشورند و در این مورد دقت لازم باید انجام شود.

اینرا هم بخوانید

جریمه بار دوم بی‌حجابی ۴.۵ میلیون تومان. دوربین‌های ادارات به فراجا وصل می‌شوند.

وب سایت انتخاب:امیرحسین بانکی‌پور، نماینده مجلس در خصوص لایحه حجاب و عفاف گفته است که …