مقام نظامی انگلیس: شاهد افزایش تهدید گروه‌های متحد ایران نبوده‌ایم

یک مقام نظامی بریتانیا روز سه شنبه گفته است که شاهد افزایش تهدید از سوی گروه های شبه نظامی متحد ایران در عراق و سوریه نبوده است.

با این حال ساعاتی بعد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، در بیانیه ای اظهارات ژنرال کریس گیکا که معاون فرمانده ائتلاف تحت رهبری آمریکا در نبرد با داعش است را رد کرد.

سنتکام در بیانیه ای نوشت این اظهارات “مغایر تهدیدهای شناسایی شده معتبری است که در دسترس دستگاه های اطلاعاتی آمریکا و متحدان آن در مورد نیروهای تحت حمایت ایران در منطقه قرار دارد.”

براساس این بیانیه ائتلاف ضدداعش “هم اکنون و درحالی که مترصد تهدیدهای معتبر و احتمالا قریب الوقوع علیه نیروهای آمریکایی در عراق است، در حالت آماده باش بالایی قرار دارد.”

ژنرال گیکا گفته بود: “نه، ما شاهد افزایش تهدید از سوی نیروهای مورد حمایت ایران در عراق و سوریه نبوده ایم. معلوم است که ما از حضور آنها آگاهیم و آنها را در کنار طیف بزرگ دیگری از سایر گروه ها زیر نظر داریم چون ما اصولا در چنین محیطی فعالیت می کنیم.”

او درحالی چنین اظهار نظر می کند که تنش میان آمریکا و ایران در هفته های اخیر بعد از تروریستی قلمداد کردن سپاه پاسداران از سوی آمریکا درحال افزایش بوده است.

مقام‌های ارشد دولت آمریکا هفته پیش در روز ششم ماه مه گفتند که اعزام ناوگروه “یواس‌اس آبراهام لینکلن” به آب‌های خلیج فارس در واکنش به “تحرکات و رفتار‌های نگران‌کننده ایران” صورت می‌گیرد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت ایالات متحده شاهد افزایش تحرکات ایران در منطقه بوده‌ و تاکید کرد که هر حمله‌ای به منافع آمریکا در منطقه را از چشم ایران می‌بیند و افزود حتی اگر گروه‌هایی مثل حزب‌الله (لبنان) یا حوثی‌ها (یمن) چنین اعمالی انجام دهند آمریکا، ایران را مقصر می‌داند.

یک روز بعد پاتریک شاناهان، وزیر موقت دفاع آمریکا، گفت که اعزام ناوهواپیمابر و چهار بمب افکن به ناحیه تحت مسئولیت سنتکام “در واکنش به نشانه های قطعی تهدیدی از سوی نیروهای رژیم ایران انجام شده است.”

او افزود: “ما از رژیم ایران می خواهیم به همه تحریک ها پایان دهد. ما رژیم ایران را مسئول هر گونه حمله ای به نیروهای آمریکایی یا منافع آمریکا می دانیم.”

روز یکشنبه چهار کشتی تجاری در آب های نزدیک تنگه هرمز هدف “عملیات خرابکارانه” قرار گرفتند.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت ارزیابی اولیه یک تیم نظامی ارتش آمریکا این است که ایران یا گروه های مورد حمایت آن برای ایجاد حفره های بزرگ در چهار کشتی لنگرانداخته در آب های ساحلی امارات از مواد منفجره استفاده کرده اند. اما او نگفت چه نشانه هایی از نقش احتمالی ایران در حادثه وجود دارد.

در پی افزایش تنش میان ایران و آمریکا در هفته‌های اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به ایران هشدار داده که اگر مرتکب خطایی شود “متحمل رنج زیادی خواهد شد.”

آمریکا حدود ۵۰۰۰ نیرو در عراق و حدود ۲۰۰۰ سرباز در سوریه دارد که به عنوان بخشی از عملیات برای شکست گروه موسوم به “دولت اسلامی” در آنجا هستند.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه گفت که تحرکات نظامی آمریکا در خاورمیانه مقدمه چینی برای شروع جنگ با ایران نیست.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …