مفقود شدن “ده هزار نفر” در پی طوفان و سیل در لیبی

در پی طوفان سهمگین و سیل ویرانگر در شرق لیبی مقامات این کشور از جامعه بین‌المللی درخواست کمک کرده‌اند. بندر درنه بیشترین میزان خسارت را متحمل شده است. تنها در یک روز اجساد ۷۰۰ قربانی در این شهر به خاک سپرده شد.

سازمان صلیب سرخ روز سه‌شنبه (۱۲ سپتامبر / ۲۱ شهریور) نسبت به افزایش چشمگیر شمار قربانیان سیل در لیبی هشدار داده و اعلام کرد احتمال می‌رود آمار مرگ‌ومیر به هزاران تن برسد.

تامر رمضان، رئیس هیأت فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر گفت: «تیم‌های امداد ما در منطقه همچنان مشغول ارزیابی هستند اما با توجه به آنچه می‌بینیم و اخباری که به ما می‌رسد، تعداد کشته‌شدگان بسیار زیاد است.»

او با اشاره به اینکه هنوز نمی‌توان آمار دقیقی از قربانیان ارائه کرد، گفت با استناد به منابع مستقل “می‌توانیم تأیید کنیم که تعداد مفقودشدگان تا کنون به ده هزار تن رسیده است”.

طوفان “دانیال”  شامگاه یکشنبه به لیبی رسید و موجب به راه افتادن سیل‌های ویرانگر در چندین شهر و روستا در شرق این کشور شد.

گفته می‌شود بندر درنه، با جمعیت ۱۲۵ هزار نفری، بیشتر میزان خسارت را متحمل شده و بخش‌های زیادی از این شهر زیر آب فرو رفته‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس و به نقل از یک سازمان بشردوستانه تیم‌های امداد در تلاش‌اند تا جسد صدها تن را در شهر درنه از زیر آوار بیرون آورند. مقامات تخمین می‌زنند که تنها در درنه حدود دو هزار تن جان خود را از دست داده‌اند. روز سه‌شنبه اجساد ۷۰۰ قربانی در درنه به خاک سپرده شد.

به گفته اسامه حمد، نخست‌وزیر دولت شرق لیبی، گمان می‌رود جریان آب ناشی از شکسته شدن دو سد، بسیاری از مفقودشدگان در درنه را با خود برده باشد. این مقام لیبیایی میزان خسارت‌ها در درنه را “بسیار فراتر” از توانمندی‌ها و ظرفیت این کشور برای امداد و بازسازی ارزیابی کرده است.
پس از بیش از یک دهه هرج و مرج، لیبی همچنان میان دو دولت رقیب در شرق و دیگری در غرب تقسیم شده است. این دولت‌ها هر کدام توسط گروه‌های شبه‌نظامی مختلف و دولت‌های خارجی حمایت می‌شوند. درگیری‌های داخلی موجب شده‌اند تا لیبی که در اصل کشوری نفت‌خیز در آفریقای شمالی است، به شدت از کمبود زیرساخت‌ها رنج برده و به آستانه فروپاشی برسد.

دولت مورد حمایت جامعه بین‌المللی در لیبی کنترل مناطق شرقی را در اختیار ندارد، با این حال به گزارش رویترز کمک‌های امدادی را به درنه ارسال کرده است. طبق این گزارش دست‌کم یک پرواز حامل اقلام بشردوستانه روز سه‌شنبه شهر مصراته، واقع در غرب لیبی را به سمت درنه ترک کرد.

شماری از کشورها برای کمک‌رسانی به لیبی اعلام آمادگی کرده‌اند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با انتشار پستی در شبکه اجتماعی “ایکس” اعلام کرد این کشور سه هواپیما شامل تیم‌های نجات و امداد، دو خودروی امدادی و دو قایق نجات به لیبی اعزام می‌کند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز ضمن ابراز “همبستگی با ملت لیبی” اعلام کرد این کشور نیز در عملیات کمک‌رسانی سهیم خواهد بود.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ابراز “تسلیت و همدردی” گفت واشنگتن در همکاری با سازمان ملل و نهادهای مستقر در لیبی در کمک‌رسانی به این کشور مشارکت خواهد داشت.دویچه وله

اینرا هم بخوانید

کانون فیلمسازان مستقل حکم محمد رسول‌اف را محکوم کرد

در بیانیه‌ای که روز ۱۹ اردیبهشت در کانال تلگرام کانون فیلمسازان مستقل منتشر شد، آمده …