«موافقت» عربستان با آتش بس در برخی از نقاط در یمن

وال استریت جورنال جمعه پنجم مهر ماه به نقل از برخی از منابع مطلع نوشته است، در راستای اقدامات شورشیان حوثی و عربستان سعودی برای پایان دادن به جنگ یمن ریاض با برقراری آتش بس در برخی از نقاط این کشور موافقت کرده است.

یک مقام شبه نظامیان حوثی جمعه ۲۹ شهریور و چند روز پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی اعلام کرد که آنها تمامی حملات پهپادی و موشکی خود به عربستان را متوقف می‌کنند.

مهدی مشاط، رئیس شورای عالی سیاسی حوثی‌ها،ماه اعلام کرد این گروه شبه‌نظامی «تمامی حملات به خاک عربستان را متوقف می‌کند».

آقای مشاط افزوده بود که آنها منتظر «واکنش مثبت» ریاض به این اقدام هستند.

اعلام آتش بس یکجانبه از سوی حوثی‌ها این امیدواری را در ریاض و واشنگتن به وجود آورده که این گروه ممکن است برای دور شدن از ایران آماده باشد. هر چند ایران اتهام ارسال تسلیحات برای حوثی‌ها را تکذیب کرده ولی شواهد نشان می دهد که به دنبال تقویت مناسبات با این گروه است.

به گزارش وال استریت جورنال، ریاض در واکنش به تصمیم حوثی‌ها با برقراری آتش بس در چهار نقطه از جمله صنعا، پایتخت موافقت کرده است. به گفته منابع مطلع در صورت تداوم آتش بس در این مناطق عربستان سعودی حاضر است دامنه آن را به مناطق دیگر نیز گسترش دهد.

واکنش حوثی‌ها

در همین حال، شبکه خبری العالم وابسته به ایران به نقل از منابع مطلع شبه نظامیان حوثی گزارش داده است که آنها «با پیشنهاد عربستان سعودی در مورد آتش بس در یمن که شامل تنها شماری از نقاط می شود» مخالف هستند.

شبه نظامیان حوثی خواستار «توقف کامل حملات به یمن» شده‌اند.

در واکنش حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان، امریکا اعلام کرده است که نیرو و تجهیزات تازه به عربستان می فرستد.

حوثی‌ها می‌گویند حملات گسترده به تاسیسات نفتی عربستان در در روز ۲۳ شهريور کار آنهاست، و این حملات واکنش به حملات عربستان و ائتلافی که رهبری می‌کند به یمن است.

ائتلاف به رهبری ریاض چهار سال پیش برای بازگرداندن قدرت به دولت عبد ربه منصور هادی برپا شد، اما شبه‌نظامیان حوثی‌ همچنان کنترل پایتخت و بخش‌هایی دیگر از یمن را در دست دارند.

با وجودیکه شورشیان حوثی مسئولیت حملات موشکی و پهپادی به تاسیسات نفتی عرسبتان سعودی در روز ۲۳ شهريور را پذیرفته اند٬ اما مقام‌های آمریکایی به صراحت انگشت اتهام را به سوی جمهوری اسلامی نشانه رفته و از دست داشتن ایران در این حمله سخن گفته‌اند. ایران این اتهام را رد کرده است.د.

وال استریت جورنال در گزارش خود همچنین نوشته است: در روزهای پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان شکاف در رهبری حوثی‌ها بین طرفداران و مخالفان تقویت مناسبات با ایران تشدید شد.

طبق این گزارش، دو مقام سعودی که حاضر نشدند نامشان فاش شود، گفته‌اند، برخی از رهبران حوثی‌ها به طور خصوصی گفته اند که حملات کار این گروه نبوده است. یکی از مقامات سعودی و یک منبع مطلع دیگر می گویند که مقامات حوثی به دیپلمات‌های خارجی گفته اند که ایران در تدارک یک حمله دیگر است.

مارتین گریفیث، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن و میانجی گر مذاکرات شکست خورده سال گذشته گفت:«یمن باید این چرخه خطرناک خشونت را کنار گذاشته و خود را از تشدید تنش‌های اخیر در منطقه که ممکن است صلح در یمن را به خطر بیاندازد دور نگاه دارد.»

جنگ یمن «هزاران کشته» برجای گذاشته، بیش از سه میلیون نفر را جابه‌جا یا آواره کرده و این کشور را در آستانه قحطی شدید و همه‌گیری بیماری‌هایی مانند وبا قرار داده‌است.

در میانه شهریور ماه سازمان ملل متحددر گزارش تازه‌ای گفته بود ایران، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و کشورهای دیگر ممکن است در جرایم جنگی جنگ یمن مقصر و مسئول شناخته شوند. ائتلاف عربی، مشخصا خود عربستان و همچنین شبه‌نظامیان حوثی نیز با اتهام‌های مختلفی در مورد دست زدن به جنایت جنگی روبه‌رو شده‌اند.

سازمان ملل وضعیت مردم یمن را «بدترین بحران انسانی معاصر» توصیف کرده است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

تنش وخط و نشان کشیدن باندهای حکومتی در جریان بررسی اعتبارنامه‌ نمایندگان در مجلس دوازدهم

رسانه های رژیم گزارش داده اند در جریان بررسی اعتبازنامه نمایندگان مجلس حکومت، بین باندهای …