مقام نظامی آمریکا:سپاه قدس سلیمانی اصلی‌ترین تهدید منطقه

رادیو آمریکا:ژنرال جوزف وتل فرمانده ارشد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده در حوزه خلیج فارس روز چهارشنبه تمرین نظامی اخیر ایران را نمایشی و پیامی از سوی جمهوری اسلامی ایران بخاطر برقراری مجدد تحریمهای سخت آمریکا علیه تهران توصیف کرد و گفت سپاه قدس ایران اصلی‌ترین تهدید منطقه خاورمیانه است.

ژنرال جوزف وتل چهارشنبه عصر در جلسه خبری پنتاگون در ارتباط با تمرینات نظامی هفته پیش جمهوری اسلامی ایران در تنگه هرمز گفت کاملا واضح است که قصد ایران از این تمرین، نمایش تواناییهای نظامی خود و ارسال پیامی به آمریکا بود و جواب ما این است؛ از آنچه می گذرد به خوبی آگاهیم و آماده دفاع از خود هستیم.

جمهوری اسلامی ایران به طور معمول از قایقهای کوچک در تنگه هرمز استفاده می کند. در یک ماه اخیر از سوی رئیس جمهوری ایران و برخی مقام های سپاه عنوان شد که اگر لازم شود، ایران تنگه هرمز را خواهد بست. ادعایی که با واکنش تند مقام های آمریکایی روبرو شد.

ژنرال وتل گفت ایران توانایی مین گذاری و استقرار قایقهای انفجاری و همچنین استفاده از موشک و رادار در سراسر سواحل تنگه هرمز را دارا است و آمریکا و متحدان آن به طور مستمر به منظور آمادگی برای اطمینان از ادامه رفت و آمد آزاد در این منطقه آموزش می بینند.

ژنرال وتل در ارتباط با یکی از این موارد در ماههای گذشته که موشکهای ایرانی از خاک سوریه به داخل خاک اسرائیل شلیک شدند با محکوم کردن تهران، چنین گفت:اینگونه اعمال غیرقابل قبول و خطرناک است و تنش و در گیری را در منطقه افزایش می دهد. ما تنها ایران و بویژه سپاه پاسداران ایران را مسئول این گونه تهدیدها می دانیم و آنها عنصر اصلی مسول اینگونه تحریکات هستند و فکر می کنم همه کشورهای جهان باید روشن کنند این رفتار توسط ایران و سپاه غیرقابل قبول است و از آنها بخواهند این گونه فعالیتهای بی ثبات سازی را در سراسر منطقه متوقف کنند.

تحریمهای چشم پوشی شده تحت توافق برجام در پی تصمیم پرزیدنت ترامپ در ماه اردیبهشت گذشته برای خروج از توافق برجام که بطور عمده صنعت نفت و بخش بانکی رژیم تهران را هدف دارد، از این هفته مجددا برقرار شد.

ژنرال وتل گفت بخش عمده فعالیتهای ایرانیها در تنگه هرمز و منطقه از سوی نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران و فرمانده آن قاسم سلیمانی انجام می شود و نیروهای قدس را عمده ترین تهدید در منطقه توصیف کرد.

مریکا می گوید برای مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران علیه آزادی کشتیرانی در خلیج فارس آمادگی کامل دارد. پیشتر، کاپیتان بیل اربن سخنگوی فرماندهی مرکزی ایالات متحده که بر نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه نظارت دارد، در بیانیه ای گفت: ما از افزایش عملیات نظامی ایران آگاهی داریم و به همکاری با شرکایمان برای اطمینان از آزادی کشتیرانی و جریان آزاد تجارت در آب های بین المللی ادامه خواهیم داد.

آمریکا همچنین تمامی کشورها را تشویق می کند تا قوانین، مقررات و موازین دریایی بین المللی را رعایت کنند.

شبکه خبری فاکس نیوز در گزارشی در باره مانور نظامی ایران نوشت، در حال حاضر، ناوشکن موشکی یو اس اس سالیوان در خلیج فارس است و همچنین چند ناو جنگی بریتانیایی و فرانسوی نیز در آن محدوده هستند. همچنین ده کشتی آمریکایی در پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین مستقر است.

یک هفته پیش نیز، جیم متیس وزیر دفاع آمریکا ضمن هشدار به تهران علیه بستن تنگه هرمز گفته است، چنین اقدامی به منزله حمله به کشتیرانی بین المللی است که می تواند واکنش بین المللی برای باز کردن آن را به هر قیمتی در پی داشته باشد.

تنش بین تهران و واشنگتن از زمان خروج آمریکا از توافق اتمی موسوم به برجام بالا گرفته است.

حدود یک ماه پیش، حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در سفر اروپایی خود گفت: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که میخواهند به طور کامل جلوی صادرت نفت ایران را بگیرند، آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود، اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه اش را ببینید.»

بیشتر بخوانید:

* همزمان با تهدیدهای جدید ایران| اهمیت تنگه هرمز برای امنیت انرژی جهان در چیست؟ 
* پرزیدنت ترامپ: مزاحمت قایق‌های ایرانی برای ناوگان جنگی آمریکا به صفر رسید

بازگشت دور نخست تحریم هسته ای

روز دوشنبه ۱۵ مرداد، پرزیدنت ترامپ فرمان اجرایی بازگشت تحریم های جمهوری اسلامی ایران را که از سه سال پیش توسط باراک اوباما معلق شده بود، امضا کرد.

این تحریم ها از روز ۷ اوت برابر با ۱۶ مرداد اجرایی شد و شامل بازگشت تحریم خرید دلار آمریکا توسط دولت ایران، تجارت فلزات گرانبها، مانند طلا، فروش و تحویل فلزات خام یا نیمه ساخته مانند آلومینیوم و فولاد به ایران، و برخی از داد و ستدهای مالی جمهوری اسلامی ایران است. همچنین ارائه هر گونه کالا و خدمات در ارتباط با بخش خودرو سازی ایران منع می شود.

مجوزهای صادر شده برای صادرات و بازصادرات هواپیماهای تجاری مسافربری و قطعات و خدمات مربوطه به ایران نیز لغو شد. این در حالی است که مهمترین قراردادهایی که در فهرست لغو قرار می گیرد، فروش هواپیما به ایران است. پس از توافق هسته‌ای، شرکت بوئینگ قراردادی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار برای فروش بیش از ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری با ایران امضا کرده بود.

ایران با شرایط اقتصادی سختی، حتی پیش از آغاز این تحریم‌ها روبرو بوده است. ارزش ریال چند برابر کاهش یافته و اثرات تورمی موجب اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف شده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد که توافق اتمی ایران معیوب است و به همین دلیل واشنگتن از آن خارج می‌شود.

پرزیدنت ترامپ از پیش از روی کار آمدن، برجام را توافق بد و یکجانبه خوانده بود.

خردادماه گذشته نیز وزیر خارجه آمریکا راهبرد و استراتژی جدید آمریکا در برابر ایران را شرح داد و ضمن اعلام فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی، اعلام کرد اگر ایران به ۱۲ شرط آمریکا عمل کند، می تواند با ایالات متحده توافق جدیدی داشته باشد.

دونالد ترامپ گفته است حاضر است با ایران بدون پیش شرط گفتگو کند، اما رهبران ایران این موضوع را تاکنون رد کرده اند. هر چند برخی از چهره های سیاسی در ایران گفته اند این پیشنهاد باید بررسی شود.

اینرا هم بخوانید

پلیس سایپری رژیم از برخورد با ۱۰۹ صفحه اینستاگرامی در استان آذربایجان غربی در اجرای “طرح نور” خبر داده

سایت حکومتی خبر آنلاین نوشت:مرکز سایبری سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی، تعداد ۱۰۹ …