مقر پلیس مینیاپولیس در آتش؛ تهدید ترامپ و اعزام ارتش و گارد ملی به مینیاپولیس!

دیدن فیلم* جان دادن جوان سیاه‌پوست زیر پای پلیس و در بغل چرخ پلیس وحشی دل می‌خواهد!
جورج فلوید ۴۶ ساله روز دوشنبه جان باخت. در فیلمی که از صحنه مرگ او وجود دارد، جورج فلوید در حالی که به سختی نفس می‌کشد، به پلیس سفید پوستی که زانویش را روی گردن او گذاشته و فشار می‌دهد، می‌گوید: «نمی‌توانم نفس بکشم.»
پلیسی که در فیلم حضور دارد، از ماموران اداره پلیس مینیا‌پولیس، بزرگ‌ترین شهر ایالت مینه‌سوتا است.
خشونت پلیس آمریکا علیه سیاهپوستان طی سال‌های اخیر باعث شد که جنبش «جان سیاهپوستان اهمیت دارد» (Black lives matter)‌در این کشور شکل بگیرد. این جنبش پس از تبرئه عامل تیراندازی به یک نوجوان سیاهپوست در سال ۲۰۱۲ پدید آمد.
فعالان حقوق مدنی و نیروهای چپ از خشونت مداوم پلیس علیه مردان سیاه‌پوست صحبت می‌کنند. نیروهای امنیتی برای مقابله با معترضان از گلوله‌های لاستیکی و گاز اشک‌آور استفاده کردند. کار به جنگ خیابانی کشید و معترضان برخی از نقاط شهر را به آتش کشیدند.

بار دیگر یک سیاه‌پوست قربانی خشونت پلیس در آمریکا شد. این‌بار جنایت در مینیاپولیس واقع در ایالت مینه‌سوتای آمریکا رخ داد و یک دختر جوان در بگو و مگو با پلیس با تلفن همراه خود در فیلمی به‌مدت ۱۰ دقیقه آن را ثبت کرد که جامعه آمریکا و جهان را دچار شوک کرد!
شامگاه دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹ – ۲۵ مه ۲۰۲۰ در مینیاپولیس – آمریکا ماموران پلیس یک سیاه‌پوست جوان به نام جورج فلوید را به قتل رساندند.
در تصاویری که از این جنایت ثبت شده است نشان داده می‌شود که جورج فلوید در پیاده‌رو، در کنار خودرو گشت‌زنی پلیس بی‌دفاع افتاده و یک مامور پلیس سفیدپوست روی او خم شده و زانویش را بر گلوی او گذاشته و یک مامور پلیس دیگر به تماشا ایستاده است. فلوید در همان حالی که فشار زانوی پلیس او را در وضعیت دشواری قرار داده است از مامور خواهش می‌کند زانوی خود را بردارد: «لطفا، من نمی‌توانم نفس بکشم! من را نکش!»
دقایقی می‌گذرد اما مامور پلیس فلوید را رها نمی‌کند. مردم جمع می‌شوند. یکی می‌گوید: «رهایش کن تو که او را در اختیار داری. حداقل اجازه بده نفس بکشد.»
سرانجام آمبولانس از راه می‌رسد. فلوید را از زیر پای پلیس بیرون می‌کشند و بر روی یک برانکارد قرار می‌دهند. اما به‌نظر می‌رسد بی‌هوش است. اندکی پس از آن، او در بیمارستان جان می‌بازد.
این صحنه‌ها اکنون در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند. دارنلا فرازیر، شاهد عینی این ویدئو را در فیس‌بوک منتشر کرد. او با هشتگ #POLICEBRUTALITY آن را منتشر کرد و گزیده‌هایی از ویدئو هزاران بار در همه شبکه‌ها به اشتراک گذاشته شد.
مسئولان این بار به سرعت واکنش نشان دادند. پلیس شهر در مدت ۲۴ ساعت دو پلیس و دو نفر دیگر را که در محل حضور داشتند اخراج کرد. اف‌بی‌آی، پلیس فدرال آمریکا و دفتر تحقیقات جنایی این کشور پرونده‌ای در این‌باره گشودند و از همه شاهدان عینی درخواست گزارش کردند.
بنیامین کرامپ، وکیل حقوق مدنی که وکالت خانواده فلوید را به عهده دارد هویت جورج فلوید را تأیید کرد. پلیس در ابتدا از مأموران خود پشتیبانی می‌کرد و می‌گفت فلوید، مظنون به جعل پول، مقاومت کرده و سپس در اثر «یک حادثه پزشکی» درگذشته است. اندکی بعد، رئیس پلیس، مداریا آرادوندو «اطلاعات بیش‌تر» را پذیرفت و شهردار جاکوب فری از آزادی چهار مامور پلیس خبر داد.
یک روزنامه محلی گزارش داد که مأمور پلیسی که زانوی خود را بر گلوی فلوید گذاشته بود، قبلا در چندین واقعه دیگر درگیر شده و در سال ۲۰۰۶ یک مرد را کشته بود.
اعتراض به حق مردم خشمگین مینیاپولیس آمریکا که پاسگاه اصلی پلیس در شهر مینیاپولیس به آتش کشیده شده است.‌ این اعتراض گسترده به‌دنبال قتل جورج فلوید، یک مرد غیر‌مسلح سیاه‌پوست به‌دست پلیس آغاز شد، نیروهای گارد ملی ایالات متحده به این شهر اعزام شدند.
گزارش‌ها حاکی از آن است که معترضان وارد این مقر پلیس شده‌ و آن را به آتش کشیده‌اند. در ویدیوهای منتشر شده، ماموران در حال ترک ساختمانی دیده می‌شوند که به آتش کشیده شده است.
کیلی مک انینی، سخنگوی کاخ سفید پیش از این گفته بود که دونالد ترامپ پس از مشاهده این تصاویر ویدئویی با پلیس فدرال تماس گرفت تا از انجام تحقیقات سریع اطمینان حاصل کند.
با این حال ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا پنج‌شنبه شب به‌دنبال حمله معترضان به یکی از کلانتری‌های مینیاپولیس و بروز درگیری بین تظاهرکنندگان و ماموران پلیس با انتشار دو توئیت از آمادگی ارتش و گارد ملی برای برقراری آرامش و مقابله با «اراذل و اوباش» سخن گفت. دونالد ترامپ در انتهای دومین توئیت خود نوشت: «وقتی غارتگری شروع می‌شود تیراندازی هم آغاز می‌شود.»
این سومین شب تظاهرات در شهر بوده است. در چندین شهر دیگر آمریکا هم تظاهرات برگزار شده و به‌نظر می‌رسد کنترل از دست پلیس خارج شده است.
مقام‌های دادستانی می‌گویند هنوز آماده اعلام جرم علیه چهار مامور پلیسی که در این پرونده درگیر هستند، نیستند اما گفته‌اند اولویت اصلی آن‌ها تحقیق در مورد مرگ آقای فلوید است. هر چهار مامور پلیس اکنون اخراج شده‌اند.
روز چهارشنبه، ماموران پلیس به‌سوی معترضان و شماری از افراد که در حال غارت بودند، گاز اشک‌آور شلیک کردند.
قتل جورج فلوید به خشم طولانی مدتی دامن زده که بر سر کشتن آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار به‌دست ماموران پلیس آمریکا وجود دارد.
تیم والز، فرماندار ایالت مینه‌سوتا دستور اعزام نیروهای گارد ملی را صادر کرده و گفته است چنین کاری به درخواست شهرداران مینیاپولیس و شهر سنت پل صورت می‌گیرد. او هم‌چنین «وضعیت اضطراری» در شهر اعلام کرده است.
فرماندار مینه‌سوتا ادعا کرده است: «غارت، خرابکاری و آتش‌زدن» در شهر باعث وارد شدن خسارات به بسیاری از کسب و کارها شده که برخی از آن‌ها متعلق به اقلیت‌ها بوده است.
او در بیانیه‌ای از معترضان خواسته مسالمت‌آمیز باقی بمانند و گفته است: «مرگ جورج فلوید باید به عدالت و تغییر و تحول در ساختار منجر شود، نه به مرگ و نابودی بیش‌تر.»
شهردار مینیاپولیس خواهان اعلام جرم علیه پلیسی شده که در فیلم ویدیویی منتشر شده دیده می‌شود.

