معاون سخنگوی کاخ سفید: اگر برجام اصلاح نشود، آمریکا آماده خروج از این توافق است

رادیو فردا:معاون سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه ششم فروردین با اشاره به موضع رییس جمهوری آمریکا در قبال توافق هسته ای با ایران، برجام، هشدار داد در صورتی که تغییرات مورد نظر دونالد ترامپ در این توافق اعمال نشود،‌ آمریکا آماده است از برجام کناره گیری کند.

راج شاه، معاون سخنگوی کاخ سفید، گفت که نظر دونالد ترامپ درباره توافق هسته ای با ایران همواره این بوده است که این یکی از بدترین توافق‎های بین‎المللی تاریخ آمریکا است.

معاون سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد: او (دونالد ترامپ)بر تغییرات (در توافق) چه درسطح کنگره و چه در همکاری با کنگره و همپیمانان اروپایی اصرار دارد و در صورتی که این تغییرات انجام نشود، رییس جمهوری(ترامپ) آماده است به طور بالقوه از این توافق کناره گیری کند.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا دو ماه پیش ضرب‌الاجلی را برای رفع نواقص و معایب مورد نظر خود در برجام تعیین کرد، و تهدید کرد که بدون رفع این نواقص، رفع تحریم‌های ایران را تمدید نمی‌کند و از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد. ضرب‌الاجلی که ۱۲ ماه مه، ۲۲ اردیبهشت ۹۷، به پایان می‌رسد.

ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا همراه با آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ بر سر حل‌وفصل برنامه هسته‌ای ایران و برداشتن تحریم‌های بین‌المللی علیه آن به توافق رسیدند. ایران در چارچوب این توافق، برجام، پذیرفت که بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را متوقف کند و در مقابل تحریم های هسته ای علیه این کشور برداشته شود.

در همین زمینه، پیش از این گزارش شده بود که بریتانیا، فرانسه و آلمان برای متقاعد کردن آمریکا به حفظ توافق هسته‌ای تحریم‌های اروپایی جدیدی را علیه ایران پیشنهاد کرده‌اند.

در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه در دیدار با وزیران خارجه فرانسه و آلمان گفته است: اگر اروپا با ایران قاطعانه رفتار نکند و موجب تغییر کلی برجام نشود، تصمیم دونالد ترامپ به بیرون رفتن از توافق اتمی با تهران جدی است.

نخست وزیر اسرائیل تصریح کرده است: اگر برجام تغییر اساسی نکند، «همان بهتر که لغو شود».

دونالد ترامپ چهار شرط را برای ادامه همراهی آمریکا با برجام تعیین کرده که عبارتند از: «دسترسی فوری» بازرسان بین‌المللی به تمامی مکان‌ها و تاسیسات ایران، دائمی شدن محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران، تضمین به عدم نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای، و محدودیت برنامه موشک‌های دوربرد ایران؛ زیرا به گفته آقای ترامپ، برنامه موشک‌های دوربرد و برنامه تسلیحات اتمی ایران «جدانشدنی هستند».

این در حالی است که مقام های جمهوری اسلامی هرگونه بازنگری در توافق هسته‌ای را رد کرده اند.

اینرا هم بخوانید

مجمع تشخیص مصحلت: برداشت جریمه از حساب زنان در لایحه عفاف و حجاب مغایر اقتصاد مقاومتی است!

شبکه شرق، آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان رییس هیات عالی نظارت بر …