مقام‌های مهاجرت آمریکا: مرز مکزیک و آمریکا در ‘آستانه یک فاجعه’ است

مقام‌های اداره مهاجرت و مرزبانی آمریکا می‌گویند اردوگاه‌های مرزی نگه‌داری از مهاجران غیرقانونی در مرز مکزیک اشباع و چندین برابر ظرفیت خود زندانی پذیرفته‌اند و با توجه به بهتر شدن دمای هوا و ادامه ورود مهاجران ممکن است هر لحظه فاجعه انسانی و بهداشتی در این مراکز روی دهد.

با فرارسیدن بهار و بهتر شدن هوا به طور معمول مرزهای جنوبی آمریکا با افزایش ورود مهاجران روبرو می‌شود اما آن‌طور که مقام‌های اداره مهاجرت آمریکا روز پنجشنبه (۲۸ مارس – هشتم فروردین) به رسانه‌های این کشور گفته‌اند طی چند روز گذشته آمار مهاجرانی که در مرز مکزیک به علت ورود غیرقانونی بازداشت شده‌اند “بی‌سابقه” بوده است.

کوین مک‌آلینان، کمیسر اداره مرزبانی و گمرک آمریکا تاکید کرده با توجه به وضعیت بسیار فشرده اردوگاه‌های ‌مرزی و تراکم بالای بازداشت‌شدگان در آنها “حالا موضوع فقط بحث زمان است و تراژدی ممکن است هر لحظه در یکی از این اردوگاه‌ها” روی دهد.

همزمان مقام‌ها در ال‌پاسو تگزاس گفته‌اند تنها ظرف یک هفته گذشته بیش از ۱۳ هزار مهاجری که به طور غیرقانونی وارد خاک آمریکا شده‌اند را بازداشت کرده‌اند.

اکثر این مهاجران اعضای خانواده‌های متواری از نابسامانی‌های چند کشور در آمریکای مرکزی چون السالوادور و هندوراس هستند و بسیاری از آنها زنان، کودکان و یا نوجوانانی هستند که بدون والدین خود از مرز رد شده‌اند.

آقای مک‌آلینان که روز چهارشنبه در ال‌پاسو تگزاس سخن می‌گفت تاکید کرده تنها ظرف دو روز گذشته از هفته جاری (دوشنبه و سه‌شنبه) اداره مرزبانی و گمرگ آمریکا با ۱۲ هزار مهاجر بازداشت شده روبرو بوده است.

“این رقم امروز صبح امروز (پنجشنبه ۲۸ مارس) به ۱۳ هزار و ۴۰۰ نفر رسیده است. در حالی که ظرفیت ما ۴۰۰۰ هزار نفر است و نقطه بحران ۶۰۰۰ نفر برآورد شده است. ۱۳ هزار نفر یک آمار بی‌سابقه است.”

به گفته این مقام مرزبانی، اکثر بازداشت‌گاه‌های مرزی برای مردان مجرد تعبیه شده است و قابلیت نگه‌داری خانواده‌ها را ندارد.

به دلیل این که هم اکنون بیشتر بازداشت‌شدگان خانواده‌ها و کودکان هستند و به گفته آقای مک آلینان امکان تغییر کاربری سریع این اردوگاه‌ها هم وجود ندارد این مقام دولت آمریکا گفته: “به احتمال قریب به یقین این بازداشت‌شدگان را باید آزاد کنیم و آنها اجازه خواهند یافت که برای مدت نامحدودی در آمریکا باقی بمانند.”

همزمان اداره پلیس مبارزه با مهاجرت غیرقانونی و تخلفات گمرکی (آیس) و وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا اعلام کرده‌اند که توانایی اسکان و نگه‌داری از خانواده‌ها و کودکان بازداشت شده را ندارند.

آقای مک‌آلینان پیش‌بینی کرده تنها در ماه مارس جاری اداره تحت امر او در مجموع ۴۰ هزار کودک و نوجوان که بدون والدین خود وارد خاک آمریکا شده‌ و یا خواهند شد را بازداشت کند. کسانی که به گفته او توسط “قاچاقچیان بی‌رحم و خشن” به طور غیرقانونی وارد خاک آمریکا می‌شوند.

او گفته: “ما هر آنچه در توان داریم برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه به کار بسته‌ایم اما با توجه به این تعداد و همچنین با توجه به بیماری‌هایی که ما (در اردوگاه‌ها) مشاهده می‌کنیم، هراس من این است که هر لحظه ممکن است تراژدی از راه برسد.”

به گفته مقام‌های آمریکایی در ماه جاری میلادی حدود ۱۰۰ هزار مهاجر با عبور از مرز مکزیک خواستار پناهندگی و ماندن در آمریکا شده‌اند؛ آماری که بالاترین رقم طی ۱۱ سال گذشته است.

با وجود این افزایش، هنوز مجموع تعداد مهاجران غیرقانونی که هر ساله از مرزهای مکزیک وارد آمریکا می‌شوند طی دو دهه گذشته رو به کاهش بوده است.

اینرا هم بخوانید

۷۰ درصد تخت‌های بیمارستانی در کشور فرسوده است

شرق:طبق آمار‌های رسمی ۷۰ درصد تخت‌های بیمارستانی در ایران فرسوده هستند.«اگر این روند ادامه پیدا …