موافقان و مخالفان با تصمیم ترامپ برای خروج از توافق اقلیمی چه کسانی هستند

همزمان با حمایت برخی جمهوریخواهان از تصمیم پرزیدنت ترامپ برای خروج از توافق اقلیمی، برخی در آمریکا و خارج از این کشور، به تصمیم رئیس جمهوری آمریکا معترض شدند.

روز پنجشنبه پرزیدنت ترامپ اعلام کرد رعایت توافق اقلیمی موجب از بین رفتن میلیون ها شغل و میلیاردها دلار زیان برای آمریکا خواهد شد.

رهبران جمهوریخواه در کنگره آمریکا از تصمیم پرزیدنت ترامپ حمایت کردند.

سناتور میچ مک کانل این تصمیم را برای وارد کردن ضربه دیگری به سیاست های اشتباه دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین در حوزه انرژی، تولید و مشاغل ستود.

سناتور جمهوریخواه باب کورکر در بیانیه ای گفت، گرچه توافق پاریس الزام آور نیست اما ممکن است گروه های ذینفع در تلاش برای جلوگیری از خروج از آن اقدام به شکایت قانونی کنند.

آقای کورکر در عین حال ضمن استقبال از آمادگی پرزیدنت ترامپ برای مذاکرات مجدد در باره شرایط این توافق گفت، آماده است با دولت آقای ترامپ در این زمینه همکاری کند.

اد رویس رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی در مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت، پیمان تغییرات اقلیمی را نمی توان اصلاح کرد و باید برای پیشبرد منافع مردم آمریکا و رشد اقتصادی نقش رهبری در صحنه جهانی ایفا کرد.

واکنش مخالفان

آلمان ، فرانسه و ایتالیا در بیانیه مشترکی ضمن اظهار تاسف از تصمیم پرزیدنت ترامپ در بیانیه مشترکی گفتند، مذاکرات مجدد برای ورود به توافق امکان پذیر نخواهد بود.

بجز نیکاراگوئه و سوریه، بقیه کشورهای جهان در توافق پاریس که دو سال قبل امضاء شد، متعهد شدند برای مهار تغییرات اقلیمی، از انتشار گازهای گلخانه ای بکاهند.

باراک اوباما ، رئیس جمهوری پیشین که در حصول توافق نقش رهبری داشت، بلافاصله به این تصمیم واکنش نشان داد.

آقای اوباما در بیانیه ای گفت، کشورهایی که توافق را رعایت می کنند، از منافع آن که ایجاد مشاغل و رشد صنایع است، منفعت خواهند برد.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه درباره تصمیم پرزیدنت ترامپ گفت من به تصمیم او احترام می گذارم. اما بر این باورم که تصمیمی اشتباه است. هم برای آمریکا و هم برای کره زمین ما.

آنگلا مرکل دیروز در حالی که منتظر تصمیم پرزیدنت ترامپ بود ، از کشورهای خواست که به تعهدات خود در این توافق پایبند بمانند. او گفت البته من می توانم از جانب آلمان بگویم که ما در چارچوب اتحادیه اروپا ، به تعهدات خود در توافق پاریس عمل خواهیم کرد.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد، توافق را دستاوردی جهانی خوانده و خروج از آن را اشتباه توصیف کرده است.

چین ، بزرگترین آلوده کننده هوا در جهان بر تعهد آن کشور در رعایت توافق پاریس تاکید کرد.

تصمیم پرزیدنت ترامپ برای خروج از پیمان اقلیمی پاریس ، در بین شرکت های بزرگ آمریکایی واکنش منفی داشته است. الون ماسک بنیانگذار شرکت فن آوری اکشتاف فضایی، اسپیس اکس که پیشتر پرزیدنت ترامپ را برای باقی ماندن در توافق پاریس تشویق کرده بود، در اعتراض به این تصمیم از هیات سه نفره مشاوران کاخ سفید که از سوی پرزیدنت ترامپ منصوب شده بودند، استعفا داد.

شرکت های مارس، نایکی، لووی اشتراووس، و استار باکس نیز با این تصمیم مخالفت کردند.

مدیران ارشد این شرکت ها ، چند ماه پیش در نامه ای به پرزیدنت ترامپ نوشته بودند، کوتاهی در کاهش گاز کربن ، شکوفایی اقتصادی در آمریکا را به خطر مواجه خواهد کرد.

شرکت های غول پیکر نفتی مانند چِوران و اکسان موبیل، پیشتر برای تغییر نظر پرزیدنت ترامپ تلاش کرده بودند.

در همین حال ، شهردار شهر پیتزبرگ در آمریکا در واکنش به اظهارات پرزیدنت ترامپ که گفته بود، برای منافع شهر پیتزبرگ رئیس جمهوری شده، نه پاریس گفت ، شهرش در رعایت توافق پاریس در کنار جهان می ایستد.رادیو آمریکا

 

اینرا هم بخوانید

آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در تهران

🔴 آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در #تهران 🔸خوشبختانه آقایان #مهدیفراحیشاندیز و …