در سال ۲۰۱۶، در سنت پائول، شهر همسایه مینیاپولیس نیز یک سیاه‌پوست در مقابل چشم‌های دوست دختر و دختر کوچک او، به ضرب گلوله یک مأمور پلیس کشته شد. عامل قتل سپس تبرئه شد.
در سال ۲۰۱۴ یک سیاه‌پوست دیگر به نام اریک گارنر به دست یک مامور پلیس خفه شد. این مامور پلیس هرگز تحت پیگرد قانونی قرار نگرفت و فقط در سال ۲۰۱۹ اخراج شد.

طبق گزارش‌ها، هر سال بیش از هزار نفر به دست پلیس آمریکا کشته می‌شوند و بیش‌تر کسانی که کشته می‌شوند، سیاه‌پوست هستند.
در سال‌های اخیر بارها، چنین اتفاقاتی باعث خشم عمومی و اعتراض در شهرهای مختلف آمریکا شده است.
فیلونویز فلوید، برادر جورج فلوید خواستار بازداشت «فوری» مامورانی شده است که در مرگ برادرش نقش داشتند. او ضمن تاکید بر تظاهرات «صلح‌آمیز» اظهار داشت: «از این‌که می‌بینم مردان سیاهپوست کشته می‌شوند خسته شده‌ام.»
میشل باشله، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در واکنش به مرگ جورج فلوید از مقامات آمریکا خواست تا به «قتل مردان سیاهپوست غیر مسلح» از سوی پلیس این کشور خاتمه دهند.
سیاه‌پوست‌های آمریکایی‌ سال‌هاست که از خشونت پلیس رنج می‌برند. در آغاز ماه مه، تصاویری از کشته شدن یک سیاه‌پوست به دست سه مرد سفیدپوست‌ در جورجیا منتشر شد که در پی آن، این سه نفر بازداشت شدند.
اما به‌دلیل این که قوانین و دولت همواره طرف پلیس را می‌گیرند در نتیجه زنجیره این جنایات پلیس هم‌چنان اداده دارد!

جمعه ۲۹ مه ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

پلیس آلمان را تحت فشار قرار دهیم تا اسامی شبکه جاسوسی حکومت اسلامی را علنی کند! بهرام رحمانی

هنگام دستگیری اسدالله اسدی دیپلمات – تروریست حکومت اسلامی در آلمان، او دو دفترچه به …