معلمان پیگیر آزادی رسول بداقی و مطالباتشان هستند.و تکذیب یک خبر

رسول بداقی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان اسلامشهر و نماینده این تشکل‌ در شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان از بیستم آذر در بازداشت بسر می برد. بنا بر خبر منتشر شده در روز ۲۶ آذر او همچنان در سلول انفرادی نگهداری می شود و نسبت به روند بازداشت خود شدیدا معترض است و اعلام کرده که  زیر بار وکیل تسخیری نمی رود.  پیش از این نیز او به آقایان رامین صفرنیا و حسین تاج وکالت داده است. گفتنی است که روز ۲۵ آذر رامین صفرنیا برای اعلام وکالت به دادسرای اوین مراجعه کرده اما مقامات قضایی از پذیرش وکالت وی امتناع کرده اند. بدبنال دستگیری رسول بداقی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان بلافاصله طی بیانیه ای آنرا محکوم کرده و همانجا بر ادامه اعتراضات در روزهای ۲۱ و ۲۲ آذر تاکید نمود. در بخشی از این بیانیه چنین آمده بود: ” شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران اعلام می کند که معلمان مطالبه گر، مرعوب این برخوردها نخواهند شد و برای تحقق منافع عالیه فرهنگیان و فرزندان ایران به اعتصاب و تجمع سراسری می‌پیوندند.”

 بازداشت رسول بداقی همچنین با موجی از اعتراضات معلمان روبرو شده و تشکلهای معلمان از شهرهای مختلف با صدور بیانیه هایی این دستگیری را محکوم کرده و بر اعتراضات برحق خود تاکید کرده اند.

با گسترش شعله اعتراضات سراسری معلمان از سوی گروههای مختلف کارگری، بازنشسته و بخش های وسیعی از جامعه ضمن حمایت گسترده از مبارزات معلمان بر آزادی فوری و بدون قید و شرط رسول بداقی و سایر معلمان زندانی تاکید شده است. از جمله سندیکای نیشکر هفت تپه و سندیکای شرکت واحد با صدور بیانیه بازداشت و پرونده سازی برای رسول بداقی را شدیدا محکوم‌ کرده اند.

بازداشت رسول بداقی و اخبار اعتراضات قدرتمند معلمان در سطح جهانی نیز انعکاس وسیع داشته است.  از جمله دیوید ادواردز دبیر کل سازمان جهانی معلمان در توئیت خود  بازداشت رسول بداقی را محکوم کرده و پیش از آن نیز پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد مشتمل بر سازمان مرکزی کارگران سوئد، ال او، سندیکای کارگران حمل و نقل سوئد، اتحادیه فلز سوئد، اتحادیه کمونال (شهرداریها) و اتحادیه سراسری معلمان سوئد ضمن اعلام حمایت از اعتراضات برحق معلمان، بازداشت رسول بداقی را محکوم کرده و خواستار آزادی وی شده اند. در همین راستا از سوی فری دم ناو (FTN) کمپین برای آزادی کارگران زندانی، نامه ای به اتحادیه های کارگری، معلمان و نهادهای بشردوستانه ارسال شده است و تا کنون شورای اتحادیه های کارگری کانادا با امضای این نامه حمایت خود را از مبارزات معلمان اعلام داشته و با محکوم کردن دستگیری رسول بداقی خواستار آزادی وی شده اند. این حمایت ها و همبستگی ها ادامه دارد.

لازم است همین جا به اطلاع برسانیم که روز گذشته خبری فوری از سوی آقای محمد خاکساری (عضو گروه شورای عالی فعالان صنفی) مبنی بر دستگیری گسترده معلمان در تهران رسانه ای شده بود که ما در اطلاعیه قبلی با استناد به آن خبررسانی کردیم. اما خوشبختانه صحت نداشت و این خبر از سوی برخی از افرادی که اسامی شان در لیست بود تکذیب گردید.

 جمهوری اسلامی با تجربه مبارزات قدرتمند معلمان و نگرانی از به میدان آمدن گسترده تر آنان در جهت پیشگیری و ایجاد رعب رسول بداقی را دستگیر کرد تا جلوی این اعتراضات را بگیرد، اما نتوانست و معلمان با دو روز اعتصاب و تحصن  و تجمعات هزاران نفره خود در روز ۲۲ آذر پاسخ محکمی به حکومت دادند.

معلمان همچنان پیگیر خواستهایشان هستند و اولتیماتوم داده اند که اگر به خواست آنها پاسخ داده نشود و رسول بداقی آزاد نشود اعتراضات  خود را به اشکال متنوع و بطور گسترده ادامه خواهند داد. معلمان طرح مصوب روز ۲۶ آذر مجلس را طرحی سرهم بندی شده میدانند و اعلام کرده اند که این طرح به هیچ وجه پاسخ خواستها و مطالبات آنها نیست. بعلاوه رسول بداقی و سایر معلمان زندانی همچنان در زندان هستند و این وضعیت راهی جز تداوم گسترده اعتراضات در مقابل معلمان باقی نمی گذارد.

خواست معلمان در راستای مطالبات عمومی جامعه عبارت است از :

۱. اجرایی شدن فوری طرح رتبه بندی و همترازی معلمان شاغل ( به میزان ۸۰ درصد هیأت علمی دانشگاهها برای معلمان شاغل)

۲. همسان سازی حقوق بازنشستگان و افزایش سطح آن به بالای خط فقر ۱۲ میلیونی اعلام شده از سوی حکومت، آزادی فوری رسول بداقی و همه معلمان در بند و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و مختومه اعلام کردن تمامی پرونده های امنیتی، تحصیل رایگان و بالابردن کیفیت آموزش، درمان رایگان و داشتن حق مسکن، رفع مشکلات معلمان خرید خدمت، آموزشیاران نهضت سواد آموزی، مربیان پیش دبستانی و معلمان حق التدریسی و استخدام آنها، پرداخت پاداش خدمت بازنشستگان، پرداخت حق التدریس معلمان، بازگشت به کار معلمان اخراجی، پایان دادن به اختلاس ها و شفافیت در چگونگی غارت صندوق ذخیره فرهنگیان و بازگشت منابع به این صندوق

حزب کمونیست کارگری فعالانه از مطالبات و مبارزات معلمان اعلام حمایت می کند و تمام مردم بخصوص خانواده های دانش آموزان را به حمایت گسترده از مبارزات آنان و شرکت در اعتراضاتشان فرا می خواند.

حزب کمونیست کارگری ایران

27 آذر ۱۴۰۰ ، 18 دسامبر ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

قطعنامه پایانی تجمع کشوری فرهنگیان ١٣اردیبهشت ١٤٠٣

درود بر مردم شریف ایران مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی حق تشکیل تجمعات آزاد، بدون …